Canon fejrer EOS-systemets 30-års jubilæum

Søborg, 5 januar 2017 –– I marts 2017 vil Canon fejre 30-års jubilæet for lanceringen af virksomhedens verdenskendte EOS-system, som omfatter EOS-kameraerne og et omfattende udvalg af tilbehør, herunder de udskiftelige EF-objektiver.

Canons EOS-system debuterede i marts 1987 med lanceringen af Single-Lens Reflex (SLR)-kameraet EOS 650 og EF-objektiver¹. EOS står for "Electro Optical System" og er samtidig navnet på morgenrødens gudinde i den græske mytologi. EOS-serien var det første system med en fuldt elektronisk fatning, hvilket i dag bliver almindeligt anvendt i de fleste kameraer og af andre fabrikanter.

Eftersom samtlige vigtige kameradele i EOS-systemet – CMOS-sensoren, billedprocessoren og de udskiftelige objektiver – bliver udviklet internt af Canon, har Canon kunnet kontrollere samtlige processer i billedbehandlingen: fra optagelse til output. Dette har også medført, at Canon-produkterne hurtigt satte standarden for billedkvalitet og farvegengivelse.

Blandt andre milepæle i Canon EOS-systemets historie findes lanceringen af det første entry-level digitale spejlreflekskamera i 2003 – EOS 300D – hvilket indledte en ny digital æra. EOS 300D fik ros for dets kompakte, lette design, brugervenlighed og konkurrencedygtige pris. Lanceringen af denne model hjalp Canon på vej mod at blive den førende producent af kameraer med udskiftelige objektiver i 2003 og i de efterfølgende 13 år. Takket være den mangeårige support fra kunderne kunne Canon markere en samlet produktion på 80 millioner EOS-kameraer i november 2015 og en samlet produktion på 120 millioner EF-objektiver i august 2016.

EOS-systemet, som desuden omfatter Cinema EOS-systemet, består i dag af 24 kameraer² og et udvalg af 97 EF-objektiver. Med dette omfattende produktudbud er EOS-systemet blevet udviklet og designet til at imødekomme mange forskellige brugeres behov og ønsker.

Siden den første lancering i 1987 har EOS-systemet stræbt efter at flytte grænserne for hvad der fotografisk er muligt, og med Canons optiske teknologi i centrum fortsætter virksomheden med at forbedre dens billedteknologi, samtidig med at EOS-systemet bliver styrket til at imødekomme kravene fra det stigende antal forskellige brugere og til at fremme brugen af foto og video som visuel kommunikation.

30-års jubilæum for EOS-systemet – Vigtige milepæle:

• 1987: EOS 650 og EF 35-70mm f/3.5-4.5, EF 35-105mm f/3.5-4.5 samt EF 50mm f/1.8 lanceres
  • 1989: EOS-1 lanceres – Canons første professionelle Autofokus-kamera
  • 1994: EOS 5 lanceres – det første kamera med et AF-system med øjesporing
  • 2000: EOS D30 lanceres – Canons første digitale kamera
  • 2001: EOS-1D lanceres – Canons første digitale professionelle kamera
  • 2003: EOS 300D lanceres – det første digitale spejlreflekskamera til forbrugere til under kr. 10.000,
  • 2005: EOS 5D lanceres – det første billige full-frame digitale spejlreflekskamera
  • 2008: EOS 5D Mark II lanceres – det første digitale spejlreflekskamera med Full HD-filmoptagelse
  • 2012: Lanceringen af Cinema EOS – serien med professionelle digitale videokameraer
  • 2015: Fremstillingen af sammenlagt 80 millioner kameraer markeres
  • 2016: Fremstillingen af sammenlagt 120 millioner objektiver markeres

¹ EF 35-70mm f/3.5-4.5, EF 35-105mm f/3.5-4.5 og EF 50mm f/1.8 blev lanceret sammen med EOS 650.
² Omfatter også digitale Cine-kameraer, kompakte systemkameraer og analoge kameraer.