Crosby Breakers © Stephen McNally

Optagelse med lang eksponering i sort/hvid

Frisør og Canon-entusiast, Stephen McNally, begyndte at fotografere for 8 år siden. Med sin egen udstilling af sort/hvid-billeder, hvor han har brugt lang eksponering, er alt gået så hurtigt for en person, der har mestret kunsten at gøre ting langsomt.

Se med, når Stephen viser os sine yndlingsscener og giver gode råd om, hvordan du tager billeder med lang eksponering.

Stephen McNally deler sine tips til dramatiske billeder i sort/hvid med lang eksponering.

Dette er den seneste i en række videoer om Canon-brugere, der viser os, hvordan de tog nogle af deres yndlingsbilleder.

På optagelse i nærheden af Liverpool fortalte Stephen os mere om sine inspirationskilder og teknikker.

Sort-hvid-Still-Stephen-McNally
Piano Sky, © Stephen McNally

Hvornår begyndte du at fotografere? Hvad har inspireret dig?

"Jeg fik mig et Canon EOS 450D og en Flickr-konto til at vise mine billeder på. Det gik hurtigt op for mig, at hjemmesiden havde utroligt mange fantastiske fotos af andre amatører, men det inspirerede mig blot til at gå på nettet og lære om f.eks. komposition, f/stop-indstillinger, eksponering og retouchering.

"Der er en fotograf, Michael Kenna, som er født meget tæt på, hvor jeg bor, og jeg elsker hans sort/hvid-fotos. Det var ved at læse om ham og se hans arbejde, at jeg besluttede mig for selv at lave sort/hvid-fotografier."

Tror du, at det påvirker dine fotografier, at du er frisør?

"Jeg tror, det har hjulpet mig til at være selvkritisk og altid på udkig efter måder at forbedre et billede på samt udfordre den måde, jeg gør tingene på. Jeg havde også kunsttræning under min uddannelse, og det hjælper mig."

Sort-hvid-Pit-Head-Stephen-McNally
Pit Head, © Stephen McNally

Dine billeder har en bestemt stil, er der noget bestemt, du ser efter i en scene?

"Når jeg spejder efter et sted, ser jeg efter detaljer, der kan isoleres i landskabet, noget, der gør scenen interessant. Er himlen for eksempel intetsigende eller lunefuld? Har scenen en gennemløbende linje, der fører til detaljen?

"Hvis der er mange skyer på himlen, får den lov til at fylde 2/3 af billedet med lang eksponering, og så lader jeg skyernes striber føre til detaljen i scenen med en vidvinkelindstilling. Hvis solen skinner, lægger jeg kameraet væk.

"Jeg har yndlingstræer, som jeg vender tilbage til mange gange i løbet af et år på forskellige årstider. Træets former ændrer sig, når de mister de øverste grene under storme.

"Jeg prøver at undlade at gøre mine billeder for overfyldte, da jeg ikke ønsker at distrahere øjet med alt for mange detaljer.

"Af de steder, vi har besøgt på optagelse, er Perch Rock med fyrtårnet min favorit. Der er så mange vinkler at være kreativ med, og diget og den gamle fæstning giver spændende kompositioner."

Sort-hvid-Light-House-Stephen-McNally
Light House, © Stephen McNally

Hvilket råd ville du give til dem, der gerne vil tage sort/hvid-billeder med lang eksponering?

"Du skal have det rigtige udstyr, teknisk viden, et kreativt øje og tålmodighed.

"Du skal have et stativ og mulighed for at fjernaktivere lukkeren for at sikre et skarpt billede.

"Sørg for at holde ISO så lav som muligt, ved ISO100 hvis du kan, ellers vil de mørke områder få for meget støj.

"Vær kritisk med hensyn til, hvor og hvornår du optager. Sort/hvid-billeder skal have stærke og interessante detaljer, og de har virkelig brug for overskyede dage.

"Først og fremmest skal man lære at være tålmodig. Især hvis man er ude om natten. Lukkeren skal være åben i 45 minutter eller længere.

"Og så er du nok nødt til at tage et testfoto først, se på histogrammet for at se den perfekte eksponeringstid, og så tage det egentlige billede."

Sort-hvid-Tower-Stephen-McNally
Time Square, © Stephen McNally

Hvor meget skabes billedet i kameraet, og hvor meget på computeren?

"Du skal have det rigtige billede i kameraet for at kunne gøre forbedre det, men jeg bruger lidt tid foran computeren på at få det helt rigtigt.

"Når jeg åbner min RAW-fil i Adobe RAW, ser jeg på eksponeringen for at afgøre, om der er behov for justering. Så skruer jeg op for skarpheden og foretager små justeringer i farvemætning og livagtighed.

"I Photoshop begynder jeg derefter med at justere niveauet for lysstyrke og kontrast og løfter så kurverne i et andet lag. Jeg duplikerer det næste lag og gør dette lag til sort/hvid-billedet. Derefter duplikerer jeg sort/hvid-laget og foretager udtværing (gør lysere) og brænding (gør mørkere) på forskellige lag, hvis det er nødvendigt.

"Jeg tilføjer så et gradueringslag gennem himlen i tilstanden Multiplicer og bruger skyderen Opacitet til at få dybden af gradueringen rigtig.

"Endelig samkopierer jeg alle lag og gemmer en PSD-kopi som en JPEG på 300 dpi og en kopi på 72 dpi. Jeg kan altid gå tilbage til lag. Når man har gjort det et par gange, tager det ikke ret lang tid."

Så hvad skal der så ske nu?

"Michael Kenna har brugt en del tid i Fjernøsten, i Japan for eksempel, og jeg vil rigtig gerne derud en dag og tage billeder."

Søg efter Stephen MacNally for at få mere at vide om hans fotografering.