corgi runs through grass

Zoom ind, og indfang de hurtige bevægelser

Action-fotografering handler om at indfange ganske korte øjeblikke. Du skal holde fokus på kampen, følge med dine snowboarding-venner eller være klar til at indfange storbyens surfere, når de rider på bølgerne. Men du behøver ikke bevæge dig helt så hurtigt, hvis du er forberedt.

Nøglen til at tage gode billeder, mens du bruger et tele- eller zoomobjektiv, er at kunne indstille kameraet på forhånd. Det betyder, at når tingene sker, behøver du ikke justere dine indstillinger, og du kan koncentrere dig om det, der sker foran dig.

Smartphone-kameraer har begrænset billedkvalitet, når det gælder om at zoome ind og fastholde bevægelige motiver i detaljer. Med digitale spejlreflekskameraer, spejlløse kameraer og avancerede kompaktkameraer kan du komme tæt på begivenhederne fra afstand. De tilbyder langt mere kvalitet og kontrol, når du optager bevægelser, fordi du kan zoome præcist ved hjælp af et telefotoobjektiv.

Hurtige lukkertider er et must, når du skal tage billeder af action

Din lukkertid er det vigtigste at have styr på, hvis du gerne vil blive god til action-fotografering. Hvis din lukkertid er ikke hurtig nok, ender du med slørede billeder, som du bare sletter igen.

Hvis du bruger et digitalt spejlreflekskamera, skal du vælge en lukkertid på mindst 1/125 af et sekund eller hurtigere. Mange action-billeder er taget på 1/500 af et sekund eller hurtigere, afhængigt af motivets hastighed.

For at bruge en hurtig lukkertid og samtidig sikre, at der kommer nok lys ind i kameraet, skal du bruge en stor blænde (lavt f-tal såsom f/2.8). Når du bruger en stor blænde og høj lukkertid, skaber det dybdeskarphed, og dit motiv skiller sig ud mod en smuk, sløret baggrund. Hvis dit kamera giver kontrol med ISO-indstillingen, skal du prøve at øge den, f.eks. fra 400 til 800, så kameraets sensor er mere følsom over for lys.

Tag billeder med burst-funktion

Sportsaction, som f.eks. surfing på storbyfloder, indebærer hurtige bevægelser – så sørg for, at du og dit kamera kan følge med. Brug kontinuerlig optagelse på dit kamera (kaldes også for burst-funktion) til at indfange flere billeder, og giv dig selv den bedste chance for at få et fremragende, actionfyldt billede. Du finder denne funktion på de fleste kameraer og på nogle smartphones.

Brug kontinuerlig fokusering

Hvis du bruger et digitalt spejlreflekskamera, er det sandsynligvis indstillet til at bruge standardfokusering som standard. Det betyder, at du kan trykke udløserknappen halvt ned for at låse fokus og derefter trykke den helt ned for at tage billedet. Men til billeder med bevægelse og zoom skal du prøve med kontinuerlig optagelse eller fokussporing (kaldet AI SERVO eller SERVO AF på Canon-kameraer). I denne tilstand sporer kameraet automatisk et motiv i bevægelse, så du kan få skarpe, detaljerede actionbilleder uden at skulle arbejde en hel masse for det.

Zoom Framing Assist fra Canon

Når du zoomer, specielt ved stor brændvidde, er du så tæt på, at du nemt kan miste dit motiv. Canon har opfundet en smart teknologi, der løser denne udfordring.

Zoom Framing Assist findes på udvalgte Canon PowerShot-kompaktkameraer med store zooms og hjælper dig med at holde motivet i billedet ved at zoome ud, når motivet når ud til kanten af billedet. Det zoomer så ind igen, når du placerer motivet midt i billedet. Dette giver dig alle fordelene ved zoom, uden at du mister perspektivet eller dit motiv.