Manga-Fashion-Quentin-Caffier

Canon Explorer Quentin Caffier

Canon Explorer Quentin Caffier bor i Paris, hvor han arbejder sammen med en gruppe professionelle kunstnere under navnet 'Five Monkeys Studio'. Inspireret af fotografer og filmskabere som Desiree Doiron, Guy Bordin, David Cronenberg og Wes Anderson arbejder Quentin med reklame og mode og har udstillet i Paris adskillige gange (Artcurial, Galerie 13 Sévigné, Glaz'art, Salon des Miroirs). Vi spurgte Quentin om brug af farve i hans arbejde, og hvordan han anvender sit studie til at skabe sin unikke æstetik.

Fortæl os, hvem der har haft indflydelse på dig, og hvor du henter din inspiration.

"Da jeg begyndte at fotografere, prøvede jeg ikke at indfange øjeblikke som sådan, men nærmere at skabe universer. Jeg var under indflydelse af science fiction-verden, 3D-film og videospil, og det er jeg stadig. Det er derfor, jeg bruger en masse farve – det giver rum til at være kreativ og gør tingene visuelt interessante – især i forbindelse med modefotografering. Jeg opholdt mig også et år i Japan, hvilket var særdeles inspirerende på grund af blandingen af traditionel kultur, modernitet og mytologi. Jeg lader mig også inspirere af drømme. Jeg havde engang et mareridt, om at min krop faldt fra hinanden og blev til støv, så jeg lavede en serie kaldet "Eksplosion" for at indfange det øjeblik fra en anden verden."

Hvad er fordelene ved at arbejde i et studie?

"Indtil nu har jeg udført det meste af mit arbejde i et studie, fordi det giver mig den nødvendige kontrol over mit arbejde. Men jeg er også begyndt at fotografere meget mere udendørs. Da jeg opholdt mig et år i Tokyo, var det ofte svært at finde ledig studieplads. Nogle gange kunne jeg kun få et lille rum, så jeg var nødt til at fotografere ting fra mange vinkler. Derfor skulle jeg finde gode områder udenfor, hvor jeg kunne fotografere."

Hvordan laver du de mest iøjnefaldende billeder?

“Det vigtigste er at have et godt team og sørge for, at alt er i orden. En stylist og en sminkør eller sminkøse er vigtigt for mit arbejde. Du kan være den bedste fotograf i verden, men uden et godt team kan du ikke skabe de bedste og mest iøjnefaldende billeder. Kommunikation er utroligt vigtig, hvilket er grunden til, at der er nogle få personer, som jeg altid stoler på.

"Når jeg begynder at fotografere, får jeg fornemmelsen af, at der sker noget, at jeg laver noget, som jeg aldrig har forestillet mig, jeg skulle fotografere. Det er en virkelig rar fornemmelse. Jeg begynder at skabe billeder, der kommer helt naturligt, og jeg får følelsen af, at jeg skaber noget, der er større og bedre end mig selv."

Hvordan bruger du farver til at forbedre dine billeder?

“Kultur spiller en rolle i valg af farver. I Japan er hvid dødens farve, hvilket er noget, man er nødt til at være klar over. Ting som disse må man aldrig glemme.

"At skabe billeder giver dig mulighed for at skabe et universelt sprog, men du er nødt til at vide, hvordan man læser billeder. I visse kulturer læser man fra højre til venstre, så man skal huske på, at man i de pågældende kulturer så også vil se på et billede fra højre til venstre. Billeder forstås forskelligt rundt om i verden.

"Samlet set foretrækker jeg at vælge farver med en klar visuel kontrast. Jeg foretrækker at bruge skygger i kølige farver (blå, lilla, nogle gange grøn), fordi det giver mere kontrast. Jeg benytter varme farver til at fremhæve områder i et billede. Hvis jeg vil lave noget meget moderne, prøver jeg at bruge kølige farvenuancer, og hvis jeg ønsker et mere gammeldags udseende, bruger jeg varmere farver. Det er grundlæggende farvesymbolisme."

Hvilke mønstre kan med fordel føjes til et billede?

"Når jeg fotograferer hud, vil jeg gerne have et skinnende look; der skal være noget volumen og en pæn refleksion. Jeg kan også godt lide at blande et eller to matte elementer ind for at skabe kontrast. Det skaber et interessant område i billedet og fører øjet hen mod et specifikt element.

