dark portrait of girl

Tag bedre portrætter

Udfordrende lysforhold

Portrætter kan være en svær opgave, når det er mørkt, eftersom du sikkert har behov for en flash for at få nok lys. Lyset i nærheden af dit motiv kan dog ofte være meget stemningsfuldt og dermed være noget, som du godt kunne tænke dig at bevare i dit protræt.

Natportrætmetode forenkler det hele for dig, idet kameraets måde at tænke på ændres. Ved denne indstilling benytter kameraet enten den indbyggede flash, eller det registrerer din Speedlite-flashenhed på kameraets hotshoe, for at belyse dit hovedmotiv og give nok tid til at lade det omgivende lys danne rammerne for dit billede. Det gør kameraet ved at benytte langsommere lukkertider og automatisk justering af tidsindstillingerne for flash. Du kan muligvis se baggrunden som en serie af skarpe lys, men de er højst sandsynligt mere nedtonede, end du tror. Placér dit motiv, så det oplyses af flashen i stedet for det omgivende lys, og brug et stativ, så kamerarystelser mindskes – det giver de bedste fotos. Det er altid en god idé at bede dit motiv om at forholde sig helt roligt, indtil du har taget dit billede.

Lyse omgivelser kan medføre, at dine portrætter får en for høj kontrast. Til de øjeblikke, hvor dit motiv er bagbelyst på grund af stærkt solskin, kan en flash også hjælpe. Enten skal du montere en Speedlite-flashenhed på dit kameras hotshoe (hvis dit kamera har det), eller også skal du indstille den indbyggede flash til at blive udløst hver gang, du tager et billede. Dit kamera skal nok sørge for en balance mellem flash og dagslys, så du får et meget bedre billede, hvor begge elementer – personen og baggrunden – er bedst muligt afbalanceret.

Vælg det rette objektiv, så dit motiv står klart og tydeligt

Når du optager med et EOS, skal du bruge et objektiv med en hurtig maksimal blænde, så motivet skiller sig ud fra baggrunden. Objektiver med fast brændvidde på 50mm eller 100mm er ideelle til portrætter. Makroobjektiver kan bruges til både portrætter og nærbilleder. For at få mest muligt ud af den store blænde skal du bruge blændeprioritet (Av) eller manuel metode (M) og prøve at benytte automatisk ISO for at få den helt rette eksponering. Skift til et enkelt AF-punkt, og det skal helst ikke være placeret i midten af billedet. Når du bruger en hurtig blænde, skal du kunne fokusere ret præcist. One Shot-metoden er også et godt valg, idet det giver mulighed for at låse fokus, så du kan genkomponere dit billede en smule, hvis der er behov for det.

Øv dig i at tage naturlige billeder med din smartphone

Mange af Canons kameraer kan fjernstyres med din smartphone via Wi-Fi takket være Canon Camera Connect-app'en.

For nogle modeller inkluderer denne fjernstyring et live view af det, kameraet ser, samt muligheden for at tage fotos blot ved at trykke på telefonens skærm. Placér dit kamera på en fast overflade, så det peger mod dit motiv, og brug derefter din smartphone til at se billedet og fotografere i det rette øjeblik. Ved hjælp af denne teknik kan du muligvis hjælpe dit motiv til at slappe af, idet du ikke kommer til at kigge direkte på vedkommende.

Tænk på print, når du tager portrætbilleder

Portrætbilleder printes ofte og sættes i ramme, men hvorfor ikke overveje slutresultatet først for at udfordre den måde, du skaber portrætter og print på? Til et print med flere billeder skal du tænke på et gennemgående element, der kunne forbinde dem. Du kan for eksempel vælge at indfange tre forskellige perspektiver af samme person: en, hvor vedkommende ser mod venstre, en direkte ind i kameraet og en, hvor vedkommende ser mod højre. Når du har dine tre separate fotos, kan du printe dem – og husk, at det virkelig hjælper at holde stilen for hvert print ensartet. Hvis du vælger et monokromt print, så bør alle tre være monokrome. Overvej, hvordan du kan arrangere printene, så de giver den pågældende persons portræt større udtrykskraft.

Eksperimentér med et portræt i bevægelse

At indfange essensen af en person i et enkelt billede er svært, men med videooptagelse har du mulighed for at lave en portrætfilm, der viser dit motivs mange facetter. Begynd med en historie, som du ønsker at fortælle om den person, du har valgt. Det kan hjælpe at lave en skitse eller at skrive det ned. Overvej vidvinkeloptagelser, der viser hele personen og omgivelserne, samt nærbilleder, der fremhæver detaljerne ved personen – smil, øjne, hænder, tøj – alt sammen ting, der fortæller historien om dit motiv. Brug din skærm, der kan vippes og drejes, til at optage fra forskellige højder, og opdag, hvordan optagelser nedefra eller oppefra ændrer den måde, du ser dit motiv på. Hvis det er tilgængeligt på dit kamera, så eksperimentér med slow motion for at fremhæve bevægelser eller for at give dit portræt i bevægelse et drømmeagtigt look.

Tip: Når du skal redigere, så hold enkeltstående klip korte (2-3 sekunder), og gå efter en maksimal længde på 90 sekunder. Det vil hjælpe dig i redigeringen til at fokusere på de vigtigste detaljer ved personen.