WILDLIFE-FOTOGRAFERING

Når mørket falder på: Fotografering af dyreliv om natten

Du behøver ikke at rejse langt for at tage flotte billeder af vilde dyr efter mørkets frembrud – lær, hvordan du tager iøjnefaldende billeder i svagt lys lige uden for døren med disse bedste tips fra vinderen af Young Wildlife Photographer of the Year i 2014, Marc Albiac.
Silhuetterne af to hornede geder, den ene stejler over for den anden, foran en dristig blå himmel i skumringen.

Fotografering af dyreliv om natten er en fantastisk mulighed for at fange dyrenes skjulte liv, der typisk ikke ses, når solen er oppe – og du behøver ikke tage på en tur til Amazonas regnskov eller Serengeti for at være med. Faktisk kan en mere lokal tilgang skabe utrolige billeder, der åbner dette felt for alle med tid, udstyr og tålmodighed.

Her deler Canon-ambassadør og vinderen af Young Wildlife Photographer of the Year i 2014, Marc Albiac, sine bedste tips til optagelse af dyreliv i svagt lys lige uden for døren.

1. At holde det lokalt kan give fantastiske billeder – hvis du lægger kræfter i det

En ræv, der kigger ind i et stenet grotte-område om natten.

Det kan være svært at finde det dyreliv, der skal fotograferes, så nogle fotografer bruger bestemte dufte til at tiltrække dyr. Marc Albiac, der er specialist i vilde dyr, foretrækker at se og vente, men har råd til alle, der ønsker at prøve denne tilgang. "For ræve eller andre pattedyr kan du f.eks. bruge noget som fiskeolie," siger han. Taget med et Canon EOS-1D X Mark III med et Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM-objektiv ved 15mm, 1/30 sek., f/7,1 og ISO1600. © Marc Albiac

Marc mener, at optagelse i dit lokale område bør ses som en mulighed for at fordybe dig helt i det. Det er ingen hemmelighed, at det bedste arbejde på dette område ofte kommer fra professionelle, der tilbringer måneder på stedet, så behandl dit lokale område på denne måde. Tag det alvorligt, så får du resultater.

For Marc handler det om at få mest muligt ud af dit område. "Du vil sandsynligvis få mere tid og mere opmærksomhed med disse dyr, end hvis du tilbragte en uge i Afrika med at optage elefanter."

Marc forklarer, at de, der er ivrige efter udfordringen, kan lære, hvordan deres lokale dyreliv opfører sig, hvor visse racer hænger ud, og hvordan deres rute gennem byen eller skoven ser ud. "Det er lige så vigtigt at undersøge de dyr, du skal fotografere, som enhver funktion på kittet," siger han.

Marc siger, at det var hans fascination af pattedyr som teenager, der gjorde ham interesseret i natfotografering. "Jeg begyndte at optage dyr, da jeg var syv. Men det var først, da jeg var 14 eller 15 år, at jeg begyndte at fotografere dyr i naturen om natten. Jeg var meget interesseret i pattedyr – du skal fange dem om natten, fordi det er der, de kommer ud af deres skjul!"

2. Lokalitet og korrekt belysning er vigtige faktorer

En grævling, der står på en træstamme over en dam, hvor dens ansigt reflekteres i det mørke vand.

Hvis der er én ting, Marc har lært i løbet af sine år i felten, er det, at dyr kan findes overalt. "Der er altid dyreliv, når natten kommer – især i byer, hvor de søger efter noget at spise," siger han. Taget med et Canon EOS 5D Mark III (nu efterfulgt af Canon EOS 5D Mark IV) med et Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objektiv ved 28mm, 1/160 sek., f/4 og ISO1600. © Marc Albiac

Silhuetten af et vildsvin, der løber forbi en bænk, hvor der sidder folk, foran byens skyline i skumringen.

