Portrait-Two-Boys

Vores foretrukne stile i portrætfotografier

Har du nogensinde tænkt over, hvad der gør, at nogle portrætter springer mere i øjnene end andre?
Canon-fotografen Miles Willis har set på nogle af sine yndlingsbilleder i Canon Galleriet og fortalt os, hvorfor disse fangede hans blik:

Dos miradas, Manuel Vilches Benitez

Manuel Vilches Benitez har gjort et rigtig godt stykke arbejde ved at indfange disse to børn på en sådan naturlig måde. Dette fungerer rigtigt godt kompositionsmæssigt – bemærk, hvordan Manuel bevidst ikke har taget det øverste af drengenes hoveder med, hvilket har givet ham mulighed for at placere drengens øjne højere op i billedrammen i overensstemmelse med tredjedelsreglen, og det giver en meget stærk opstilling. Dette sammen med skarp fokus på drengens øjne skaber et stærkt fokuseringspunkt. Desuden gør den ryddede baggrund, flotte tekstur og de afdæmpede farver det til et dejlig fotografi.

Vær beredt på at komme tæt på – når man fotograferer børn, betaler det sig især at gå ned på deres niveau. Du bliver muligvis nødt til at indlede en samtale med dem for at opnå naturlige portrætter.

Poppies, Anna Heupel

Dette pragtfulde portræt i naturligt lys af Anna Heupel gør flot brug af den sene eftermiddagssol. Denne periode, som kommer kort efter solopgang og kort før solnedgang, når solen skifter fra gul til orange – ofte kaldet den 'gyldne time' – giver varmt lys til portrætter.

Når man fotograferer ind i solen og blotlægger skyggen, skaber man en krans af lys bag modellen, som gør at motivet virkelig springer ud af baggrunden.

Ved at placere motivet centralt i billedrammen har Anna tilføjet lidt mørke rundt om kanterne, som fokuserer øjet på motivet og fremhæver solens stråler på valmuemarken.

Vær på udkig efter interessant lys – især i begyndelsen og slutningen af dagen – og se, hvilken virkning det har på dine portrætter.

Wedding Guest, Graham Hunt

Oprigtig portrætfotografering handler om at indfange et øjeblik, og Graham Hunt har gjort et fantastisk stykke arbejde i dette billede.

Udtrykket af nysgerrighed i modellens ansigt bidrager til følelsen af, at dette billede blev taget, uden at motivet var fuldt opmærksom på fotografen.

Sollyset, der skinner gennem en overflade af tremmer, har skabt et usædvanligt lysmønster, som er blevet forstærket ved brugen af sort og hvid, hvilket yderligere tilføjer til mystikken i dette billede.

Når du fotograferer oprigtige portrætter eller gadeportrætter, skal du være klar med kameraet og være forberedt på at tage billedet på et splitsekund.

Springen in Athen, Beate Korn

Gruppeportrætter kan være et af de sværeste fotografier at få rigtigt. Det resulterer ofte i en meget statisk komposition, hvis man blot beder sin gruppe om at stå på række, og gruppen kan forekomme ubekvem, hvilket ikke vil give et interessant billede.

Hvis man kan få sin gruppe til at gøre noget, som Beate har gjort i dette eksempel, såsom at hoppe op i luften, er det en fantastisk måde at give liv til et gruppebillede. Så er du også garanteret et par grin og smil. Når du poserer folk, så sørg for at alle kan se kameraet, ellers vil de blive blokeret i det endelige fotografi.

Opstil folk med forskellige højder forskudt fra hinanden for at bryde linjen og tag masser af billeder, da der med sikkerhed er nogle, der kommer til at blinke i et kritisk øjeblik.

Hold dig opdateret

Kommer snart: Se verden uden en søger

Abonnér på nyhedsbrevet