Model poses next to flowers

Lorenzo Agius

Dynamikken gør forskellen

Lorenzo Agius
Lorenzo Agius

Ambassadør


EOS 5D Mark IV kan gøre mange ting godt, men i hænderne på portrætfotograf Lorenzo Agius blev det bragt til et andet niveau med dets kombination af hurtighed, kvalitet og fleksibilitet, som gør det muligt at arbejde på helt nye måder.

Lorenzo Agius er en travl mand, der udfører både mode- og portrætfotografering for prominente kunder. Men da muligheden for at prøve et af de allerførste prøveproducerede EOS 5D Mark IV-kameraer bød sig, sørgede han for at gøre plads i kalenderen.

I løbet af en lang weekend nåede han to optagelser, én i sit atelier og én on location, så kameraet blev gennemprøvet, og så godt som alle de nye funktioner blev testet. Var han imponeret? "Jeg fandt kameraet stort set fejlfrit", fastslår han og tilføjer, at det har en ideel kombination af hastighed og kvalitet. "Jeg kan optage langt hurtigere, end jeg kan, når jeg bruger mit EOS 5DS, og det er en stor fordel. Når man arbejder med mode- og portrætfotografering, kan det sommetider være nødvendigt at optage flere billeder pr. sekund for at fange det rette øjeblik".

EOS 5D Mark IV optager sine 30 Megapixel RAW-billeder ved en tophastighed på 7 billeder/sek. og kan kun behandle denne datamængde takket være udviklingen af DIGIC 6+ processoren, der også hjælper med billedkvaliteten. "Da jeg optog on location, bemærkede jeg straks, at billederne havde et større dynamisk område. Hvis lysniveauet ændres uforudsigeligt, eller hvis motivet bevæger sig lidt ud af lyset, ved jeg, at jeg kan gendanne lysstyrken under efterbehandlingen uden at gå på kompromis med billedkvaliteten.

"Det er noget, vi lægger mærke til nu, hvor vi retoucherer billederne fra disse optagelser og kigger på dem i detaljer. Jeg står ofte i en uforudsigelig situation på en location-optagelse, og hvis billedet med det bedste udtryk på modellens ansigt tilfældigvis er et med ikke-ideel belysning, så har jeg brug for at kunne genoprette det. Til det, jeg arbejder med, er eksponeringsrummet afgørende, og dette kamera har det eksponeringsrum, jeg har brug for."

Denne form for fleksibilitet og mulighed for at genoprette fra uventede situationer ses også i andre aspekter af EOS 5D Mark IV's specifikationer. "Jeg har altid ment, at EOS 5D Mark III var ret godt til behandling af billeder med høj ISO – jeg var tilfreds med at bruge det op til 1500-1800 ISO. Men med de samme følsomheder er EOS 5D Mark IV bedre, og jeg er temmelig sikker på, at jeg kunne bringe det meget højere. Det giver mig frihed til at bruge den blænde og lukkertid, jeg ønsker, uanset hvilken situation jeg er i", siger han.

"Og så er der Dual Pixel RAW – det er fantastisk!" udbryder han. "Jeg er vild med at fotografere med stor blænde og kort dybdeskarphed, men der er ikke meget plads til fejl, når du bruger objektiver som EF 85mm f/1.2L II USM med fuld blændeåbning. Jeg synes, det er meget frustrerende at miste et ellers fantastisk billede, fordi det ene øje ikke er i fokus, eller modellen har flyttet sig en smule, lige før du tager billedet. Men hvis jeg optager en Dual Pixel RAW-fil, så kan jeg justere den kritiske skarphed, efter at jeg har taget billedet.

"Jeg kan faktisk ikke forestille mig, hvordan det kan gøres endnu bedre. Jeg er ret glad for, at det ikke er mit problem."

"Nu kan jeg redde sådanne billeder, så jeg altid har de bedste øjeblikke fra optagelsen, trods problemer med fokusering, eksponering eller belysning. Det jeg holder mest af ved dette kamera er, at det frigør mig og giver mig flere muligheder og større frihed. Jeg har større chancer for at få det rigtige billede, og det er så vigtigt. Hvis du kun har et par minutter med en berømthed, vil du nødigt gå glip af nogen muligheder. Canon har reddet mig fra at blive ydmyget på grund af et ufokuseret eller dårligt eksponeret billede, og jeg elsker dem for det!", siger han.

