SORT/HVID-FOTOGRAFERING

Aktuelt og tidløst: Vær kreativ med sort/hvid-fotografering

Fra landskaber og portrætter til bryllupper og natur – find ud af, hvordan du tager fantastiske sort/hvid-billeder i alle scenarier med vores eksperttips, teknikker og forslag til kit.
Et sort/hvidt billede af en balletdanser i bevægelse i et stort, overdådigt rum. Sollys strømmer gennem en åben dør.

God sort/hvid-fotografering har en tidløs kvalitet, der ganske enkelt ikke kan overføres til farvebilleder, samtidig med at den tilføjer drama, følelser og passion. Det er derfor altid populært i portrætfotografering og bryllupsfotografering. Men sort/hvid (billeder, der kun består af én farve) kan også være magiske til at fremhæve form, tekstur, tone og detaljer, hvilket gør sort/hvid lige velegnet til landskaber og fotografering af arkitektur, action og sport og meget mere.

Det kan dog nogle gange føles som en udfordring at skabe iøjnefaldende sort/hvid-fotografering, da vi er vant til at se verden i farver. Nedenfor finder du en samling eksperttips, der kan hjælpe dig med at mestre denne fotografiske stil.

Hvad er sort/hvid-fotografering?

Næroptagelse af et stort orange og hvidt sneglehus med en kunstfærdig spids.

To eksempler på et billede af et sneglehus, et i farve, et i sort og hvid. I sort/hvid-versionen tiltrækker hele sneglehuset din opmærksomhed i stedet for kun spiralspidsen. Taget med et Canon EOS 250D med et Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM-objektiv ved 1/640 sek. f/5 og ISO200.

En næroptagelse i sort/hvid af en stor skal med en kunstfærdig spids.

Hvilket billede synes du fungerer bedst: Farve eller sort/hvid? Når det drejer sig om fotografering, er skønhed oftest subjektiv – der er intet rigtigt eller forkert svar, og eksperimenter er halvdelen af det sjove.

Der er to måder, hvorpå du kan skabe dine sort/hvid-fotos: Du kan optage i farver og konvertere dit billede til sort/hvid i efterbehandlingen, eller du kan vælge indstillingen Monokrom i menuen Picture Style på dit kamera, så du kan se, hvordan billedet vil se ud på dit kameras LCD-skærm eller via den elektroniske søger.

Du skal dog være opmærksom på, at et billede, som ser godt ud i farver, ikke nødvendigvis vil have samme effekt i sort/hvid og omvendt. Eksempelvis er røde blomster på en grøn baggrund et flot syn i farver. Men på et sort/hvid-billede af samme motiv er der risiko for, at de røde og grønne farver efter konverteringen får samme grå nuancer.

Øvelse vil lære dig at "se" i sort/hvid, men du kan skyde genvej. Generelt vil du opleve, at billeder i sort/hvid kræver mere kontrast end samme motiv taget i farver. Tag to billeder af samme motiv – først ét i farver og så ét i sort/hvid, og sammenlign billederne.

Optagelse i RAW anbefales til nattefotografering, da det giver mulighed for mere justering af billedet ved brug af Canons DPP-software (Digital Photo Professional), end det er muligt med filer i JPEG-kvalitet. Hvis du indstiller kameraet til at gemme RAW-filer, kan du også bevare alle billedets farveoplysninger, selv hvis du optager i sort/hvid.

5 tips til sort/hvid-fotografering

  • Brug en lille blænde og så lav en ISO som muligt
  • Kontrollér kameraets histogrammer
  • Eksperimentér med filtre
  • Optag i RAW, og kig på dine kameraindstillinger
  • Fremhæv kontrasten i dine sort/hvide billeder

Et sort/hvid-billede af en brud på en trappe, der kigger overrasket op. Skygger på væggen ved siden af hendes viser en gruppe kvinder, der forsøger at fange en buket, hun har kastet.

