Richard Walch - EOS-1D X Mark II

EOS-1D X Mark II Lifestyle Richard Walch Video

Mød actionheltene

Richard Walch

Se video

Kreativ med EOS-1D X Mark II

EOS-1D X Mark II indeholder mange forbedrede funktioner i forhold til sin banebrydende forgænger, og det har desuden fået en del nye teknologier. Men hvordan kan alt dette omsættes til bedre fotografering? Richard Walch er en af de første professionelle fotografer, som har brugt kameraet, og her fortæller han om sine oplevelser.

Richard Walch

Der er ikke mange fotografer derude lige nu, der ved så meget om det nye EOS-1D X Mark II som Richard Walch. Den tyskfødte vintersports- og motorsportsspecialist har samarbejdet med Canon som ambassadør i de sidste fire år og bød også ind med vigtigt input i forbindelse med udviklingen af det nye kamera.

"Det var på Visa pour l'Image i Perpignan, at vi havde rundbordssamtaler om Canon", fortæller Richard, mens han husker tilbage til 2013. "Jeg viste en demo af, hvordan du laver filmklip af enkeltbilleder fra 4K-videooptagelser på EOS-1D C, og vi var alle enige om, at dette var noget, den nye kamera i EOS-1D X-serien skulle kunne - bare på en enklere måde. Jeg sagde, at jeg ønskede at se den samme type af AF-sporing ved videooptagelse, som du får med EOS 70D. Og så skal det hele kunne styres fra din mobile enhed. Alt dette findes i EOS-1D X Mark II, plus en masse andet.

"Det er meget tilfredsstillende, når man opdager, hvor meget Canons teknikere lytter til, hvad slutbrugerne vil have. Det er aldrig kun én person, som kommer med en idé, men hvis de hører det samme fra personer i Europa, Japan og USA, så tager de det til efterretning. De vil gerne vide, i hvilken retning de skal gå - skal der for eksempel være flere pixels eller et større dynamikområde? Som de siger: "Vi kan ikke være alle steder på én gang, men hvilken retning ønsker I, at vi skal gå?" Det er en meget åben og ærlig måde at arbejde på, som efter min mening kræver en masse tillid."

Første indtryk

Richard fortæller, at dem, som allerede har brugt EOS-1D X eller EOS-1D C, kan tage det nye Mark II-kamera og begynde at bruge det med det samme, selv om de så måske går glip af noget. "Alt det, du allerede kender, er der stadig, og mere eller mindre på samme sted. Men hvis du kun bruger det, du kender, så går du glip af alle de seje nye ting, det kan", siger han og griner. "Jeg tror, at du kan sammenfatte EOS-1D X Mark II som et kamera, der lader dig fotografere det, du ikke kunne før. Det lader dig arbejde kreativt med dine personlige ekstremer.

Hvis du for eksempel gerne vil bruge den hurtigste autofokus og den hurtigste kontinuerlige optagelseshastighed for at opnå nye niveauer af kreativitet, så vil du få en fantastisk oplevelse med dette kamera. Eller hvis du vil flytte grænsen for, hvad der kan gøres ved høj ISO og med større eksponeringsrum. Det er en komplet pakke, og jeg tror hvert eneste aspekt af det originale EOS-1D X's ydeevne er blevet optimeret på en eller anden måde.

For mig har den største forskel mellem EOS-1D X-kameraer og andre digitale spejlreflekskameraer altid været følsomheden. Kameraet føles mere levende, og det passer til den måde, jeg arbejder på. Det er næsten blevet til en forlængelse af mine tanker. Det er meget intuitivt at bruge."

Arbejde med ekstremer

Når Richard taler om kreative ekstremer, mener han, hvordan kameraets 'hurtigere, højere og bedre' specifikationer kan omsættes til mere kreativ fotografering. "Et eksempel er, at vi nu kan optage meget hurtigt, ved 14 billeder pr. sekund, hvilket er 2 billeder pr. sekund mere, end vi plejede at have", siger han og tilføjer, at det giver ham en fordel ved fotografering i mange sportsgrene.

"Jeg kan give jer et eksempel. Når jeg fotograferer skisport eller snowboarding, er jeg normalt off-piste, så der er masser af snesprøjt. Jeg forsøger at indfange øjeblikket, hvor der er mest snesprøjt, men hvor jeg stadig kan se ski og stave, ellers er det bare et hoved, der flyver rundt i sneen. Så det er en situation, hvor 14 billeder pr. sekund gør en forskel. Jeg tror, at når en actionfyldt scene indebærer et andet element - som vand eller sne - så er det der, hvor disse høje billedhastigheder virkelig kommer til deres ret."