Se tingene fra flere sider

Ligesom nogle andre nye EOS-kameraer kan EOS 5D Mark IV spore personer i Live View, når de bevæger sig rundt i billedet, og justere fokus, så de forbliver skarpe. Selv om dette har oplagte anvendelsesmuligheder for videofotografer, benytter Lorenzo også selv teknologien til optagelse af stillbilleder.

"Med kameraet på stativ og sat til Live View kan jeg få det til at låse på modellens ansigt, så det altid er i fokus. Så kan jeg fotografere uden at se igennem søgeren, eller endda uden at være ved kameraet, og det giver mig mulighed for at interagere meget bedre med de personer, jeg fotograferer", forklarer han. "Jeg tager kameraet ud af sceneriet og taler med min model på et meget personligt niveau.

Lorenzo arbejdede på denne måde ved hjælp af fjernbetjent Live View på en tablet, som var forbundet til et EOS 5D Mark IV via Wi-Fi med Canon Camera Connect-app'en. Dette giver ham også mulighed for at styre kameraet og tage billeder med fjernbetjening – en oplevelse, som han sammenligner med at optage med storformatkameraer.

"Det er som at gå tilbage til tidligere tiders fotografer som Richard Avedon: Han kiggede ikke gennem linsen på sit 10 x 8 kamera, når han brugte det, fordi det ikke kunne lade sig gøre. Han stod ved siden af kameraet og talte med sin model, og det var det, jeg gjorde, da jeg brugte EOS 5D Mark IV. Det var fantastisk! Jeg får skarpe resultater og bedre udtryk – det er ligesom at have en kameraassistent og en lystekniker med mig, bortset fra at jeg tager stillbilleder."

Lorenzo siger, at den måde at arbejde på minder ham om den langsommere, mere velovervejede måde at optage på, der er typisk for filmoptagelse. "Digitalt kan være en smule automatisk: Du trykker på en knap, og hvis du ikke får det denne gang, får du det næste gang eller næste gang igen. Du får billedet til sidst, så længe du tager billeder nok, hvilket måske er lidt dovent, synes jeg. Ved at optage på denne måde, langsommere, og hvor jeg kunne give al min opmærksomhed til min model, opnåede jeg en langt højere succesrate. Jeg følte mig på en eller anden måde mere bevidst om at tage billedet.

""Jeg tager kameraet ud af sceneriet og taler med min model på et meget personligt niveau."

Lorenzo Agius photographs with EOS 5D Mark IV

Mestrer det hele?

EOS 5D Mark IV er blevet beskrevet som et "all-round"-kamera, og Lorenzo er enig, selv om han skynder sig at påpege, at den universelle appel ikke er blevet opnået ved at gå på kompromis. "Jeg tror, at uanset hvilken slags fotografi du optager, er der noget ved dette kamera, der vil gavne dig og gøre dig i stand til at skabe noget nyt", siger han. "Hvis du er journalist, og du optager i svagt lys, vil du blive vild med den høje ISO-kapacitet. Hvis du er sports- eller naturfotograf kan du optage med 7 billeder/sek. med et AF-system svarende til EOS-1D X Mark II. Og hvis du er portrætfotograf som mig, så vil det give dig mulighed for at gøre alt det, du har lyst til, med et enkelt kamera.

"Fokusering, hastighed og billedkvalitet. Mine medarbejdere og digitale operatører, som så kameraet, da jeg brugte det, og derefter så de filer, der kom ud af det, var forbløffede. De tabte kæben", siger han.

Lorenzo ejer også et par EOS 5DS-kameraer. "Jeg tror, at jeg vil bruge dem, når jeg virkelig brug har for den ekstra opløsning til billboardbilleder og den slags, men EOS 5D Mark IV er hurtigere, har større dynamisk område, fokuserer bedre og har al den fleksibilitet, som vi har talt om – f.eks. Dual Pixel RAW. Jeg tror, at det muligvis er det første kamera, jeg nogensinde har brugt, hvor jeg ikke har tænkt: "Det er fantastisk, men der mangler noget."

"Der er bare ingen skuffelser for mig, det kamera er på et helt andet niveau. Hvad enten du er professionel eller amatør, vil du få bedre billeder, og du vil redde billeder, der ikke kunne reddes før. Jeg kan faktisk ikke forestille mig, hvordan det kan gøres endnu bedre. Jeg er ret glad for, at det ikke er mit problem".

Ambassadører og historier

Canon Ambassador Lorenzio Agius uses EOS 5D Mark IV

Inspiration

Se, hvordan EOS 5D Mark IV klarer sig i hænderne på professionelle fotografer

Se mere