City Night Lights

Fotografering af de evigt forandrende byer af Beno Saradzic

Beno Saradzic er født i Slovenien og har vundet flere priser som timelapse-filmfotograf, fotograf og visuel kunstner. Han bor i øjeblikket i Dubai i De Forende Arabiske Emirater. Efter 18 år som 3D-computeranimationsspecialist begyndte han at udforske nye kreative veje i 2008, hvilket ledte ham til at opdage fotograferingens og timelapse-filmens verden.

Snesevis af hans fotografier og timelapse-film er blevet anvendt i både lokale og internationale medier og publikationer. Hans værker er anerkendt for deres brug af lys og kompositioner, som er stærkt inspireret af klassikerne fra filmhistorien og traditionel kunst. Værkerne er defineret af hans kærlighed til arkitektur, ingeniørkunst, videnskab og naturens skønhed.

Vi har talt med ham om at fotografere i hans nuværende hjemby, og hvordan han indfanger den foranderlige bys mange ansigter.

Fotografering af Abu Dhabi fra nye udsigtspunkter

Som passioneret byfotograf er jeg altid på udkig efter nye og spændende udsigtspunkter. I de fleste tilfælde fører det mig op på taget af de højeste skyskrabere, jeg kan få adgang til. Så jeg var begejstret, da jeg så de utroligt høje tårne i World Trade Center i Abu Dhabi, da de begyndte at bygge dem.

Det mindste af tårnene, Trust Tower, har 60 etager og er 278 m højt. Det højeste, som er opkaldt efter Burj Mohammed Bin Rashid, er den højeste bygning i hovedstaden i De Forenede Arabiske Emirater. Det har 92 etager og er svimlende 381 m højt.

Jeg vidste, at der ikke var nogen altaner på disse tårne, hvor jeg ville kunne tage billeder fra. Den eneste måde at optage på var at komme op på toppen, når begge bygninger var i fuld højde, men inden de blev beklædt med glas. Mit mål var at optage med et klart og frit udsyn fra de højeste udsigtspunkter i byen for at vise Abu Dhabi på en måde, som ikke var set før.

Om at få adgang

Det var selvfølgelig ikke nemt at få adgang til byggepladsen. Jeg brugte alle mine forbindelser og kontakter inden for bygge- og arkitektbranchen, og efter godt en uge med telefonopkald og e-mails fik jeg min eksklusive aftale oppe under Abu Dhabis himmel. Jeg var vildt begejstret.

Et fantastisk billede

Den første optagelse fandt sted om aftenen den 28. marts 2011 på toppen af Trust Tower på 60. etage. Jeg har boet i Abu Dhabi i årtier, og jeg har aldrig set byen så højt oppefra.

De stærke neonfarver, den hektiske trafik gennem forretningskvarteret, den vanvittige tæthed i det bebyggede område og byplanlægningens militante orden gjorde virkelig et stort indtryk. Jeg bør også nævne den kraftige vind og den kolde nat, mens jeg fotograferede. Jeg troede, mine ører, min næse og mine fingre ville fryse til is og falde af. Men alligevel blev det en fantastisk aften!

De ultimative vejrforhold

Enhver arabisk baseret fotograf kender den flygtige og mystiske tåge, som dukker op én eller to gange om året. Den dannes i ørkenen om natten og ruller ind mod kysten i de tidlige morgentimer og indhyller byen på sin vej, inden den forsvinder på et øjeblik i varmen fra morgensolen.

Denne tåge er meget kompakt, når den lander, og den skaber en masse problemer i lufthavnene og på vejene, men for byfotografer er det de ultimative vejrforhold. Jeg havde længe planlagt at indfange byen indhyllet i tåge, men det var aldrig lykkedes. Enten havde jeg tilladelse til at fotografere fra taget, når tågen ikke viste sig, eller også stod jeg midt i den nede på jorden, når jeg ikke havde tilladelse til at komme op på tagene. Heldet var endelig med mig den 24. januar 2013 ved solopgang, da jeg indfangede Abu Dhabi, mens tågen rullede ind i gaderne. Jeg tog billedet fra 92. etage i Burj Mohammed Bin Rashid, og det var alt det hårde arbejde værd, som jeg havde lagt i billedets planlægning og udførelse.

Dette er stadig mit absolutte yndlingsbyfotografi

Om at indfange forskellige sider af byen

Begge billeder er taget fra næsten identiske udsigtspunkter, men på forskellige datoer og klokkeslæt. De viser helt forskellige sider af den samme by, både den dynamiske, pulserende, levende side og den søvnige, drømmende, nærmest surrealistiske side. Det eneste, der kræves for at se byen med to diametralt modsatte ansigter, er at indfange den på et uventet tidspunkt. Normalt indebærer det at stå tidligt op om morgenen, mens alle stadig sover

Jeg kan huske, at jeg har kigget op på tårnet fra jorden uden at kunne se toppen af bygningen. Jeg tænkte ved mig selv: "Jeg håber, det her er indsatsen værd".

Sådan får man billedet

Det er en stor udfordring at fotografere fra byggepladser, ikke mindst fra skyskrabere. Jeg blev underlagt strenge sikkerhedsforanstaltninger fra entreprenørvirksomheden, og det var lang tid efter, at alle de andre formaliteter var blevet klaret.

Jeg var nødt til at holde øje med vejrudsigterne flere gange om dagen for at kunne planlægge de potentielt tågede forhold og derefter koordinere dem med min adgang til at fotografere.

Hold dig opdateret

Kommer snart: Se verden uden en søger

Abonnér på nyhedsbrevet