Mød "geometry seekers" Daniel Rueda og Anna Devís.

© Francesc Planes

Vær med, når vi taler med arkitekturfotograferne, Anna Devís og Daniel Rueda.

Find ud af, hvad der gemmer sig bag deres fantasifulde og abstrakte måde at skabe historiefortælling, og hvordan deres kærlighed til bygninger og rejser har gjort dem til Instagram-stjerner.

Hvordan startede det hele for jer begge? Hvad fik jer til at begynde med at fotografere?

D: Da jeg voksede op, var der altid kameraer i huset, så fotografering var noget, jeg kunne eksperimentere med fra en ung alder. Der var masser af forsøg og fejl, men jeg har altid været meget interesseret i at dele de billeder, jeg har lavet, på websider som MySpace og Flickr. Det hjalp mig til at finde ud af, hvordan min egen personlige stil udviklede sig. Jeg så alle mine billeder samlet, og temaer begyndte at dukke op i mine feeds.

A: Jeg er enebarn, så jeg var altid på udkig efter kreative måder til at underholde mig selv. Da jeg begyndte at blive lidt træt af at male, begyndte jeg at skabe billeder gennem fotografering, og snart opdagede jeg, at jeg kunne lave så meget mere med et kamera.

Det er tydeligt, at arkitektur udgør en stor del af jeres billeder. Hvor stor betydning har det haft for jeres fotostil?

D: Jamen, vi er begge arkitekter, så vi synes, at alle aspekter af arkitekturen er interessante og spændende. Det er noget, vi begge er meget passionerede omkring, men det er ikke nødvendigvis noget, folk, der ikke er arkitekter eller designere, vil sætte pris på. Derfor kan vi godt lide, at vores billeder er lidt naive eller sjove - og vigtigst af alt - at de fortæller en historie.

© Daniel Rueda & Anna Devis

Vi elsker det menneskelige element i jeres fotografering. Hvilken slags fortællinger prøver I at fortælle der?

D: Når man fotograferer byens arkitektur, er det vigtigt at give en fornemmelse af størrelsesforholdet, så det er dér, det hele startede. Men så begyndte vi at eksperimentere med at bruge det menneskelige element på en mere abstrakt måde. Ved at gøre størrelsen af eller ensartetheden i en bygning abstrakt på en naiv og menneskelig måde kan vi skabe en slags empati mellem betragteren og arkitekturen.

A: Vi forsøger at gøre alt, hvad vi laver, både så minimalistisk og fantasifuldt som muligt. Man kan vel sige, at det er blevet vores historiefortællingsstil: fantasifuld minimalisme. Vi vil bare gerne dele vores passion med andre på enkle og smukke måder, som alle kan forstå og værdsætte. Det er vigtigt, at alt er tilgængeligt.

Jeres fortællinger er alle omhyggeligt komponeret. Hvordan forbereder I hver optagelse?

D: Jeg er lidt af en perfektionist. Jeg tænker altid på, hvordan billedet bliver taget. Hvad er ISO'en, hvorvidt niveauerne er perfekte og den slags. Anna er mere kreativ. Hun er mindre interesseret i tallene og tilgår alt mere intelligent ud fra et begrebsmæssigt synspunkt. Jeg tror, at hovedårsagen til, at vores billeder fungerer så godt, er, at vi er to meget forskellige personer.

A: Vi planlægger 90 % af vores optagelser derhjemme, før vi rejser. Alt, hvad vi laver, er ud fra noget, vi har skitseret på forhånd. Vi ved altid, hvilke rekvisitter vi skal bruge for at lave hvert billede. Nogle elementer er mere spontane, men vi rejser altid ud med en plan.

Har I et yndlingsbillede, I har lavet sammen?

A: Vi tror, at vores bedste billede endnu ikke er taget. Men vi har en tendens til altid at foretrække vores seneste billede, da vi føler, at vi hele tiden lærer noget nyt og forbedrer os.

D: Der indgår så meget tid, planlægning og mange mislykkede forsøg i skabelsen af hvert billede. Når man så endelig får det billede, man er ude efter, og man deler det, bliver det hurtigt det nye yndlingsbillede. Det er ikke til at undgå, for det vil altid være det billede, man føler sig tættest på, på det pågældende tidspunkt.

© Daniel Rueda & Anna Devis

Hvad med et yndlingssted?

D: Der er mange. Nogle er meget berømte på Instagram som f.eks. La Muralla Roja. Det er denne kæmpe labyrint bestående af skønne pastelfarver her i Calpe i Spanien. Det er desværre en privat beboelsesejendom, og man kan ikke komme ind i den længere.

A: Andre er godt skjulte skatte i byen, der venter på at blive fundet, som f.eks. L'Atrium de Jussieu. Et multifarvet rum på Université Pierre & Marie Curie, som vi opdagede på vores seneste rejse til Paris.

© Daniel Rueda & Anna Devis

Hvilket råd vil I give til dem, der vil ud og lave deres første byfortælling denne sommer?

A: Jeg tror, det bedste råd er at udforske steder, der ikke er i guidebøgerne. Du finder ikke noget på og omkring de store turistseværdigheder, andre allerede har opdaget, så lav din egen research, før du tager afsted, og få en idé om, hvor de mere interessante områder er. Det er der, du kan tage de flotteste billeder.

D: Og gør det enkelt!

Godt råd! Til slut, hvad har I begge på programmet i den nærmeste fremtid?

D: Først og fremmest har vi planer om at begynde at sælge vores egne billeder. Folk har i årevis spurgt, om de kan købe vores billeder, og jeg synes, det er på tide. Vi glæder os også meget til at arbejde på en masse spændende projekter med flere brands, men der sker så meget, at vi ikke engang ved, hvor vi skal starte. Desuden er vi næsten lige kommet tilbage fra Los Angeles. Vi er slet ikke kommet over vores jetlag, men nu skal vi i gang med at pakke igen. Om et par dage skal vi undervise på en workshop i Wien. Bagefter skal vi til Amsterdam, så hold øje med flere af vores fortællinger!

Følg Daniel og Annas fortælling på Instagram

Daniel og Annas kamerataske

Kameraer:

Canon EOS 5D Mark III

Canon EOS M6

Objektiv:

Canon TS-E 24mm f/3.5L II

Printer:

Canon PIXMA PRO-10S

Svar er redigeret af hensyn til klarhed og flow.



Interview: Skrevet af Donna Williams