Close Up Dragonfly

Tips til makrofotografering

Sådan gør du: Nærbilleder

Nærbilled- eller makrofotografering åbner en helt ny verden for dig og dit EOS.
Makro er den perfekte fotografiske aktivitet til efteråret og vinteren, da det ikke alene kan afprøves indendørs, men også udendørs, når dagene er korte, og når vejret er mindre forudsigeligt.

© Peter Schlegel,

Kom i gang

Hvis du er ny inden for fotografering, kan du bruge standard zoomobjektivet, der typisk leveres med EOS-kameraer, før du eventuelt opgraderer til et decideret makroobjektiv. Brug teleobjektivet til at zoome ind til maksimal forstørrelse, og indstil kommandovælgeren på dit EOS til Nærbillede. Dette justerer indstillingerne for eksponering og Picture Style. Få mere at vide om disse indstillinger. En ting, du vil bemærke, er, at når du rykker tættere på dit motiv, forstørres bevægelse forårsaget af kamerarystelser. Den bedste måde at undgå dette på er at sætte dit EOS på et stativ. Nu kan du gå i gang.

Harmoni i vandet, © Roberto Tacchetto, Canon EOS-1D Mark III

Dybdeskarphed og fokusering

Fokusering på motiver tæt på objektivet gør dybdeskarpheden (det fokuserede område foran og bagved det sted, du faktisk fokuserer på) meget mere snæver. Uanset den indstillede blændeværdi, så har baggrunden en tendens til at være ude af fokus, men brug af en mindre (højere f/nummer) blændeåbning vil gøre mere af dit motiv acceptabelt skarpt.

Skift dit objektiv til manuel fokus for størst nøjagtighed og kontrol. Du vil se, at små bevægelser bliver forstørret sammen med motivet. Nænsomme justeringer af fokusringen giver store forskelle i fokusområdet. Brug af den forstørrede Live View giver den mest præcise fokuskontrol.

Belysning

Det er meget vigtigt at få den rette belysning til makrofotos. Hvis du er indendørs, er det en god start at bruge det naturlige lys fra et vindue. Undgå direkte sollys (overskyet lys er godt), og brug et stykke hvidt papir til at reflektere lyset tilbage på motivet for at minimere skygger. Hvis du flytter papiret frem og tilbage eller justerer vinklen, kan det gøre en stor forskel.

Ideelt set vil din lyskilde oplyse alle områder af dit motiv for at få detaljer og farver med. Canon Macro Ring Lite og Macro Twin Lite flash er ekstra belysningssystemer, der vil give det bedste og mest jævne lys til makrofotografering.

Skåret tomat, © Katherine Watson, Canon EOS 7D

Komposition og baggrund

Nærbilled- eller makrofotografering handler om detaljer, så det betaler sig at bruge tid på at sørge for, at dit motivs omgivelser er rigtige i forhold til baggrunden. Baggrunden er sikkert uskarp, men farver, lysstyrke og generelle former kan stadig aflede opmærksomheden fra dit motiv. Så nu har du fået fat på det grundlæggende, den følgende side hjælper dig videre til næste trin.

Dit næste skridt

Et standard zoomobjektiv giver dig en introduktion til makro, men der findes specielle objektiver og tilbehør, så du kommer endnu tættere på.

Makroobjektiv

Disse objektiver er dedikeret til nærbilledfotografering og giver 1:1 forstørrelse (1:1 angiver, at dit motiv gengives i naturlig størrelse på dit kameras billedsensor). De kan også bruges til andre typer fotografering, f.eks. til portrætter. Til kameraer med APS-C-sensorer er det godt at begynde med Canon EF-S 60mm f2.8 Macro USM, og til kameraer med en full frame-sensor anbefales Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM. EF 100mm f/2.8L Macro IS USM tilbyder dedikeret Hybrid IS, som du kan bruge til håndholdte makrooptagelser. Alle disse dedikerede makroobjektiver giver høj skarphed, kontrast og billedkvalitet fra hjørne til hjørne.

Jordbær og chokolade, © Alejandro Ruiz, Canon EOS 7D

Forsatslinse

Disse skrues på foran dit objektiv, og giver dig tættere fokus. De fylder ikke ret meget og er det ideelle tilbehør, når du ønsker at rejse let. Der er to typer close-up-forsatslinser fra Canon: 250D er kraftigere end 500D.

Extendere

Du kan også anvende en extender sammen med dit objektiv Den passer mellem dit EOS-kamerahus og objektiv, så kameraet kan fokusere tættere på. Der findes to Canon-extendere – EF12 II og EF25 II. Tallet angiver extenderens længde – 25mm giver kraftigere forstørrelse end den på 12mm. Extendere indeholder ikke glas, så kvaliteten af dit objektiv er bevaret, men der er behov for mere lys på motivet for at opnå korrekt eksponering.

Cupritkrystal, © Matteo Chinellato, Canon EOS 5D Mark II

Mere avancerede indstillinger på dit EOS

Nu hvor du har investeret i et objektiv eller tilbehør til din makrofotografering, er det værd at udforske programmer med mere kontrol over eksponeringsindstillinger, f.eks. Blændeprioritet (Av) eller Manuel (M). Disse lader dig styre dybdeskarpheden. Læs mere om disse programmer.

Hvis du bruger kameraet på et stativ, så er der et par idéer til at gøre det endnu mere stabilt. Tryk på udløserknappen kan medføre nogle rystelser i dit kamera. Hvis det præcise øjeblik, hvor du tager dit billede, ikke er vigtigt, kan du sætte selvudløseren til 2 sekunder for at give tid til at bevægelsen forsvinder. Alternativt kan du også bruge en fjernudløser tilsluttet dit EOS. Det gør det muligt at vælge eksponeringsøjeblikket uden at røre ved kameraet.

Søde sager, © Luis Pineda Garcia, Canon EOS 500D

Finjusteringer

Du har brugt en del tid på at gøre dine nærbilleder gode. Så det giver mening at optage i RAW-format og bruge Canons Digital Photography Professional (DPP) til at lave de sidste justeringer. Du kan gøre dine billeder endnu bedre ved at bruge værktøjer som f.eks. objektivkorrektion, justering af hvidbalance og beskæring. Du kan læse en vejledning om DPP her.

Hold dig opdateret

Kommer snart: Se verden uden en søger

Abonnér på nyhedsbrevet