Farver kan distrahere fra den naturlige form i smukke portrætter og bryllupsbilleder, mens sort/hvid giver en mere æstetisk behandling af motivet. Det giver også mulighed for snedig leg med lyset, som det ses i dette billede. Taget med et Canon EOS 6D (nu efterfulgt af Canon EOS 6D Mark II) med et Canon EF 24mm f/1.4L II USM-objektiv, Canon Speedlite 600EX-RT (nu efterfulgt af Canon Speedlite 600EX II-RT) og Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT ved 1/100 sek., f/1.8 og ISO3200. © Fabio Mirulla

Sort/hvid næroptagelse af en babys ansigt. Der fokuseres især på barnets øjenvipper.

Sort/hvide billeder fungerer generelt godt til portrætter. Den ofte nævnte årsag er, at fraværet af farve reducerer distraktioner og fokuserer opmærksomheden på motivet. Det enkle ved dette fotografi er også det, der gør det så iøjnefaldende. Taget med et Canon EOS R med et Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv ved 1/160 sek., f/2.8 og ISO200. © Helen Bartlett

Sort/hvid-billeder, der ofte foretrækkes til bryllupsfotografering, kan fremhæve en fornemmelse af følelser og drama. Sort/hvid kan også have den virkning, at fokus er på ansigtsudtryk, samt fremhæve detaljer og former af vigtige elementer, lige fra små genstande som vielsesringe og sko til brudens kjole og endda selve stedet.

Sort/hvid-fotografering egner sig generelt særdeles godt til portrætter. Det skyldes formentlig, at mange af de seneste hundrede års ikoniske portrætfotos er i sort/hvid, og at vi er vant til stilen. Brugen af sidebelysning er særlig effektiv, da den skaber en stærk kontrast mellem højlys og skygger i billedet.

Sort/hvid-fotografering af natur og dyreliv

En struds kigger nysgerrigt på kameraet i denne næroptagelse i sort og hvid.

Hvis dette billede konverteres til sort/hvid, understreges fjerdragten i ansigtet på denne struds i en sådan grad, at det virker mere som pels end fjer. Taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 600mm F11 IS STM-objektiv ved 1/5000 sec, f/11 og ISO1600. © John Dickins

Et sort/hvidt billede af en vinterskovscene indrammet af rækker af snedækkede træer.

Sort/hvid kan producere et stærkt billede ud fra et motiv, der ser svagere ud i farve, f.eks. denne skovscene i vintervejr. Taget med et Canon PowerShot G7 X Mark III ved 1/500 sek., f/2.8 og ISO400. © Helen Bartlett

Mange landskabsbilleder er afhængige af himlens levende blå farve eller de varme røde toner, der frembringes af en opstigende sol. På samme måde afhænger mange naturbilleder af de rige naturlige nuancer på dyr og dyreliv. Sorte og hvide landskaber skaber en anderledes stemning, ofte forbundet med stemning og drama, mens sort/hvide naturbilleder også kan bruges til at fremhæve de smukke detaljer, vi ser i dyr, insekter og planter.

At lære, hvilke billeder der skal konverteres til sort/hvid, er en færdighed i sig selv. I bund og grund vil du "tilføje" noget ved at fjerne farven, så spørg dig selv, hvordan billedet bliver forbedret ved at præsentere det i sort/hvid.

Se efter fotografier, der ikke er afhængige af farver, for at skabe interesse, eller hvor farven distraherer motivet. Landskabsbilleder, der har en bestemt stemning eller intensitet, der genereres af lys og skygge, er perfekte, da dette vil blive fremhævet af den dramatiske kontrast i sort/hvid. Naturfotografer bør kigge efter mønstre og detaljer, der kan bringes frem ved at fjerne farve, f.eks. gammel træbark eller teksturen i en fugls fjer.

Sort/hvid-fotografering af landskaber og arkitektur

Et sort/hvidt billede af træer uden blade i et goldt landskab.