For at få succes med natfotografering har du brug for en god forståelse af dit kameras funktioner. "Når lyset bliver svagere, er det vigtigere end nogensinde at vide, hvor du finder dine indstillinger, især din ISO og blænde," siger Marc. Taget med et Canon EOS R5 med er Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objektiv ved 168mm, 1/25 sek., f/2.8 og ISO6400. © Marc Albiac

Marc kigger ofte på andre berømte fotografer for at få ideer og opbygge koncepter. "Jeg får masser af inspiration fra konkurrencer og priser, hvor jeg dykker ned i profilerne for alle de involverede kunstnere," siger han, "især Wildlife Photographer of the Year i London, England."

Det næste trin er at finde den rigtige location. Brug din lokale viden til at søge efter sandsynlige steder for dit valgte dyr, og bliv ved med at vende tilbage. "Tag derhen dag efter dag, for første gang får du muligvis ikke nogen tegn på, at dyrene er der," forklarer Marc. "Men hvis du tager derhen tre dage i træk, kan du sandsynligvis få øje på noget."

Når du har fundet din location, skal du overveje belysningen. "Hvis du kun vil belyse dyret, skal du optage med lukkertider på ca. 1/100," siger Marc. "Men hvis du også vil have noget af habitatet med, skal du indstille kameraet til en lang eksponering."

Det behøver ikke bare at være et praktisk valg at eksperimentere med længere lukkertider. Hvis du befinder dig i en by med trafik eller bare har en lommelygte ved hånden, kan det være en fantastisk mulighed for at eksperimentere med lysspor.

"Hvis du bruger naturligt lys eller en konstant lysende lommelygte, skal du bruge længere lukkertider og arbejde med den største blænde, du kan styre, samtidig med at du bevarer kvaliteten," siger Marc. "Hvis du bruger kunstigt lys, indstiller du kameraet til måske 1/100. I det mindste skal den være lavere end 1/250 for at fungere i synkronisering med flashen."

Et objektiv som Canon RF 50mm F1.8 STM har en stor blænde, der er ideel til denne type optagelse.

Et specifikt udstyr, som Marc elsker at bruge, er en diffuser, især når det drejer sig om makrofotografering. "Når jeg fotograferer frøer, tudser eller salamandre, kan deres hud være våd fra omgivelserne," forklarer han. "Det kan skabe en unaturlig refleksion. Det er godt at have en diffuser med for at blødgøre lyset."

"Jo større jo bedre, når det drejer sig om diffusere, men da dette var makrofotografering, og de dyr, vi talte om, er ret små, behøver du ikke en meget stor diffuser," siger han.

Hvis du ikke ejer en, kan du endda improvisere og bruge en anden genstand, der kan fungere som diffuser, eller lave en derhjemme af papir. "Jeg købte en for et år siden online, men i nogle tilfælde, hvor jeg ikke havde den, brugte jeg den der ting, du sætter i forruden for at undgå sollyset om sommeren. Det vigtige er, at gøre flash-lyset blødere, så du har brug for noget, der udvider lyset," forklarer Marc.

3. Start med at fotografere mindre dyr

En flagermus flyver gennem en trædøråbning i et forladt hus med en stor pejs, der er synlig i baggrunden.

Natlige naturøjeblikke, især i de indre byer, kan ofte opstå i uventede og usandsynlige situationer – så vær forberedt. "Hav altid et kamera hos dig!" opfordrer Marc. Taget med et Canon EOS-1D X Mark III med et Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM-objektiv ved 15mm, 1/5 sek., f/9 og ISO800. © Marc Albiac

Marc siger, at det er nemmere at fotografere mindre dyr end større pattedyr. "Jeg synes, det er en nem introduktion til fotografering af vilde dyr, fordi du kan gøre det med kun et makroobjektiv, et kamera og en flash," siger han.

Denne enkle opsætning er til gavn for både den spirende naturfotograf og dyrene selv. Til denne type arbejde bruger Marc en enkel flash og Canon EOS R6, Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM og objektivadapter EF-EOS R.

"Når jeg laver makrofotografering, holder jeg mig til et så enkelt kit som muligt," siger han. "Jeg vil gerne bruge så lidt tid i dyrenes miljø som muligt – det er bedre for dem og for et naturligt billede."