"Jeg fotograferede en reklame for Canon med en pige med fregner. Hendes hud var meget glinsende, og hendes læbestift meget mat. Hele billedet af hende var meget blødt – bløde blå øjne, lyst hår, bløde ansigtstræk – på nær den iøjnefaldende røde læbestift.

"At prøve at lave baggrunden til et billede er også meget vigtigt. Jeg bruger nogle gange maling, beton eller cement. Når jeg er udenfor, kigger jeg efter bestemte steder, hvor jeg kan optage. Jeg optog for nylig nogle modebilleder ved at gå rundt i et gammelt industrikvarter i Paris. Der var masser af gamle fabrikker. Jeg kiggede efter, hvilke slags baggrundsmønstre jeg kunne bruge i forhold til miljøet, og tog masser af billeder med forskellige baggrunde og mønstre."

Hvad har været dit bedste øjeblik som fotograf?

"Der er et par stykker, som dukker op i mit hoved.

"Jeg begyndte at fotografere for over 12 år siden. Jeg kiggede i et blad og kan huske, at jeg så et billede og tænkte: "Wow, mon jeg nogensinde kommer til at lave sådan et billede?" Det virkede næsten uopnåeligt dengang. Jeg så et billede af en person, og nogle år senere blev jeg bedt om at fotografere den nøjagtigt samme model!

"Jeg lavede for nylig en serie om mænd i kvinderoller. De var klædt i mere typisk "kvindetøj" og fik makeup på. Jeg fandt nogle androgyne modeller og fotograferede dem i kimonoer. På udstillingen sagde folk, at kvinderne på billederne så virkelig godt ud, hvorefter jeg fortalte dem, at det faktisk var mænd og ikke kvinder. Jeg kan godt lide at give sådanne svar, fordi det får folk til at stille spørgsmål. Jeg ønsker ikke at fortælle folk, hvad de skal mene, men jeg vil gerne opfordre dem til at tænke over tingene på en ny måde og blive klar over, at alt ikke er så åbenlyst, som de tror."

Hvorfor er det vigtigt at have den rette teknologi?

"Fotografi er en meget teknisk kunst: Man er nødt til at prøve at være på omgangshøjde i forhold til den seneste teknologi og virkelig forstå at bruge den, fordi det går utroligt hurtigt. Det er vigtigt at følge med som fotograf. Med nye kameraer kan man lave nye billeder, så jeg skal hele tiden holde øje med, hvad der er på vej, og hvad der sker."

Hvad har du i din kamerataske?

Jeg har brugt en lang række Canon-kameraer i løbet af min karriere. For mange år siden brugte jeg et EOS 50D, men fandt ud af, at jeg kun kunne bruge det i blødt lys. Jeg opdagede så EOS 5D Mark II og fandt frem til, at det større dynamikområde gav mulighed for at fotografere i hårdere lys. Nu bruger jeg mest EOS-1D X på grund af det store ISO-område. Det er rigtigt godt til at fotografere farver med samt til at optage både indendørs og udendørs og i mange andre situationer.

Kameraer:

EOS-1D X

EOS 5D Mark II

Objektiver:

EF 70-200mm f/2.8L IS USM

EF 24-70mm f/2.8L USM

© Quentin Caffier – Canon Explorer. Taget med et Canon EOS-1D X med et EF 70-200mm f/2.8L IS USM-objektiv; eksponeringen var 1/100s ved f/5.6, ISO 100.

"I november 2013 kom den franske danser Fauve Hautot til skade med sit knæ i et tv-show. På hospitalet fortalte lægerne hende, at hun skal forholde sig i ro i op til otte måneder, og det var forbudt at danse! Hun fik endda monteret en skinne, så hun ikke kunne bevæge sig ret meget.

I marts 2014, da Fauve lige havde påbegyndt sin genoptræning, foreslog jeg at lave en fotoserie, der skulle illustrere hendes genfødsel: "Stærkere!"

Selv med bandager og krykker kan Fauve ikke lade være med at danse! Så med inspiration fra Helmut Newton og Romain Slocombes fotografiske stil lavede jeg en medicinsk og glamourøs æstetisk serie, hvor elementerne i billedet mindede publikum om uheldet."

© Quentin Caffier – Canon Explorer. Taget med et Canon 5D mk II med et 70-200 f2.8L IS USM-objektiv; eksponeringen var 1/125s ved f/14, ISO 160.

Hold dig opdateret

Kommer snart: Se verden uden en søger

Abonnér på nyhedsbrevet