Sea-Surfer-Wave

Action-billeder af vandsport

Tips til EOS

Surfing, kajakroning og andre former for vandsport kan være iøjnefaldende fotomotiver. Spændingen, springene, vendingerne og hastigheden betyder, at det både kræver en vis indsats og lidt tålmodighed for at få gode billeder. Vi har samlet nogle gode råd, så du kan tage bedre billeder og få flotte print af dine anstrengelser.

• Brug optagelsesprogrammet 'Sport'
• Få mindre uønsket sløring
• Brug af Lukkerprioritet (Tv)
• Brug af AF-fokuszone
• Brug af hurtige objektiver til optagelse af action
• Indstillinger for billedkvalitet

Uanset om du planlægger at kaste dig ud i bølgerne, stå ved en lokal sø eller tage til stranden, skal du altid være opmærksom på dine omgivelser og sørge for, at du og folk omkring dig ikke kommer noget til. Læs videre for at få mere at vide.

Grab it, Yeray Menéndez López

Brug optagelsesprogrammet 'Sport' til at indfange hurtig action

Actionfyldt sport indfanges bedst, når kameraet er optimeret til at spore dit motiv og fastfryse motiver i bevægelse. Drej programvælgeren på dit EOS-kamera til Sport, eller drej den til 'SCN', og vælg Sport på LCD-displayet, hvis dit kamera har et.

Optagelsesprogrammet 'Sport' gør lukkertiden kortere, og det hjælper med at fastfryse bevægelser. 'Sport' ændrer også kameraets autofokussystem (AF), så det sporer motiver i bevægelse.

For at få de bedste resultater skal du trykke udløserknappen halvt ned og holde din finger på den for at aktivere fokus, inden dit motiv når den rigtige position for dit billede. I 'Sport' skifter kameraet til kontinuerlig optagelse i høj hastighed, så du kan tage en hel serie billeder, når du trykker udløserknappen helt ned. Hvis du fotograferer meget action, kan et større hukommelseskort med høj hastighed hjælpe dig til at kunne tage flere billeder i rækkefølge. Tip: Når du bruger optagelsesprogrammet 'Sport', er det ofte bedre at fotografere et færre antal billeder, derefter fjerne fingeren fra udløserknappen og finde et nyt motiv.

Få mindre uønsket sløring: Billedstabilisator

Større zoomobjektiver med billedstabilisator bidrager til at undgå kamerarystelser, men hvis du flytter kameraet for at følge begivenhederne, kan din billedstabilisator være mindre effektiv. Kig efter en kontakt på siden af objektivet. Hvis der er en kontakt med to indstillinger, skal du vælge indstilling 2. Nogle objektiver skifter automatisk til indstilling 2 ved registrering af panoreringsbevægelse.

Sprint Triatlon - MB3cky68
Rettigheder: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

Hurtig action indfanges oftest med en meget hurtig lukkertid. Indstil lukkertiden til 1/500 sek. eller hurtigere. For at fastfryse vanddråber er du nok nødt til at bruge 1/2000 sek. Når det går hurtigt, bemærker du muligvis ikke, hvis lysforholdene ændrer dig, og hvis din lukkertid er meget hurtig, er dit objektiv muligvis ikke hurtigt nok til at få en ordentlig eksponering. Et hurtigt objektiv er et objektiv med en større maksimal blænde (dvs. et lavt f-nummer), som lukker mere lys ind og indfanger action med en hurtigere lukkertid. Ved at bruge enten automatisk ISO eller den brugertilpassede funktion for sikkerhedsskift med ISO kan du sikre dig den bedste eksponering og bedre billeder.

Brug af en AF-fokuszone

EOS-kameraer har adskillige fokuspunkter spredt ud over hele billedrammen, og kameraet fokuserer normalt på det motiv, der er tættest på dig. For at sikre dig hvor kameraet fokuserer kan du prøve at vælge en mindre gruppe af fokuspunkter og sørge for, at de bliver på motivet.

Du skal nok være lidt mere avanceret for at kunne gøre det, men det er det hele værd. Ved motiver, der bevæger sig meget hurtigt, kan valg af et enkelt AF-punkt gøre det sværere at få skarpe billeder, idet der er større risiko for, at AF-punktet ikke er på motivet. Valg af AF-punkt er kun tilgængelig i et af programmerne i Kreativ zone: P, Tv, Av eller M.

2016 Steel Pier Surf classic surfing longboard Virginia Beach Va. - C Watts
Rettighedsoplysninger: Rettigheder: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Brug hurtige objektiver til optagelse af action

Professionelle sportsfotografer bruger ofte Canon-objektiverne i den hvide L-serie, fordi de giver maksimal blænde og mulighed for at gøre fjerne motiver større i billedet.

Hvilke objektiver du vælger, afhænger af hvor tæt du er på begivenhederne. Hvis du er langt væk, skal du bruge større objektiver, selvom en meget stor vidvinkel også kan skabe dramatiske resultater.

Indstillinger for billedkvalitet

Hvis du optager JPEG-billeder (i modsætning til RAW-format), kan dit kamera tage flere billeder ved kontinuerlig optagelse. Desuden bliver de gemt meget hurtigere på hukommelseskortet.

Hold dig opdateret

Kommer snart: Se verden uden en søger

Abonnér på nyhedsbrevet