2 men playing basketball with sunlight behind them

Bring din action-fotografering op på næste niveau

Vælg det rette optagelsesprogram

Hvis dit kamera har dem, så er den bedste metode Lukkerprioriteret AE (Tv) eller Sport. Den første lader dig vælge lukkertiden, den anden vælger automatisk for dig.

Tip: Når nogen bevæger sig i høj hastighed imod dig, er det svært at spore dem. Prøv først at fokusere på det punkt, hvor du tror, begivenhederne skal finde sted, og tryk udløseren halvt ned. Når der så sker noget på det pågældende punkt, skal du blot trykke udløseren helt ned.

Programmet Sport

Det er nemmere at indfange dynamiske sportsgrene, hvis du benytter optagelseprogrammet Sport. Med den kan du holde udløserknappen nede og tage billeder i høj hastighed. Kameraet bruger sporingsfokus og ændrer dynamisk det bedste AF-punkt for at følge action, mens det samtidig sikres, at hvert enkelt billede er skarpt.

Lagring og batteri

Brug et hukommelseskort med høj hastighed til lange sekvenser af kontinuerlige optagelser. Almindelige hukommelseskort bliver fyldt alt for hurtigt, fordi kameraet bruger bufferen til midlertidig lagring. Kontinuerlig optagelsesmetode bruger også batteri, så hold øje med, at du ikke løber tør. Hvis du ikke har et ekstra batteri, skal du slukke for kameraet, når du ikke bruger det, eller aktivere Autoslukfunktionen.

Spor dine motiver

Kig i din kameramenu, om dit kamera indeholder SERVO AF-funktionen. Når den er aktiveret, sporer kameraet kontinuerligt motiver i bevægelse, så de er skarpe. Det er bedst at begynde sporingen, lige inden motivet rammer det ideelle punkt.


Zoom ind

Hvis du ikke er for langt væk til at gøre dit motiv større, så er det bedst at zoome manuelt og bruge digital zoom som sidste udvej, fordi det kan gøre billedet mere pixeleret. På store områder, såsom stadioner og arenaer, oplyser flashen kun to til tre rækker foran dig, så husk at slå den fra.

Fokusér

I sportsbilleder indeholder forgrunden og baggrunden ofte farverige og kontrasterende objekter. For at holde motivet skarpt midt i de travle scener skal du prøve den mindre zone med AF-punkter. Det kræver øvelse at holde dem på motivet, men det vil være det værd.

Tip: Kig i din kameramenu, om dit kamera indeholder AI SERVO AF-funktionen. Når AI SERVO AF er aktiveret, forsøger kameraet at spore motiver kontinuerligt, så de forbliver skarpe. Det hjælper at vælge motivet lidt før og begynde at følge det, inden det når det ideelle punkt.


Med den optiske søger kan du have begge øjne på begivenhederne

Brug den optiske søgers autofokus til at spore og følge dit motiv, men hold også det andet øje åbent, så du ikke går glip af noget action.

Tip: Øv dig i at holde begge øjne åbner, så det ene kigger igennem søgeren og det andet kigger på hele scenen. På den måde går du ikke glip af vigtige øjeblikke så tit.

Timing er vigtig

De bedste billeder bliver taget på rette tidspunkt. Hvis du for eksempel kommer ind i rytmen i en tenniskamp, vil du bemærke, at spillerne sætter farten ned i et kort øjeblik, når de server – det er ideelt, fordi bolden ikke bevæger sig.


Tip: Brug fokus til at låse fast på målstregen ved at holde udløseren halvt ned. Når konkurrenterne laver det sidste dramatiske skub, skal du blot lige røre udløseren.

Justér lukkertiden

Drej programvælgeren til Lukkerprioriteret AE (Tv), og vælg den korrekte lukkertid. Hvis du skal fotografere biler, der er på vej imod dig, skal du bruge 1/1000 sek. eller mere, mens du kan nøjes med 1/500 sek. til børn, der leger i haven. Kameraet vælger så automatisk en passende blænde. Nøglen til Lukkerprioritet er at forudse, hvilken slags action du skal fotografere. Ved høje hastigheder skal du bruge den automatiske ISO-indstilling, så kan du indfange dine motiver selv i dårligt lys.

Tip: Hold fokus på personer, når de nærmer sig dit kamera ved at bruge en hurtigere lukkertid for at indfange begivenhederne. Det er ideelt til brug på sidelinjen, når der bliver tacklet i høj hastighed.

Øv dig i panorering

Du panorerer, når du bevæger kameraet for at følge et motiv, der bevæger sig parallelt i forhold til dig. Det er ofte kombineret med langsommere lukkertider, så motivet altid er skarpt, mens den stationære forgrund og baggrund er slørede. For at øve dig skal du bruge den optiske søger og dreje i dine hofter for at gøre bevægelsen jævn. Hvis dit objektiv har en billedstabilisator, skal du på siden af objektivet finde en billedstabilisator-knap og indstille den til IS-metode 2.

Skjulte helte

Gode sportsbilleder er ikke kun af vinderne. Det er alle de små detaljer: Matchbolden, dommeren, en enkelt fans følelser i mængden. Alt dette gør dine billeder af begivenheden stærkere og giver det mere dybde. I disse tilfælde vil dine standardindstillinger eller automatiske indstillinger være tilstrækkelige.

Sportstriumfer kan blive til gode film. Her er også nogle tips til god historiefortælling.

Vælg narrative punkter, der bidrager til at opbygge din historie, og begynd med stedet og folkemængderne (og fokusér på interessante detaljer). Når du filmer løb, skal du få starten og slutningen med, herunder opvarmning og kåring af vinderen. Fotografér de vigtigste konkurrenter forskellige steder på banen. Medtag billeder af resultattavlen, mellemtider, sidste omgang osv. De udgør nyttige overgange mellem action-billederne, når du redigerer.

Tip: Variér dine billeder – fra vidvinkelperspektiv over mellem til snævert. Undgå at zoome, når du filmer: Komponér billedet først, og tryk derefter på optageknappen. En masse mindre klip er som regel bedre end et langt klip.

Fremvis billederne på bedste vis

Ikke overraskende er de bedste sportsbilleder spændende og virkningsfulde, nøjagtig ligesom sportsgrenene. Højtydende blankt papir som Pro Platinum viser billederne på bedste vis.

Hvis du fotograferer en arena fra forskellige vinkler, kan du efterfølgende bruge et fotoredigeringsprogram til at skabe et dramatisk, sammensat billede af hele scenen.