Richard tilføjer, at høje billedhastigheder alene ikke er nok, hvis kameraets øvrige funktioner ikke kan følge med - især autofokus. "EOS-1D X Mark II hander ikke kun om 14 billeder pr. sekund, det handler om 14 billeder pr. sekund i kombination med forbedret autofokus, der stiller skarpt hurtigere og sporer mere præcist. Samarbejdet mellem funktioner er vigtigt: Hvis du kan fotografere ved 14 billeder pr. sekund, men kun 10 ud af 14 af disse billeder er skarpe, så har du i virkeligheden en hastighed på 10 billeder pr. sekund. Men med det nye kamera er hvert billede skarpt, og det er virkelig vigtigt."

Selv fillagring har fået en tand mere: "Du tager endnu flere billeder, og så tænker du: "Hvordan skal jeg få alle disse filer over på min harddisk?" Nu har vi CFast [2.0™]-hukommelseskort, så du kan gøre det dobbelt så hurtigt som før. Hvis du har et kort på 128 GB fuld af billeder, og du skal uploade til et eksternt drev, lægger du virkelig mærke til det. Igen, det er en lille fordel, og de tæller allesammen med."

Richard Walch

Forbliv skarp

Som med andre EOS-kameraer, f.eks. EOS-1D X og EOS 7D Mark II, kan autofokussystemet i EOS-1D X Mark II indstilles til at passe til den type action, der fotograferes, og Richard fremhæver, at det er vigtigt at gøre dette for at få det bedste fokus. "Du skal bruge AF-cases til at finindstille kameraets adfærd," siger han. "Cases ændrer følsomheden for fokusering og giver besked, om hvorvidt der skal forventes konstant acceleration eller uregelmæssige pludselige bevægelser.

Kameraet er kun så nøjagtigt, som det er, fordi det forudser, hvad der vil ske, ud fra motivets bevægelse og den valgte AF-case. Så det ser for eksempel på billede 1, billede 2 og billede 3 og tænker: "OK, denne her ting bevæger sig med 120 km/t, så om et halvt sekund vil den være i denne position." Jeg tror, at det, der er ændret i EOS-1D X Mark II, er netop, hvor godt det er til at forudsige den slags."

Richard kan huske, hvordan han fotograferede nogle snowboardere med et af de første EOS-1D X Mark II-kameraer, før det var sat i produktion. "Der var de her fire fyre, der lavede bevægelser i luften helt ud af det blå - de dukkede frem af ingenting. Det er en virkelig svær situation for kameraet, men det klarede alle billeder, selv det første. Der er flere krydstypesensorer ved f/8, og processorkraften er bedre. Det fokuserer bare, og du ved, det bliver skarpt.

Det betyder, at du kan tage flere kreative chancer med din fotografering. Du kan gå længere ned på bakken, så det ser ud som om skiløberen eller snowboarderen hopper højere, selvom det betyder, at du ser dem senere og ikke har så meget tid til at fokusere. Du kan bare give den en tand ekstra, fordi du ved, at kameraet får taget billedet. Du kan finde flere vinkler, og du kan skubbe grænsen for din fotografering, fordi kameraet tillader det."

Når det kommer til forbedring af billedkvaliteten i EOS-1D X Mark II, forklarer Richard, at der blev truffet en beslutning, om man skulle fokusere på antal pixels eller dynamikområde, efter drøftelser med mange EOS-1D X-brugere. "Jeg husker, at vi ved rundbordssamtalerne talte om hvilken retning, vi skulle gå, og mine kolleger og jeg var overbevist om, at vejen frem var at øge dynamikområdet. For mig er 20 Megapixel nok til 90 procent af det, jeg fotograferer, og til resten har man kameraer som EOS 5DS og EOS 5DS R, som jeg bruger, hvis jeg vil konkurrere med mellemformat," siger han.

"Forbedringen i dynamikområdet er synlig med det samme. Flere detaljer i skarpt lys og skygge bliver til en håndgribelig forskel i billedkvalitet. Jeg tror også, det er noget, der måske i højere grad er en fordel for JPEG-fotografen end RAW-fotografer: Hvis du fotograferer i JPEG-format, så er det normalt pga. hastigheden, så du har ikke tid til at lege med lys og skygge i efterbehandlingen. Så jeg tror især sportsfotografer vil være særligt tilfredse med forbedringen i billedkvaliteten på Mark II."

Alsidig med video

Noget Richard er berømt for, er den måde, han bruger 4K-video til at producere stillbilleder og udtrække enkeltbilleder som 8 Megapixel billeder. Det er et trick, som han har brugt EOS-1D C til tidligere, men nu kan han gøre det med EOS-1D X Mark II. "Det er meget lettere at gøre nu", siger han. "Jeg plejede at importere videooptagelser til Apples Aperture-software og eksportere et stillbillede derfra, men nu kan jeg gøre det hele i kameraet. Bare afspil optagelserne, bladr frem og tilbage for at finde det rigtige billede, og tryk på en knap for at gemme en JPEG-fil på hukommelseskortet."

