silhouette of surfer on wave

SPORTSFOTOGRAFERING

Vandsport-action

Surfing, kajakroning og andre former for vandsport kan være iøjnefaldende fotomotiver. Spændingen, springene, vendingerne og hastigheden betyder, at det både kræver en vis indsats og lidt tålmodighed for at få gode billeder. Vi har samlet nogle gode råd, så du kan tage bedre billeder og få flotte print af dine anstrengelser.

  • Brug af Sportsmetoden
  • Reduktion af uønsket sløring
  • Brug af Lukkerprioritet (Tv)
  • Brug af en AF-fokuszone
  • Brug af hurtige objektiver til optagelse af action
  • Indstillinger for billedkvalitet
  • Optagelse af motiver i bevægelse
  • Fremvis dine billeder fra deres bedste side
Uanset om du planlægger at kaste dig ud i bølgerne, stå ved en lokal sø, eller du skal på stranden, skal du altid være opmærksom på dine omgivelser og sørge for, at du og folk omkring dig ikke kommer noget til. Læs videre for at få mere at vide.

Brug et af Canons dedikerede undervandshuse, så dit kamera er beskyttet i nærheden af vand, for eksempel på stranden. Med disse huse med hård skal kan du fotografere under vand helt ned til 40 meters dybde, så sand og vandstænk ikke udgør noget problem. Husene har også forseglede knapper, så du fortsat kan få adgang til alle kameraets funktioner.

Det er en god idé at starte med et fuldt opladet batteri samt et hukommelseskort med masser af ledig plads, så du ikke skal åbne huset, når du er i gang med at fotografere. Et par små poser med silicagel inde i huset sørger for at holde luftfugtigheden nede.

Hvis du ikke planlægger at optage under vandet, skal du bruge modlysblænden for at minimere overstråling og et beskyttende filter for at undgå sandskader på objektivet.

Brug optagelsesprogrammet 'Sport' til at indfange hurtig action

Actionfyldt sport indfanges bedst, når kameraet er optimeret til at spore dit motiv og fastfryse motiver i bevægelse. Drej programvælgeren til optagelsesprogrammet Sport, eller drej den til 'SCN', og vælg Sport på LCD-displayet, hvis dit kamera har et.

Optagelsesprogrammet 'Sport' gør lukkertiden kortere, og det hjælper med at fastfryse bevægelser. 'Sport' ændrer også kameraets autofokussystem (AF), så det sporer motiver i bevægelse.

For at få de bedste resultater skal du trykke udløserknappen halvt ned og holde din finger på den for at aktivere fokus, inden dit motiv når den rigtige position for dit billede. I 'Sport' skifter kameraet til kontinuerlig optagelse i høj hastighed, så du kan tage en hel serie af billeder, når du trykker udløserknappen helt ned. Hvis du fotograferer meget action, kan et større hukommelseskort med høj hastighed hjælpe dig til at kunne tage flere billeder i rækkefølge.

Tip: Når du bruger optagelsesprogrammet 'Sport', er det ofte bedre at fotografere et færre antal billeder, derefter fjerne fingeren fra udløserknappen og finde et nyt motiv.

Få mindre uønsket sløring: Billedstabilisator

Større zoomobjektiver med billedstabilisator bidrager til at undgå kamerarystelser, men hvis du flytter kameraet for at følge begivenhederne, kan din billedstabilisator være mindre effektiv. Kig efter en kontakt på siden af objektivet. Hvis der er en kontakt med to indstillinger, skal du vælge indstilling 2. Nogle objektiver skifter automatisk til indstilling 2 ved registrering af panoreringsbevægelse.

Hurtig action indfanges oftest med en meget hurtig lukkertid. Indstil lukkertiden til 1/500 sek. eller hurtigere. For at fastfryse vanddråber er du nok nødt til at bruge 1/2000 sek. Når det går hurtigt, bemærker du muligvis ikke, hvis lysforholdene ændrer dig, og hvis din lukkertid er meget hurtig, er dit objektiv muligvis ikke hurtigt nok til at få en ordentlig eksponering. Et hurtigt objektiv er et objektiv med en større maksimal blænde (dvs. et lavt f-nummer), som lukker mere lys ind og indfanger action med en hurtigere lukkertid. Ved at bruge enten automatisk ISO eller den brugertilpassede funktion for sikkerhedsskift med ISO kan du sikre dig den bedste eksponering og bedre billeder.

Brug af en AF-fokuszone

EOS -kameraer har adskillige fokuspunkter spredt ud over hele billedrammen, og kameraet fokuserer normalt på det motiv, der er tættest på dig. For at sikre dig hvor kameraet fokuserer kan du prøve at vælge en mindre gruppe af fokuspunkter og sørge for, at de bliver på motivet.

Du skal nok være lidt mere avanceret for at kunne gøre det, men det er det hele værd. For de fleste motiver i hurtig bevægelse kan valg af et enkelt AF-punkt gøre det sværere at få skarpe billeder, idet der er større risiko for, at AF-punktet ikke er på motivet. Valg af AF-punkt er kun tilgængelig i et af programmerne i Kreativ zone: P, Tv, Av eller M.

