Jorg-kyas-freckles

Portrætfotografering med Jörg Kyas

©Jörg Kyas. Taget med et Canon EOS 5DSR med et EF 35mm f/1.4L II USM-objektiv, eksponeringen var 1/160s ved f/9, ISO 200.

Det er et af de mest almindelige fotos, vi tager, og selvom det kan forekomme ret enkelt, kan det være overraskende svært at sætte sit eget præg på et portrætfoto. Vi talte med den berømte portrætfotograf og Canon Explorer, Jörg Kyas, om hans arbejde med portrætfotografering, og hvordan han balancerer sine personlige og professionelle fotoprojekter.

 

De tidlige år

Der er mange forskellige ruter, man kan tage på vejen til at blive fotograf. Nogle kan huske det præcise øjeblik, hvor de vidste, de ville være professionel fotograf, men for Jörg Kyas kom hans besættelse snigende ad flere omgange.

"Det hele begyndte, da jeg var teenager og fik en interesse for kameraer, men det handlede egentlig mere om teknikken end om billederne. En ven og jeg havde en konkurrence om, hvem der vidste mest om kameraer, og vi begyndte at bruge en masse tid i skoven på at tage billeder af rovfugle ... med begrænset succes. Senere begyndte jeg at fremkalde sort/hvid-film på egen hånd i mit eget hjemmebyggede mørkekammer. Jeg lærte tidligt, hvordan en fejl i begyndelsen kan ødelægge det endelige resultat."

Denne begrænsende måde at arbejde med film på fik Jörg til at være mere opmærksom på ting som billedvalg og komposition. "Jeg begyndte at betragte ting mere præcist, hvilket trænede mit blik og gjorde mig mere interesseret i fotografering som profession. Så da jeg skulle vælge, hvilken vej min karriere skulle gå, spurgte jeg mig selv, hvad der gjorde mig lykkelig? Hvad er jeg god til?" Jörg siger leende: "Jeg måtte indrømme over for mig selv, at jeg nok ikke ville være i stand til at tjene mine penge på fodbold ... så det stod klart, at jeg skulle være fotograf."

© Jörg Kyas. Taget med et Canon EOS 5DSR med et EF 70-200mm f/2.8L IS USM-objektiv, eksponeringen var 1/1600s ved f/11, ISO 100.

At finde sin niche

Det var lige dét, han gjorde. Jörgs karrierevalg kan måske synes ligetil. Han studerede fotografi på universitetet i slutningen af 90'erne og begyndte sin karriere som fotografassistent, før han vendte tilbage til universitetet i Dortmund for at færdiggøre sine studier i visuel kommunikation.

Sine første erfaringer som freelancefotograf fik han hos forskellige musikselskaber, som tog ham med overalt i verden for at fotografere interessante kunstnere og musikere med steder som Cuba, São Paulo og Paris som baggrund.

Denne adgang til de berømte og næsten berømte gav ham et lynkursus i portrætfotograferingens verden.

Portrætfotografering

Portrætfotografering er en unik form. Mange mennesker er generte foran kameraet, eller de er ikke vant til at være midtpunkt. Det er ikke altid nemt at tage et billede af en person, der føler sig sårbar. På spørgsmålet om, hvordan han får sine motiver til at slappe af, svarer Jörg, at det handler om stemning.

"Det er meget vigtigt at have en afslappet stemning på settet. Det er altid et samarbejde mellem fotograf og model, og jo bedre samarbejdet er, desto bedre bliver resultatet i sidste ende. Jeg ser sjældent gode resultater komme ud af en dårlig stemning på settet.

Det er vigtigt at kommunikere meget og være ærlig over for den person, du fotograferer. Fortæl ham eller hende, præcist hvad du ønsker. Hvis modellen er enig, er det meget nemmere at arbejde sammen."

Fremkomsten af digital fotografering har ifølge Jörg også hjulpet mange til at føle sig mere inkluderet. "Du kan altid vise dem din skærm og forklare, hvad der er godt eller skidt, og så kan man sammen forbedre billedet."