Betyder det, at vi nu kan optage stillbilleder ved 60 fps? Ja, men med visse begrænsninger. Det er ikke sådan, at du bare kan optage perfekt video og så håbe at få perfekte stillbilleder også", forklarer Richard. "Når vi optager video, plejer vi at bruge en lukkertid på omkring 1/90 sek. for en billedhastighed på 60 fps, hvilket betyder, at alt der bevæger sig, bliver en smule uskarpt. Den er perfekt til film, fordi dine øjne vil forstå det perfekt, men når du udtrækker et billede som et stillbillede, tænker du måske, at du skulle have fotograferet ved 1/2000 sek.

Hvis du er ligeglad med at bruge videoen, så kan du lave optagelser med en lukkertid på 1/2000 sek. og 60 fps, og du får mulighed for at vælge et bestemt øjeblik. Hvis du f.eks. fotograferer en fugl, der dykker ned i vandet, så er det en god måde til at udvælge det perfekte øjeblik."

Mere traditionel brug af EOS-1D X Mark II's videofunktioner har givet nogle fantastiske resultater for Richard. Faktisk fik han et af de første præproduktionskameraer og blev bedt om at lave en reklamefilm, som fremviste dets videofunktioner - en opgave, han virkelig nød. "Jeg fik frie hænder til at filme, lige hvad jeg ville, og det var fantastisk", fortæller han. "Vi endte med at gå til cirkus!"

Richard Walch

Richards film viser en live-optræden, hvilket betød, at han ikke bare kunne gå ind og bede artisterne om at stoppe og gøre noget igen, hvis han missede det. Det var en situation, der fik mest muligt ud af, hvad Richard beskriver som EOS-1D X Mark II's "game changer"-videofunktion: AF-sporing.

"Til sådan en opgave ville jeg normalt have brugt en kameraassistent - en person, som sidder væk fra kameramanden, og hvis eneste job er at koncentrere sig om at skifte fokus for at holde motivet skarpt, når det bevæger sig. Men til denne optagelse havde vi ikke nogen, og jeg havde ikke brug for det, fordi den opgave blev udført af kameraet", siger Richard.

"Så snart kameraet ser et ansigt, eller du trykker på et ansigt på kameraets touchscreen, så begynder det at følge det og justerer fokus konstant. Du kan endda bruge pull focus, når der ingen ansigter er i motivet, ved at trykke på forskellige genstande i billedet. Hvad der er endnu mere imponerende er, at du kan gøre det fra skærmen på din telefon eller tablet, hvis du arbejder via Wi-Fi. Så da vi optog cirkusfilmen, kunne jeg gå ved siden af kameramanden med min iPad - jeg var instruktør og kameraassistent på én gang!"

Et godt eksempel på dette kan især ses i en bestemt optagelse: "Der er et øjeblik, hvor vi dvæler ved en kvindes øjenvipper, mens hun lægger mascara. Det er et sjovt billede, der blev utrolig smukt.

Det er igen teknologien i EOS-1D X Mark II, der giver mig mulighed for at arbejde mere kreativt: Jeg kan gå tættere på end før og bruge større objektiver end før. Jeg kan freestyle mere end før og bevæge mig mere rundt. Det giver dig frihed til at prøve ting, du ellers ikke ville gøre. For eksempel ville en low-budget-produktion sikkert ikke have råd til at ansætte en kameraassistent, så normalt ville de ikke prøve at få disse optagelser. Men det kan de nu. Og selvom kameraet fungerer fremragende med STM-objektiver, fordi de er stille, så fungerer AF-sporing også med almindelige objektiver."

Gør mere

Efter at have talt med Richard om hans oplevelser med EOS-1D X Mark II, er den bedste måde at opsummere det nye ved kameraet, at det lader dig gøre mere. "Før i tiden sagde fotografer ofte 'jeg fotograferer kun sport' eller 'jeg fotograferer kun mennesker', men hvis man ofte siger 'kun', bliver det sværere at finde arbejde. Fotografer vil gerne udvide deres horisont og klare flere motiver og arbejde på nye og spændende måder. Det er her funktioner, som dem vi ser i EOS-1D X Mark II, er vigtige.

Vi har fået mulighed for at indfange endnu hurtigere øjeblikke og skubbe grænsen for, hvad vi kan gøre kreativt i sports-, reportage- og naturbilleder. Vi kan tage bedre billeder i bedre kvalitet direkte fra kameraet og få fantastiske 4K-optagelser ved 60 fps nemmere end nogensinde før, hvilket åbner op for masser af muligheder. Mit bedste råd er at prøve et. Lej det i en weekend, og se hvad du kan gøre med det. Det er virkelig en komplet pakke, og det er sådan, du skal se på det."

Mere om fotografen

Se hele profilen