For dem, der virkelig ønsker at flytte deres kreative grænser, foreslår Marc at optage mindre væsener med et vidvinkelobjektiv. Han foretrækker Canon EF 16-35mm F2.8 III USM på grund af den store blænde til svagt lys, men du kan også prøve Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM. Med sin lette konstruktion, f/1.8 store blænde og makroforstørrelse på op til 1:2 er det det perfekte værktøj til næroptagelser.

"Du skal tage højde for alle de ting, der vises i scenen," forklarer Marc. "Det er en større udfordring, men jeg synes, det er rart at vise habitatet."

En ting, som en vidvinkeltilgang kræver, er mere belysning. "Hvis du kun oplyser frøen, som du ville gøre i tilfælde af makro, så bliver resten af scenen mørk," siger Marc. "Du skal oplyse flere områder, f.eks. et træ, eller du skal bruge en lang eksponering for at få mere naturligt lys."

Når du er vant til at håndtere mindre, mere håndterbare dyr, kan det være tid til at gå videre til større nataktive dyr. "Det første, du skal kende til, er stedet – hvor vil dyret vise sig? Hvordan kan du belyse scenen for at fange bevægelsen? Hvad tror du, at dyret vil gøre?" Foreslår Marc. Når du har en idé om, hvordan dyret vil opføre sig i dette område, kan du kun sørge for at være forberedt, have det rigtige kit og få dine indstillinger på plads.

4. Vælg det rigtige kamera og de rigtige indstillinger

Silhuetten af et stenet landskab med et hornet dyr, der er synligt i horisonten til højre.

Når du ankommer til et sted tidligt, får du tid til at gøre dit billede klar, men vær forberedt på at finjustere indstillingerne, når lyset ændrer sig. "Hvis du starter en vandretur kl. 17.00, vil du hele tiden skulle ændre dine eksponeringsindstillinger, når solen går ned," siger Marc. "Så vær tålmodig med dig selv og kameraet!" Taget med Canon EOS R6 med et Canon EF 70-200mm f/4L USM-objektiv og objektivadapter EF-EOS R ved 200mm, 1/3200 sek., f/4 og ISO800. © Marc Albiac

For Marc er det afgørende at vælge det rigtige kamera, og Canon EOS R6 er den perfekte partner som en allround-løsning til svagt lys. Takket være den banebrydende Eye Detection-autofokus (AF) kan EOS R6 genkende og spore motiver med nye præcisionsniveauer, hvilket betyder, at selv hvis dit motiv bevæger sig, f.eks. en fugl i luften, kan du stadig få et skarpt billede. Den indbyggede billedstabilisator (IBIS) fjerner også stort set behovet for et stativ, så Marc kan få en smidig og strømlinet opsætning.

"IBIS i EOS R6 gør dette kamera ideelt til optagelse af dyreliv om natten, da det giver dig mulighed for at optage i svagt lys ved lange lukkertider," siger han. "Når du f.eks. tager på vandretur for at lave en optagelse, kan du se, hvordan vejrtrækningen påvirker, hvordan du holder kameraet. Hvis du ikke er stabil, og du optager i mørke med en meget lang lukkertid, så er IBIS uvurderlig."

Ud over stabilitet gør muligheden for at optage ved en høj ISO og stadig få rene billeder også EOS R6 til det oplagte kamera for Marc. "Det er vanvittigt – jeg bruger ikke ISO'er på mindre end 6400, og jeg får altid perfekte resultater! Hvis jeg har brug for det, kan jeg endda pumpe det til 8000," konkluderer han.

Men hvilke er de bedste objektiver til fotografering af vilde dyr? Objektiver som Canon RF 50mm F1.2L USM – som klarer sig godt i svagt lys – passer godt sammen med Canon EOS R6, så du kan tage naturbilleder.

Fotografering af dyreliv i svagt lys åbner op for en helt ny verden af dyreadfærd og kan skabe dristige og spændende billeder. Brug Marcs tips til at se, hvad du kan fange i dit lokale område.



Skrevet af Jack Fittes

Relaterede produkter

Relaterede artikler