Canon måler følelsesmæssige reaktioner i eksperiment - Be ready for next year with an open heart!

I dag lancerer Canon den nye nordiske vinterkampagne "Next year is coming. Be ready." Kampagnen består af en kampagneside, samarbejde med lokale influencers og et eksperiment, hvor otte deltagere med vidt forskellige baggrunde blev inviteret til at få målt deres følelsesmæssige reaktioner på 30 forskellige billeder.

Den nordiske vinterkampagne "Next year is coming. Be ready." er blevet lanceret med næste år for øje og alle de historier, der venter på at blive indfanget. Canon samarbejder med en række influencers, som alle er nogle af de bedste fotografer i norden. De forskellige influencers er Søren Solkær (Danmark), Sophie Odelberg (Sverige), Samuel Taipale (Norge) og Pasi Salminen (Finland).

Som en del af kampagnen har Canon foretaget et eksperiment, som undersøger hvordan mennesker reagerer følelsesmæssigt på billeder. Ved at samle otte deltagere med vidt forskellige baggrunde og måle deres reaktioner, mens de så 30 forskellige billeder fra hele verden, kunne Canon hurtigt konkludere, at mennesker har mere til fælles, end vi tror. De otte deltagere var blevet udvalgt, således at de adskilte sig så meget som muligt fra hinanden i forhold til alder, køn og baggrund.

- Vores eksperiment viste, at mennesker har de samme følelser, når vi kigger på billeder. Det er uanset hvor gamle vi er, hvilket køn vi har og hvilken baggrund vi har. Billeder kan forene mennesker. De kan skabe en form for tilhørsforhold til trods for vores forskelligheder. Hos Canon ønsker vi at fremhæve de historier, som billeder fortæller. Det er de historier, der gør billeder så interessante og fascinerende, fortæller Morten Nørremølle, Nordisk Marketingdirektør hos Canon.

Udover eksperimentet består den nordiske kampagne af flere forskellige dele; en kampagneside, samarbejde med lokale influencers, digital og fysisk tilstedeværelse, butiksmaterialer og skræddersyede tilbud hos forhandlere.

“The power of photos”, kampagnevideoen, kan ses her: https://www.facebook.com/CanonDenmark/videos/1702521323154477/

Baggrund – Hvordan eksperimentet blev foretaget
I eksperimentet blev de følelsesmæssige reaktioner hos deltagerne baseret på forskellige fysiske reaktioner, som ifølge videnskaben afslører vores sande følelser. Det er det autonome nervesystem, som er en del af nervesystemet, der påvirkes, og det kan vi ikke kontrollere selv.

Flere forskellige ting blev målt i eksperimentet, herunder: hjerteslag, elektrodeaktivitet og pupiludvidelser. Med support fra tidligere forskning kan konklusioner om deltagernes følelsesmæssige reaktioner foretages, før de selv har muligheden for at reflektere over dem.

Teamet bag eksperimentet:
Golam Reza Sadeghnia, Videnskabsmand inden for visual opfattelse