Motion Penny Farthing Race

Fotografering af bevægelse med dit EOS digitale spejlreflekskamera

EOS-kursus

Hvis du vil indfange bevægelse på fotos, kræver det, at du vælger mellem at fastfryse action ELLER bruge kreativ sløring til at give fornemmelsen af bevægelse på dine fotos. Hvilken retning, du vælger, afhænger af, hvad du vil formidle med dit foto. Hvis du indfanger en tennisspillers ansigtsudtryk i et bestemt øjeblik, formidler du et andet budskab end med et billede, der viser sløret bevægelse i fuld fart på tværs af banen. De kan være lige effektive.
Uanset hvilket kamera du anvender, er der en række teknikker til at indfange bevægelse effektivt, tilføje kreativitet og formidle en historie gennem dine fotos. Canon-tutor Brian Worley forklarer, hvordan du får mest muligt ud af dit kamera. Han afslører også nyttige tips til fotografering med dit LEGRIA og forklarer, hvordan du kan printe dynamiske, bevægelsesfyldte billeder vha. din PIXMA-printer.

Teknikker til at indfange bevægelse med EOS

Der er flere metoder til at tage dynamiske billeder af motiver i bevægelse med dit EOS digitale spejlreflekskamera. Disse omfatter:

  • Brug af langsomme eller hurtige lukkertider
  • Panorering med kameraet, så det følger motivets bevægelse
  • Brug af flere eksponeringer

© Francesco Maria Garbugli – Creative commons-licens – kildeangivelse, ingen afledte værker

Optagelse af motiver i bevægelse betyder også, at du skal bruge de rigtige autofokus-indstillinger. Ofte er det en god idé at bruge metoden for kontinuerlig fremføring for at gøre det muligt at tage en række billeder hurtigt.

Kom godt i gang:

Justering af lukkertiden

Hvordan bevægelse gengives på dine fotos afhænger primært af den lukkertid, du vælger. Hurtigere lukkertider vil fastfryse bevægelser, mens langsommere lukkertider vil resultere i, at bevægelser bliver optaget som et slør. Men det er vigtigt at vælge lukkertid i forhold til dit motivs hastighed. Det kræver en langt hurtigere lukkertid at fastfryse en racerbils bevægelse end en gående person.

Det tidsrum, hvor lukkeren er åben, måles i sekunder, eller oftere, brøkdele af et sekund. Hvis lukkeren er åben i et kortere tidsrum, optager kameraet et motiv i bevægelse som om, det er fastfrosset i et splitsekund.

Lukkertiden kan vælges, når kameraet er indstillet til Lukkerprioritet (Tv) og også i Manuel (M).

Drej programvælgeren på dit EOS digitale spejlreflekskamera til Tv (eller M), og brug derefter kameraets primære kontrolhjul ved siden af udløserknappen for at vælge den ønskede lukkertid.

Hurtige lukkertider er typisk 1/500 sekund eller hurtigere. EOS-kameraer kan have lukkertider helt ned til 1/4000 sek. eller endda 1/8000 sek.

Hvis hensigten er at indfange motivets bevægelse som et slør, skal du bruge langsomme lukkertider. Langsomme lukkertider starter typisk ved 1/30 sekund, selvom EOS-kameraer kan præstere lukkertider på op til 30 sekunder.

Phil Chiorean, Winter – Creative commons licens – kildeangivelse, ingen afledte værker

Lær at bruge optagelsesprogrammet Sport

Optagelsesprogrammet Sport, som findes på EOS og mange andre Canon-kameraer, er ideel til automatisk at fastfryse bevægelsen i hurtige action- og sportsfotos.

Den ændrer kameraets standardopsætning, så det bliver optimeret til at fastfryse bevægelse, spore motiver i bevægelse og optage kontinuerligt.

Når man fotograferer fjerne motiver, bruger man ofte objektiver med længere brændvidde til sport med hurtige bevægelser. Hvis du vælger indstillingen Sport, optimerer kameraet automatisk de valgte lukkertider til det objektiv, du bruger.

Nyttige tips til at bruge optagelsesprogrammet Sport

Når du bruger Sport, låser kameraet ikke fokus, når udløserknappen er trykket halvt ned. I stedet vil det spore motivet, når det bevæger sig tættere på eller længere væk, og når det bevæger sig omkring inden for rammen.

