Autumn-Portrait-Woman

Udnyt efterårslyset

EOS-kursus

Efterårsfarvernes komme er en god lejlighed til at gå ud med kameraet. Når solen står lavere på himlen, bliver lyset ofte varmt og blødt, hvilket er særdeles velegnet til at fotografere hele dagen. Når nætterne bliver koldere, er der også større chance for, at der dannes tåge om morgenen. Så skynd dig ud, og tag nogle billeder af byen eller landet henlagt i tåge, før solen brænder det af.

• Refleksion af varmt lys
• Objektiver til portrætter
• Portræt-programmet
• Fokusér på dit motivs øjne
• Delvis måling for baggrundsbelyste billeder
• Optagelse på overskyede dage med kedeligt lys
• Fotografér i RAW-format

Gul - Thawt Hawthje
Rettigheder: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Udnyt efterårslyset

Årstidernes skiften giver lyset en særlig kvalitet, når de tidlige efterårsdage går på hæld. Eftersom solen står lavere på himlen, er lyset på en efterårsaften blødt og varmt, hvilket gør det velegnet til portrætfotos. Når du fotograferer mennesker eller laver portrætter, så udnyt lyset bedst muligt ved at placere dit motiv, så solen er bag personen, og slå flashen til for få ansigtet oplyst en smule. Kameraet klarer arbejdet, så du skal blot sørge for, at motivet er forholdsvis tæt på kameraet; normalt under fire meter.

Refleksion af varmt lys

Alternativt kan du placere personen, så det varme lys oplyser personen fra den ene side. Prøv at holde et stykke almindeligt papir op på den modsatte side af lyskilden for at reflektere noget lys tilbage på den ikke-oplyste side af ansigtet. Det kan være alt fra et stykke A3-fotopapir til en menu fra en restaurant. Det skal blot være hvidt eller i en neutral farve.

Objektiver til portrætter

Portrætbilleder bliver bedre, når du bruger et objektiv med lidt længere rækkevidde. Selv når du kun har et standardobjektiv, kan du prøve at zoome maksimalt og derefter gå nogle skridt væk fra dit motiv. Det giver de flotteste resultater.

Hvis du har et længere telefotoobjektiv, så forsøg at zoome ind for at mindske afstanden mellem motivet og baggrunden. Du bliver måske nødt til at træde et par skridt væk fra dit motiv for at få den største komprimeringseffekt.

Ved kraftig baggrunds- og sidebelysning er det vigtigt, at forsiden af dit objektiv er helt rent. Fingeraftryk og snavs øger risikoen for overstråling, hvilket gør billederne blødere, og der kan dannes mærkelige lyspletter. Det er en god idé at bruge en modlysblænde for at få mindst mulig overstråling.

Det er svært at finde gode venner - Johnny Silvercloud
Rettigheder: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

Portræt-programmet

Drej programvælgeren til SCN, og vælg Portræt, eller drej programvælgeren direkte til Portræt (afhængigt af, hvilken model du bruger). Denne enkle handling sikrer, at dine kameraindstillinger er optimeret til at give lav dybdeskarphed og jævne hudtoner. Vær klar til at optage adskillige billeder i én sekvens, når du forsøger at indfange et flydende udtryk.

Efterårets komme (+4) - Martinak15
Rettigheder: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

Fokusér på dit motivs øjne

Når du indstiller kameraet til et program i Kreativ zone, for eksempel TV, Av, P eller M, får du adgang til alle indstillinger på kameraet. Vælg et enkelt AF-punkt, eller bevæg kameraet til det optimale sted, eller fokusér på dit motivs øjne, og genkomponér scenen. Overvej nøje dine fokuspunkter for at være sikker på, at dit motivs øjne bliver skarpe, for det er det vigtigste i et portræt.

Når du bruger et Canon-objektiv med en USM-fokusmotor kan du manuelt justere fokus, når autofokus er afsluttet. Du skal blot dreje på fokusringen på dit objektiv for at forfine fokus på dit motiv. Hvis du har et kamera i EOS M-serien og anvender EF-M-objektiver, kan du opnå tilsvarende resultat med AF+MF-funktionen på kameraet.

Portræt i Botanisk Have - Christian Bortes
Rettigheder: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Partiel måling for baggrundsbelyste billeder

Hvis du planlægger at fotografere med solen bag dit motiv, vil du hurtigt finde ud af, at ansigtet på dit motiv bliver mørkere end forventet. Skift målingsmetode til Partiel måling, og placér motivets ansigt midt i billedrammen. Partiel måling måler fra en lille cirkel i midten af billedrammen. Når du har målt lysstyrken, så tryk på knappen "*" for at låse eksponeringen, før du genkomponerer billedet.

Optagelse på overskyede dage med kedeligt lys

Efteråret byder også på overskyede dage, og det medfører flade skygger og mindre lys. Nogle gange er netop det lys ideelt til at fotografere portrætter, men ofte skal det lige have lidt hjælp. Brug en Speedlite-flash, og indstil zoomen på flashenheden, så lyset samles i en lille stråle. Ret derefter strålen mod dit motiv for at give ansigtet dybde og form. Tit fungerer det lidt bedre, hvis du kan bruge flashenheden væk fra kameraet. Brug af automatisk E-TTL-flash sørger for, at eksponeringen er den bedst mulige.

Optag fotos i RAW-format

Billeder i RAW-format (i modsætning til JPEG) giver størst fleksibilitet, når du skal efterbehandle dine billeder på en computer. Hvis du vælger at optage i RAW, skal du sørge for, at du har nok plads på dit hukommelseskort. RAW-billeder kan efterbehandles i nogle kameraer, men oftest gør man det på en computer. Digital Photo Professional-software følger med, når du køber et Canon EOS-kamera, så du kan efterbehandle RAW-billeder. Med RAW kan du ændre hvidbalancen, så dine billeder får en varmere tone. Du kan også eksperimentere med forskellige Picture Styles såsom "Efterårsfarver", som kan downloades fra Canons websted.

Hold dig opdateret

Kommer snart: Se verden uden en søger

Abonnér på nyhedsbrevet