light trail over empty road

Fotografering med eksponering

Fotografering med lang eksponering

Lang eksponering vil sige at tage et fotografi med lukkertider på mellem et par sekunder og et par timer, og det er en fantastisk teknik til at tage flotte landskabsbilleder.

Først skal du fastgøre kameraet på et stativ. Hvis du holder et kamera i hånden og bruger en lukkertid på blot 1 sekund, bliver billedet sløret. Indstil din ISO, så den passer til scenen, og brug Lukkerprioritet (Tv) til at justere din lukkertid op til 30 sekunder. Brug en fjernudløser, f.eks. fjernbetjening RC-6, RS-60E3-fjernudløser eller Canon BR-E1 trådløs fjernbetjening til dine optagelser, eller alternativt kan timeren på 2 sekunder benyttes til at undgå kamerarystelser, når du trykker på lukkeren.

Som man ser på ovenstående eksempel, har Jordens bevægelse under den lange eksponering skabt denne stjernesporseffekt på tværs af nattehimlen.

Udfordringen ved at optage lange eksponeringer i løbet af dagen er at indstille lukkertiden, så der kan forekomme nok bevægelse. Ideelt set skal man have lukkertider på mere end et par sekunder, så husk at have en lav ISO og lille blænde. Det hjælper også at optage i overskyet vejr, under forhold med meget skygge eller først og sidst på dagen, når lyset er svagere. Alternativt kan du investere i et filter, der fastgøres for enden af dit objektiv og forhindrer nogle typer lys i at komme ind. Et ND-filter (neutral density) fungerer bedst. Nogle kompaktkameraer, f.eks. PowerShot G7 X-serien, har et indbygget ND-filter, som du kan aktivere og deaktivere i menuen.

Med en lav ISO på 100 og en lille blænde på f/16 blev lukkertiderne på 1/10 og 30 sekunder brugt til at fange det slørede look, når tidevandet kommer ind og ud.

Relaterede artikler
Fireworks photography

FOTOGRAFERING AF FYRVÆRKERI

10 tips, der hjælper dig med at tage bedre billeder af fyrværkeri

Fra de bedste kameraindstillinger til at få familie og venner med på billedet – her kan du se, hvordan du fotograferer glæden og magien ved fyrværkeri.

Light Painting Photography

MALING MED LYS I FOTOGRAFI

Maling på billeder ved hjælp af en lyskilde og lang eksponering

At male med lys er populært inden for fotografering, fordi det er forholdsvis nemt at opnå rigtig gode resultater, det kræver ikke meget specialudstyr, og du kan få nogle virkeligt interessante billeder.

Astrophotography

ASTROFOTOGRAFERING

Sådan optager du en stjernehimmel

Ny kamerateknologi gør det nemmere end nogensinde før at fotografere nattehimlen. Disse professionelle tips vil hjælpe dig med at skabe ægte stjernebilleder.

Relaterede produkter

Relaterede artikler



'Bliv inspireret' er din vigtigste kilde til nyttige fototips, købsguider og interessante interviews – alt, hvad du behøver for at finde det bedste kamera eller den bedste printer og gøre din næste kreative idé til virkelighed.

Tilbage til alle tips og teknikker