panning shot of bike in the air

Optagelse af bevægelse

Sådan udtrykker du bevægelse i et stillbillede

Action-fotografering handler om at fange drama, bevægelse og en følelse af fart. Men det dilemma, fotografer står over for, er, hvordan de kan udtrykke denne bevægelse på et stillbillede.

En hurtig lukkertid er afgørende for at fastfryse handlingen og opnå skarpe billeder. Dog vil optagelse af f.eks. en bil, der kører, med en meget hurtig lukkertid resultere i et billede af bilen, der faktisk ser ud til at holde stille. Det vil være svært for beskueren at få en fornemmelse af bevægelse ud af det billede.

Du kan læse denne artikel om panorering, en teknik til at sænke lukkertiden og spore dit motiv, mens du optager. Det er en god måde at udtrykke bevægelse på, men den er kun egnet til bestemte situationer. Det kræver også en hel del øvelse at opnå gode resultater.

Ved hjælp af panoreringsprincipperne kan du bruge lukkertiden til at udtrykke bevægelse uden at kaste dig ud i en fuld panorering. Prøv at sænke lukkertiden fra 1/1000 sek. til 1/640 sek. Selv denne lille reduktion af lukkertiden kan give et strejf af slør til de dele af motivet, der er i hurtig bevægelse, f.eks. hjulene, der roterer på en bil, eller vingespidserne på en fugl. Du kan også lære at spore motivet gennem søgeren, mens du optager: Selv ved hurtigere lukkertider kan du få en antydning af bevægelse fra denne teknik, og når du sænker lukkertiden, er det naturligvis vigtigt.

Ud over varierende lukkertid er der andre teknikker, du kan bruge til at udtrykke bevægelse. Se efter den primære handling i din action-scene. Det er fint at optage ét af action-scenens motiver, men to motiver, der bevæger sig parallelt, kan understøtte idéen om, at der foregår noget i hurtig bevægelse.

Udover konkurrencemomentet kan du holde øje med detaljer i begivenheden, der opstår som følge af hastigheden og bevægelsen. Dækrøg, dønningerne i vandsport, støv eller mudder, der hvirvles op under hestevæddeløb, er alle eksempler på muligheder for at fange idéen om bevægelse.

Du kan også bevidst sløre din fotografering. Ved at fokusere på motivet, anvende en kort eksponeringstid og flytte kameraet mod bevægelsen af action-scenen, kan der skabes en sløring af farver, der udtrykker bevægelse.

blur of motorcyclist
Taget med EOS 5DS R
  • f/10.0
  • 1/30
  • 125

Relaterede artikler
Learn to use panning for better action photos

GRUNDPRINCIPPERNE FOR FOTOGRAFERING

Find ud af, hvordan du bruger panorering til bedre action-billeder

Uanset hvad du har i tankerne, er panorering en fantastisk færdighed at have. Lær, hvordan du styrer dit kamera for at få det perfekte billede.

Capturing motion photography

GRUNDPRINCIPPERNE FOR FOTOGRAFERING

Sådan optager du motiver i bevægelse

Hvis du vil indfange bevægelse på fotos, kræver det, at du vælger mellem at fastfryse action ELLER bruge kreativ sløring til at give fornemmelsen af bevægelse på dine fotos. Canon-underviser Brian Worley deler sine bedste tips til at indfange bevægelse.

Shoot sharper fast-moving action

SPORTSFOTOGRAFERING

Tag skarpere fotos af hæsblæsende action

Hvis du vil tage fremragende action-billeder, f.eks. surfere på floder i storbyer, snowboardere eller løbere, skal du tænke fremad. For det første skal du tænke over, hvilket motiv du ønsker at indfange, hvor hurtigt det bevæger sig, og hvor du vil opstille og skyde fra.

Relaterede produkter

Relaterede artikler



'Bliv inspireret' er din vigtigste kilde til nyttige fototips, købsguider og interessante interviews – alt, hvad du behøver for at finde det bedste kamera eller den bedste printer og gøre din næste kreative idé til virkelighed.

Tilbage til alle tips og teknikker