AF focus zone on windsurfer
Taget med EOS 5DS R
  • f/5.6
  • 1/2000
  • 500

Brug af hurtige objektiver til optagelse af action

Professionelle sportsfotografer bruger ofte Canon-objektiverne i den hvide L-serie, fordi de giver maksimal blænde og mulighed for at gøre fjerne motiver større i billedet.

Hvilke objektiver du vælger, afhænger af hvor tæt du er på begivenhederne. Hvis du er langt væk, skal du bruge større objektiver, selvom en meget stor vidvinkel også kan skabe dramatiske resultater.

Relaterede artikler
What settings are best for shooting water sports?

VANDSPORTSFOTOGRAFERING

Hvilke indstillinger egner sig bedst til optagelse af vandsport?

Hvis du er interesseret i at fotografere sport, men mangler motiver, der er tilgængelige, og som giver flotte billeder, så behøver du ikke lede længere end vandsport.

Capturing motion photography

FOTOGRAFERING AF BEVÆGELSE

Sådan optager du motiver i bevægelse

Uanset hvilket kamera du anvender, er der en række teknikker til at indfange bevægelse effektivt, tilføje kreativitet og formidle en historie gennem dine fotos.

Zoom in and capture fast action

ACTION-FOTOGRAFERING

Zoom ind, og indfang de hurtige bevægelser

At fotografere action handler om at indfange øjeblikke på et splitsekund, men du behøver ikke at bevæge dig helt så hurtigt, hvis du er forberedt.

close up of kayaker face

Husk også at fotografere folkemængder

Jo større zoom, jo større sandsynlighed er der for, at du kan gøre fjerne motiver større i dine billeder. Så afprøv en anden tilgang, og lav 'bredere' fotos, der viser både selve sportsbegivenheden og publikum. Hvis du kigger i aviserne, er der kun få nærbilleder af sportsbegivenheder, langt de fleste er bredere fotos, der viser sportsbegivenheden i sammenhæng med stedet og fansene.

Indstillinger for billedkvalitet

Hvis du optager JPEG-billeder (i modsætning til RAW-format), kan dit kamera tage flere billeder ved kontinuerlig optagelse. Desuden bliver de gemt meget hurtigere på hukommelseskortet.

Kombinér stillbilleder og filmklip

Det kan godt være, at du koncentrerer dig hovedsageligt på stillbilleder, men et par korte videoklip kan bidrage til at skabe en stærkere historie. Mange kameraer har en særlig knap til videooptagelse, som gør det nemt at begynde videooptagelse i stedet for at tage stillbilleder. Du kan derefter dele begge slags i dine foretrukne sociale netværk.

Videooptagelse

Når du ankommer, så start med at tage nogle vidvinkelbilleder for at give et indtryk af omgivelserne. Det er en god idé ikke at zoome under optagelse. I stedet bør du holde en pause, genkomponere din scene, derefter zoome og begynde at optage igen. Nogle LEGRIA-modeller indeholder en 50p Full HD-metode, der optager bevægelse mere jævnt, hvilket er perfekt til sport, så prøv at bruge denne indstilling, hvis den findes på dit videokamera.

Lyd optaget ved en begivenhed kan være nyttig, men husk på, at hvis du står i en menneskemængde, får du mere støj fra publikum med i stedet for sportsbegivenheden, så eksperimentér med Lydscene for at minimere støj fra menneskemængderne.

I stedet for at stå på et bestemt sted og sætte kameraet på stativ, bør du prøve at flytte kameraet, så det følger begivenhederne. Det er nemmere med en vidvinkeloptagelse. Hvis der er flere deltagere efter hinanden, så afprøv forskellige zoomindstillinger for hver deltager. Husk, at det er helt i orden, at et fjernt motiv bliver større i billedet, efterhånden som det nærmer sig kameraet, så indstil zoomen, så motivet fortsat er i billedet, når det er helt tæt på.

Når du skal redigere filmen, er det en god idé at anvende et hurtigt, dynamisk lydspor som baggrundsmusik i din film. Hvis du mixer det med den lyd, du har indfanget, får du en mere effektfuld film.

Fremvis dine billeder fra deres bedste side

For at få skarpe sports- og action-print er Canon high-gloss Photo Paper Pro Platinum PT-101 et fremragende valg sammen med Canons originale blæk. Brug dem til at få de blankeste billeder med skarpe detaljer og levende farver.

For at lave et effektfuldt print skal du vælge print uden kant under printerindstillingerne, hvis din PIXMA-printer har denne funktion. Print uden kant betyder, at du kan printe helt ud til kanten af papiret. Ved print uden kant øger printeren billedets størrelse, så det fylder hele siden ud. Sørg for at se et eksempel på skærmen, før du printer, så detaljer i kanten af billedet ikke går tabt.

Relaterede produkter

Relaterede artikler



'Bliv inspireret' er din vigtigste kilde til nyttige fototips, købsguider og interessante interviews – alt, hvad du behøver for at finde det bedste kamera eller den bedste printer og gøre din næste kreative idé til virkelighed.

Tilbage til alle tips og teknikker