Puffin stretching wings

Tips til fotografering af vilde dyr

Naturfotografiske teknikker fra Canon-tutor, Brian Worley

En af nøglerne til at få flotte billeder af dyr er at have en forståelse af dyrenes adfærd og bruge det rigtige udstyr til de situationer, du fotograferer, så du opnår de ønskede resultater.

Du kan få fantastiske resultater med alle typer Canon-kameraer, og hvis du bruger et digitalt spejlreflekskamera har du et meget omfattende udvalg af objektiver, som giver dig flere muligheder

Naturoptagelser med dit EOS

Et EOS digitalt spejlreflekskamera giver stor alsidighed, når det handler om at fotografere alt fra regnorme til elefanter. Her er nogle nyttige tips om udstyr og teknik til at opnå fantastiske billeder.

Prøv et telefoto- eller zoomobjektiv

Brug af telefoto- eller telezoomobjektiver gør det muligt at fotografere dyr fra en sikker arbejdsafstand. Det er især vigtigt, hvis du er på udkig efter action-billeder af løver, bjørne eller krokodiller.

Hvis du allerede har et EOS digitalt spejlreflekskamera, er det en god idé at købe et telefotozoomobjektiv som andet objektiv. Og hvis du lige er begyndt med at fotografere fås nogle Canon-kameraer med et zoomobjektivkit, der indeholder både et standard zoomobjektiv og et telefotozoomobjektiv.

Brug en hurtig lukkertid for rolige og jævne billeder

Brugen af telefoto- eller telezoomobjektiver betyder, at du skal bruge hurtigere lukkertider (mindst 1/50) for at opnå skarpe billeder med skarpe detaljer. Nogle dyr bevæger sig meget hurtigt, så du skal kunne følge med!

Programmet Sport, som findes på en lang række EOS-kameraer, kan hjælpe til at indfange skarpe billeder – uanset om du fotograferer geparder eller dovendyr. Og endelig skal du huske at slå billedstabilisatoren til på dit telefotoobjektiv for at sikre, at du får skarpe resultater hver gang.

Avancerede teknikker: Makrofotografering

Skønheden i et makroobjektiv er, at det giver mulighed for at skabe billeder, hvor ting bliver større, end vi normalt ser dem på en skærm eller på tryk. Så du kan vise små insekter som spektakulære monstre med udstående øjne, eller vise snørklede detaljer, som det menneskelige øje normalt ikke opfanger.

Makrofotografering af levende motiver kan være en udfordring, så du har brug for det rigtige udstyr og masser af tålmodighed for at tage enestående billeder.

Kontrol over dybdeskarpheden

Kontrol af dybdeskarpheden er virkelig vigtig for makronaturfotografering. Ved standardfotografering er det almindeligt at bruge optagelsesprogrammet Blændeprioriteret (Av på kameraets programvælger). For makroobjektiver er det modsatte ofte tilfældet. På grund af de korte arbejdsafstande er blænden lukket ned til f/16, f/22 eller mere for at maksimere dybdeskarpheden og sikre, at hele billedet er i fokus.

Brug billedstabilisatoren til telefoto- og makrofotografering, især når du arbejder med håndholdt kamera. Men hvis kameraet er på stativ, er det ofte bedre at slå billedstabilisatoren fra.

Få ting i fokus

Man kan roligt sige, at dyr kan være meget uforudsigelige. Så det er en god idé at lære, hvordan du kan ændre det aktive fokuspunkt på dit kamera, og hvordan du skifter mellem fokusfunktionerne One-Shot og AI Servo. På den måde går du ikke glip af et eneste øjeblik, når du er ude i marken. Det kan være nyttigt at eksperimentere med manuel fokus for motiver, der bevæger sig langsomt, eller motiver som f.eks. en flodhest, der ruller sig, eller en elefant, der går.