Landskabsbilleder med en dyster himmel og stemningsfuld belysning kan se meget mere dramatiske ud i sort/hvid, hvor farven er fjernet. Taget med et Canon EOS R med et Canon RF 24-105mm F4L IS USM-objektiv ved 105mm, 1/320 sek., f/6.3 og ISO100.

Et sort/hvid-billede af en betonbygning, der er taget nedefra, og som skaber geometriske former med skygge.

Sort/hvid kan yde fuld retfærdighed mod det rige samspil mellem former og teksturer i arkitektoniske billeder, så du kan fjerne distraktionen af farver fra ligningen. Taget med et Canon EOS 90D med et Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM-objektiv ved 31mm, 1/250 sek., f/8 og ISO 100.

Landskaber er velegnede til sort/hvid-fotografering, især når der er meget lidt farve i en scene – ingen levende grønne farver og få røde eller gule blomster. Du kan fokusere på de nøgne træer, stenmure og bygninger. Komposition og kontrast er vigtige elementer i billedet.

Hjælpelinjerne til tredjedelsreglen – som kan ses gennem den elektroniske søger (EVF) på spejlløse Canon-kameraer som f.eks. Canon EOS RP og Canon EOS R6, og som kan anvendes på bagsiden af EOS DSLR-kameraer i Live View – er især nyttigt ved sort/hvid-fotografering med kun lidt farve til at distrahere øjet. Hvis du placerer dit hovedmotiv på et punkt, hvor en af de vandrette og lodrette linjer skærer hinanden, vil det styrke kompositionen.

Arkitekturbilleder tages ofte i sort/hvid for at fremhæve bygningernes former. Den øgede kontrast, som sort/hvid frembringer i forhold til farvebilleder, passer godt til den slags motiver. Fotos af bylandskaber tages gerne tidligt om morgenen. Dels for at undgå forstyrrelser fra trafik og menneskemængde, men også for at udnytte lyset fra den lavthængende sol. Dette lys kaster lange skygger og kan frembringe en flot æstetik, når det rammer ujævne sten- eller betonflader. Som med humøret forbedres teksturer ofte væsentligt ved enkeltheden i sort/hvid.

Det kan betale sig at eksperimentere med både sort/hvid og farve, når man fotograferer om aftenen. Ofte vækker gadelygternes gule glans eller lyset fra en fuldmåne et sted til live. Derudover træder et motivs struktur og mønstre tydeligere frem i sort/hvid. Når du forsøger at formidle en følelse af stærke former, skygger og lys, vil sort/hvid forhindre problemer, der skyldes flere lyskilder med forskellige farvetemperaturer.

Sort/hvid-fotografering af sport og action

Sort/hvid-billede af to teenagere, der hopper rundt i en have.

Dette action-billede med høj kontrast fungerer godt i sort/hvid. Minimering af distraherende baggrundsfarver fokuserer seerens opmærksomhed på motivets ansigt. Taget med et Canon EOS R med et Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv ved 1/2000 sek., f/2.2 og ISO400. © Ilvy Njikoktjien

I sagens natur er sports- og action-scenarier ofte oversvømmet med farver – så meget, at den hovedperson eller det objekt, du forsøger at fange, går tabt i scenen. Hvis du konverterer til sort/hvid, kan du skære igennem alle distraktioner og forstærke ansigtsudtryk.

Scener med høj kontrast fungerer godt i sort/hvid, og billeder, der er optaget under lyse, solrige forhold, giver dybe skygger og klare højlys. Sort/hvid-billeder udnytter disse, og effekterne kan skubbes ind i efterbehandlingen for at skabe dramatiske billeder.

Brug af filtre til sort/hvid-fotografering

En sort/hvid næroptagelse af et stort blad, der er taget med en grøn filtereffekt.

Der vises to eksempler på et stort blad, det første med en grøn filtereffekt på og derefter uden. Grønne filtre er nyttige til at adskille grønne toner, hvilket gør dem ideelle til optagelser af træer og løv. © Marcus Hawkins

Sort/hvid næroptagelse af et stort blad.