Kommunikation er nøglen

Da han bliver bedt om at dykke ned i portrætfotograferingens finesser, præciserer Jörg vigtigheden af kommunikation. "Hvis du vil have et godt billede, skal du tæt på dit motiv. Inden for portrættering betyder det, at du skal have kendskab til den person, du fotograferer. Før du begynder at fotografere, må du prøve at få så mange oplysninger om din model som muligt, og hvis du har tid, så tal med personen før eller under forberedelsen af optagelsen."

Jörg er også helt overbevist om, at du skal udvikle dig med tiden, men altid forblive tro mod dig selv. "Du kan ikke undgå at blive påvirket af de stilarter, der er oppe i tiden. De vil altid finde vej ind i dit arbejde. Men det, jeg har lært gennem alle disse år i fotobranchen, er, at hver stilart og hver ny trend vil forsvinde igen, så i min optik er det en god idé at prøve at finde sin egen stil og ikke være alt for trendy."

©Jörg Kyas. Taget med et Canon EOS 5DSR med et EF 50mm f/1.2L USM-objektiv, eksponeringen var 1/160s ved f/8, ISO 200.

Professionel eller personlig?

Det giver selvfølgelig Jörg forskellige udfordringer at tage både personlige og professionelle billeder, men den største forskel er dog tiden.

"Det er sjældent, at man i professionel sammenhæng har helt frie tøjler", starter han. "Og selvom du har, skal du stadig planlægge på forhånd. Når alt kommer til alt, skal du sikre dig, at du har nogle brugbare resultater, og at du ikke spilder tiden. Når du har fået de forberedte og planlagte billeder, kan du begynde at freestyle noget mere, og det elsker folk."

Når han laver personlige projekter, nyder Jörg det spillerum, man har. "Du har mere tid og plads, og dynamikken mellem planlagte og freestyle-billeder ændres. I personlige projekter planlægger jeg mere tid til freestyle-billeder, så det bliver sjovere at være på settet."

Tiden er fjenden

Jörg forklarer, at tiden er hans største fjende. "Det er altid den manglende tid, der afholder dig fra at optage alle de ting, du gerne vil. Men jeg arbejder på det for at have mere tid til at tage billeder for mig selv eller til en udstilling. Ønsket om at skabe mine egne idéer og billeder er det, der fik mig ind i fotografering til at starte med."

Han fortæller os om et spændende projekt med billeder af piger med fregner. "Michael Neugebauer, som er en rigtig dygtig fotograf og en af mine venner, fik denne idé for mange år siden og har allerede udgivet en bog om emnet. Desværre lukkede forlaget, så hele projektet gik i stå. Sidste år talte vi om det og kunne ikke finde nogen grund til ikke at genoplive projektet og arbejde på det sammen, hver med sin egen stil."

©Jörg Kyas. Taget med et Canon EOS 5DSR med et EF 135mm f/2L USM-objektiv, eksponeringen var 1/160s ved f/7.1, ISO 200.

Det seneste billede

"Det sidste professionelle billeder, jeg har taget, var for en tysk bank til en kampagne om gebyrer for kontoadministration. Det lyder kedeligt, men det var det på ingen måde, for modellen, vi valgte, var fra et bureau kaldet "grimme modeller", et såkaldt "street cast"-bureau, og han havde aldrig arbejdet som model før. Han var amerikaner, havde boet i Berlin i tyve år og spillede trommer i et band. Det var så sjovt at lave billeder med ham, for han var så utraditionel i både sin humor og de historier, han fortalte. Jeg er sikker på, at den gode stemning, vi havde, kan ses i de billeder, vi lavede."

Jörgs kamerataske:

Kameraer:

EOS 1D X Mark II

EOS 5DS R

EOS 5D Mark III

Objektiver:

EF 85mm f/1.2L

EF 50mm f/1.2

EF 35mm 1.4 MkII

24-70mm f/ 2.8

70-200mm f/2.8

Tilbehør:

Speedlight ST-E3-RT

Speedlight 600 EX-RT

Batterigreb BG E11



Interview: Skrevet af Martin Fleming