Canon udvikler fjernkontrolsystem til kameraer med udskiftelige objektiver

Søborg, den 19. september 2019 – Canon Inc. annoncerer i dag udviklingen af en ny fjernbetjeningsløsning til stillbilledfotografering, hvormed professionelle fotografer kan fjernbetjene Canons kameraer med udskiftelige objektiver. Teknologien tilgodeser brugernes behov og er blevet udviklet til at kunne fjernbetjene kameraer til stillbilledoptagelse ved for eksempel reportager fra sportsbegivenheder. Løsningen benytter et centreret system, hvor kameraets optiske akse er lodret i forhold til enhedens omdrejningsakse og giver en lignende betjening, som man kender fra traditionelle optagelsesmetoder.

Remote Control Pan-Tilt System

Camera Remote Application
(Fotos vist i softwarens billedvisningsvindue er konceptuelle billeder)

Remote Control Pan-Tilt System og Camera Remote Application henvender sig til stillbilledfotografer, og løsningen kan styre flere Remote Control Pan-Tilt-systemer og kameraer fra en enkelt PC. Dermed kan én fotograf betjene flere kameraer, hvilket bidrager til effektive workflows – noget, der er særligt nyttigt ved fotografering af sport. Fjernbetjeningsløsningen gør det muligt for fotografer at indfange billeder fra en række forskellige vinkler og perspektiver, så de kan optage billeder, som ikke er muligt vha. gængse optagelsesmetoder.

Canon udvikler systemet yderligere, så det kan benyttes til andre optagelsessituationer end sportsbegivenheder, som for eksempel TV- og filmproduktioner eller til e-handel og produktfotografering.