For at sikre, at dit kamera sporer motivet optimalt, er det bedst at forsøge at placere motivet i midten af søgerrammen til at starte med.

Det hjælper også at begynde sporingen et stykke tid inden, motivet når til den ideelle placering i scenen.

Lange objektiver

Objektiver med større brændvidde kan tage billeder med en mere snæver synsvinkel, end hvad det menneskelige øje normalt kan se. Disse objektiver bruges ofte til sports- og naturbilleder. Objektiver med en større brændvidde får fjerne motiver til at virke større i rammen og giver dig mulighed for at komme tættere på begivenhederne. Objektiver med en brændvidde på over 70mm er lange eller teleobjektiver.

Brug et hurtigt hukommelseskort med stor kapacitet

Når du fotograferer bevægelse med dit EOS, er det en god idé at optage kontinuerligt, så du ikke går glip af det bedste billede. Her er nogle nyttige tips:

Vælg den hurtige kontinuerlige fremføringsmetode for at indstille kameraet til at tage en sekvens af billeder, mens udløserknappen holdes nede.

Brug hukommelseskort med stor kapacitet og hurtig skrivehastighed for at sikre, at kameraet kan tage flere billeder i en enkelt serieoptagelse.

Indstil kameraet til at optage JPEG-billeder for at få den længste serieoptagelse af billeder.

Panorering - sådan bevæger du kameraet sammen med motivet

At følge motivet med kameraet kaldes panorering. Det er en evne, som tager tid at lære at mestre, så prøv at øve dig regelmæssigt.

Dennis van Zuijlekom, Sprint – Creative commons licence – kildeangivelse, ingen afledte værker

Cyklister kan være gode motiver i bevægelse, hvis du ønsker at skærpe dine evner. Du får det ideelle panoreringsbillede, når kameraet bevæger sig med samme hastighed som det primære motiv, som derved bliver "fastfrosset", og baggrunden bliver sløret pga. bevægelsen. Hvis du fotograferer køretøjer, vil hjulene se ud som om, de bevæger sig, men køretøjet vil fremstå skarpt foran en jævnt sløret baggrund.

Panorering kan også bruges til at optage en række forskellige motiver i bevægelse, f.eks. biler på en racerbane. Kombinationen af den skarpe bil og den slørede baggrund giver billedet en ægte fornemmelse af fart.

Hvis motivet bevæger sig langsommere, kan du prøve at bruge Lukkerprioritet (Tv) og vælge lukkertiden selv.

Prøv noget anderledes: Sådan skaber du bevægelse med zoom-sløring

Zoom-burst eller -sløring er en bevægelsesfyldt fotografisk effekt. Du kan nemt prøve det med dit digitale EOS-spejlreflekskamera, et zoomobjektiv og evt. et stativ

© Doug Wheller – Wallpaper zoom burst – kildeangivelse-Ingen kommerciel brug-ShareAlike – der er ikke foretaget nogen ændringer

Effekten skabes ved, at du zoomer ind eller ud, mens du tager et billede med en lang eksponering, hvilket gør billedet sløret fra midten og udad.

Dit billede vil enten fremstå som fyldt med bevægelse eller få et abstrakt udseende, afhængigt af hvordan du tager billedet. Du får de bedste resultater, hvis du eksperimenterer med timingen, men sådan kommer du i gang:

Vælg Tv på dit EOS-spejlreflekskamera, og vælg en lukkertid på omkring 1 til 4 sekunder.

Zoom helt ind, og fokusér på motivet. Lås fokus ved at trykke på knappen AF-ON på kameraet.

Hvis du ikke har et stativ, kan du læne dig op ad noget for at holde kameraet stille.

Nu skal du zoome ud, uden at ændre dit fokus, til den bredest vinkel, du ønsker at fotografere.

Tryk på udløserknappen, og zoom ind, indtil motivet udfylder billedrammen igen. Prøv at zoome ind så jævnt som muligt.

Har du taget et billede med zoom-sløring, du gerne vil dele? Upload det til Galleriet.

Tag et kig på de Canon-objektiver, som er anført nedenfor:

EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM

Et kompakt teleobjektiv, der bringer dig tættere på det hele. En billedstabilisator forhindrer slør, der skyldes utilsigtet kamerabevægelse. STM-teknologien leverer jævn og støjsvag fokusering ved optagelse af film.

EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

Med en avanceret 3-trins Image Stabilizer (Billedstabilisator) (IS) er EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM et ideelt telezoomobjektiv til optagelser ved svagt lys og ved langsomme lukkertider uden at forårsage kamerarystelser

AVANCEREDE TIPS

Lukkerprioritet (Tv) eller Manual eksponering

Hvis du er vant til de avancerede funktioner i dit EOS, kan du prøve at eksperimentere med Lukkerprioritet (Tv), der enten kan fastfryse motivets bevægelse eller sløre den på en kreativ måde.

Fred Mancosu, Roll n’ Rock – Creative commons-licens – kildeangivelse, ingen afledte værker

Manuel eksponeringsmetode (M) giver dig fuld kontrol over eksponeringen, og det foretrækkes undertiden af professionelle fotografer. Du får de bedste resultater ved at prøve et par forskellige indstillinger og se, hvad der fungerer for din måde at fotografere på.

Image Stabilizer (billedstabilisator) metode 2 til panoramabilleder

Mange af Canons længere objektiver har flere billedstabilisator-metoder. Vælg Metode 2 vha. kontakten på siden af objektivet (hvis tilgængeligt), når du panorerer i takt med dine motiver. Husk:

Du kan panorere i enhver retning – vandret eller lodret.

Det er bedst at starte panoreringen på motivet, før du trykker på udløserknappen, og fortsætte bevægelsen et lille stykke tid efter, at eksponeringen er afsluttet. Dette sikrer en ensartet hastighed i kamerabevægelsen ved panoramaoptagelser.

Hvis du bruger et objektiv med en Image Stabilizer (Billedstabilisator), har det muligvis ikke metodevælgerknappen. Dette betyder normalt, at objektivet automatisk registrerer panoramaretningen og automatisk skifter til Metode 2 IS.

Fotografering med multieksponering

En række nyere EOS-kameraer som f.eks. EOS 7D Mark II og EOS 5D Mark III omfatter også en multieksponeringsfunktion. Den kan bruges sammen med metoden til kontinuerlig optagelse for at optage flere action-stadier i en enkelt ramme.

Hvis du vil have det maksimale ud af denne indbyggede multieksponering, hjælper det, hvis scenens baggrund er lys, hvis motivet er mørkt, eller mørk, hvis motivet er lyst.

Intervaloptagelse

Bevægelse handler ikke altid om action i høj fart. Fotografering med timelapse tager et antal billeder med jævne intervaller for at give en effekt, hvor bevægelsen eller farten går hurtigere. Skyerne vil bevæge sig hurtigt hen over himlen, når den timelapse-sekvens afspilles. Kort sagt får motiver og scener med langsom bevægelse mere fart på med timelapse-optagelse.

For at få denne timelapse-effekt skal du optage en lang sekvens af billeder med regelmæssige intervaller. Der er tre mulige måder at kontrollere billedoptagelsen på.

EOS Utility-softwaren kan bruges til at optage sekvensen af billeder med regelmæssige intervaller ved at oprette forbindelse til kameraet via et kabel og kontrollere lukkeren med din pc eller Mac.

Du kan bruge en Canon Timer Controller TC-80N3 til flere EOS-kameraer for at udløse lukkeren med programmerede intervaller.

EOS 7D Mark II har en intervaltimer i kameramenuen, så du kan indstille kameraet til at tage billeder med foruddefinerede intervaller.

Når du har taget en timelapse-optagelse med stillbilleder, er det nødvendigt at sammensætte stillbillederne til et filmklip. De Canon-objektiver, som er anført nedenfor, er særligt velegnede til at foretage timelapse-optagelser:

EF 70-200mm f/4L IS USM

Kompakt, håndterbart og let. EF 70-200mm f/4L IS USM er et telezoomobjektiv med det allerbedste inden for L-seriens optiske teknologi og leverer fremragende optisk ydeevne og driftssikkerhed.

EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

EF 70-200mm f/2.8L IS II USM er et robust telezoomobjektiv designet til professionel brug. Det har et robust, holdbart design, en 4-trins billedstabilisering og specialudviklede linseelementer.

Upload dine billeder til Galleriet

Hvis du er blevet inspireret til at indfange livet i bevægelse, hvorfor så ikke dele dine billeder med hele verden? Upload dem til Galleriet.

Hold dig opdateret

Kommer snart: Se verden uden en søger

Abonnér på nyhedsbrevet