Mange kameraer har filtereffekt i indstillingen Monokrom. Kontrollér, om dit kamera har det. © Marcus Hawkins

Ved sort/hvid-fotografering anvendes der ofte objektivfiltre for at ændre billedernes nuancer. Eksempelvis absorberer gule og røde filtre blåt lys, hvilket får en blå himmel til at fremtræde mørkere.

Filtre gør ikke alene billederne mere dramatiske, men øger også kontrasten mellem evt. hvide skyer og himlen. Alternativt findes der ofte en filtereffekt under Picture Style-indstillingerne på Canons EOS-digitalkameraer. Du kan vælge gul, rød, orange eller grøn for at ændre de monokrome toner for at simulere virkningen af filtre og fremhæve bestemte farver ved at gøre dem lysere eller mørkere.

Anbefalede kit til sort/hvid-fotografering

Dramatiske sort/hvid-billeder er ofte kontrastrige. Det gør det vigtigt, at et kamera har et godt dynamikområde, så det kan bevare detaljer i både højlys og mørke skygger. Ved ethvert antal Megapixel vil et fullframe-kamera typisk levere et bedre dynamikområde end en APS-C-model, så kameraer som Canon EOS RP, EOS R6 og EOS 6D Mark II er særligt velegnede. Alligevel kan kameraer med beskæringssensor som Canon EOS M50 Mark II og PowerShot G7 X Mark III levere fremragende sort/hvid-fotos, selv om de har en fysisk mindre billedsensorer.

Alle disse kameraer kan optage billeder i RAW-kvalitet med en 14-bit farvedybde. Dette muliggør et meget større dynamikområde end 8-bit JPEG-metode, hvilket giver langt større eksponeringsspillerum ved ændring af lysstyrke og overførsel af kontrast, når du redigerer billeder i et program som f.eks. DPP.

Den monokrome Picture Style, der findes i alle disse kameraer, har yderligere fordele, idet du kan anvende digitale filtre på optagelsesstedet, f.eks. gul, orange, grøn eller rød, for gradvist at forbedre kontrasten og dramaet i en overskyet blå himmel. Toneeffekter er også tilgængelige, f.eks. Sepia for at skabe et antik look. En fordel ved spejlløse kameraer er, at du kan se eksempler på filter- og toneeffekter direkte i søgeren under optagelse. Du kan også få vist et eksempel på bagskærmen af et digitalt spejlreflekskamera, hvis du optager i Live View-funktion.

En fordel ved ethvert spejlløst EOS- eller DSLR-systemkamera er, at du kan montere det ideelle objektiv til ethvert optagelsesscenarie. Zoomobjektiver som Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM og RF 24-105mm F4L IS USM giver dig frihed til at optage med en lang række brændvidder uden at skifte mellem objektiver. Men "hurtigere" objektiver med fast brændvidde som Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, RF 50mm F1.8 STM og RF 85mm F2 MACRO IS STM muliggør hurtigere lukkertider i svagt lys, så du kan fastfryse bevægelser uden at skulle øge ISO-indstillingen så meget, hvilket er godt til sort/hvid-fotografering, da det holder billedstøjen på et minimum. Du kan også få en mindre dybdeskarphed til at isolere hovedmotivet i en scene og reducere distraktionen af en rodet baggrund.

Stærke sort/hvide billeder indeholder ofte meget fine detaljer og en fyldig tekstur. For at bevare dette under håndholdt optagelse kan effektiv billedstabilisering være en vigtig fordel. Alle Canons "IS"-objektiver, der er anført ovenfor, har optisk billedstabilisering, mens de to Macro IS-objektiver har en "hybrid" billedstabilisator, der bevarer større effektivitet ved næroptagelser. Canon EOS R6 har 5-akset IBIS (indbygget billedstabilisator), som leverer op til 8-stops stabilisering, når det bruges med et kompatibelt objektiv. EOS R6 hjælper også med at opnå virkelig skarphed i selv de vanskeligste optagelser med det næste generations autofokussystem.

Skrevet af Matthew Richards

Relaterede produkter

Relaterede artikler