aerial view of workers

Optagelse af abstrakte motiver

Uanset om du besøger noget nyt eller fotograferer det sted, du bor, er det altid værd at prøve at finde nye optagelsesmetoder, der kan hjælpe dig med at skabe mere interessante, særprægede billeder.

Vælg en anden vinkel

Som mange andre optager du sikkert de fleste af dine fotos i øjenhøjde. Når du bruger Live View på dit kamera (og LCD-skærmen, der kan vippes og drejes, hvis dit kamera har denne egenskab), vil du opdage, at du kan komponere billeder fra langt mere interessante vinkler.

Prøv dette: Placér kameraet tæt på jorden, og rotér LCD-skærmen, der kan vippes og drejes, så du selv kan se den ved at kigge direkte nedad. Hvis du vil indfange udsigten over hovederne på et publikum, kan du placere kameraet på et etbenet stativ og vippe LCD-skærmen nedad. Du kan derefter holde kameraet opad for at se, hvad det ser – en helt anden udsigt sammenlignet med din normale position.

Brug nakkeremmen som håndledsrem

Hvis du optager fra et højt udsigtspunkt og ned mod en scene, skal du holde godt fast i kameraet. Hvis du vikler nakkeremmen omkring dit håndled, bliver kameraet stabiliseret, samtidig med at du forhindrer, at du taber det.

Skift fokus

Et godt sted at begynde er ved at flytte dit fokuspunkt væk fra midten af billedrammen. Indstil først kameraet til Manuel fokuseringsmetode. Få derefter motivet i midten af billedrammen, og tryk udløserknappen halvvejs ned. Fortsæt med at trykke udløserknappen halvvejs ned, hvorefter du kan genkomponere dit billede og bevæge kameraet, indtil du opnår den bedste komposition. Efterfølgende skal du blot trykke udløserknappen helt ned for at tage billedet.

Tag kontrol i Live View

Live View giver dig en eksempelvisning af billedet på kameraets LCD-skærm. Få mere kreativ kontrol over dine billeder ved at bruge Live View, så du selv kan vælge dit fokuspunkt. Hvis dit kamera har en touchscreen, er dette endnu nemmere. Tryk blot på LCD-skærmen på det sted, hvor kameraet skal fokusere, og indstil AF til Live Mode, hvorefter kameraet fokuserer på det pågældende punkt i billedet.

Vær klar til det perfekte øjeblik

Hvis du planlægger en optagelse med kameraet placeret på et stativ holdt hen over folks hoveder, kan det være vanskeligt at nå udløserknappen på det rette øjeblik. Du kan bruge et fjernudløserkabel – enten RS-60E3 eller RS-80N3 afhængigt af din kameramodel – til at udløse lukkeren. Hvis dit kamera har Wi-Fi, kan du alternativt bruge din smartphone til at oprette fjernforbindelse til kameraet – herunder Live View – og udløse lukkeren fra din telefon.

Tænkt stort

Programmet 'Landskab', der automatisk vælges i Smart Auto, lader dig optage scener med skarpe detaljer fra forrest til bagest – dette kaldes også udvidet dybdeskarphed. På den måde kan du også få vist mere af dine omgivelser, uanset om du befinder dig i byen eller på landet

Prøv dette: Når du tager et landskabsbillede, så prøv at inkludere noget i forgrunden, for at afbalancere scenen. Og glem ikke, at landskabsbilleder også kan optages ved at holde kameraet lodret.

Hold øje med lys og skygger

Lyset er det centrale element i al fotografering. At lære at holde øje med den måde, skygger og lys skaber deres egne former og strukturer i rammen, er et stort skridt i retningen af bedre fotografering. Når solen hænger lavt på himlen, hvilket typisk er tidligt om morgenen eller sent på aftenen, er skyggerne lange, og de kan skabe en ekstra dimension i dit billede. Et miljø, der er kedeligt midt på dagen, forvandles til lange skygger på grund af lys fra lave vinkler. Du kan bruge funktionen GPS via Mobile på mange Wi-Fi-kompatible kameraer til at finde tilbage til stederne med gode skygger og besøge dem igen.

Sæt skub i farverne

Hvis du fotograferer et landskab, kan farvemætning af de mest fremhævende farver hjælpe dig med at få dit billede til at skille sig ud. Du kan bruge funktionen My Colors til at forstærke farvemætningen. I naturlige miljøer får blå himmel, vand og grønne nuancer f.eks. ekstra mætning for at få dem til at se mere levende og tiltrækkende ud.

Frys et motiv i bevægelse

Motiver i bevægelse kan skabe helt usædvanlige fotografier – afslørende øjeblikke, vi normalt går glip af. Når du vil fryse et motiv i bevægelse, får du brug for en høj lukkertid. Den nøjagtige lukkertid afhænger af faktorer såsom motivets hastighed og dets afstand til dig. Frys mennesker i bevægelse ved at vælge programmet 'Sport' på kameraet eller ved at bruge 'Lukkerprioritet' (kaldes "Tv" på kameraets funktionsvælger) og vælge en lukkertid på mindst 1/250 sek.

Indfang kontrast

Når lyset er klart, skaber det dybe, mørke skygger. Dette kaldes kontrast, og kløgtig brug af denne effekt kan føje fyldighed til dine billeder. Når du optager på klare, solrige dage, vil den kontrast, du ser, dog overstige den kontrast, som kameraet kan optage. Du kan kompensere herfor med metoden HDR-modlyskontrol, der findes på mange EOS-kameraer. Du finder den under SCN-indstillingen på programvælgeren. Brug af denne funktion får kameraet til at tage tre billeder for hver optagelse og kombinere dem for at skabe et resultat, der lader til at have langt bredere kontrast sammenlignet med et enkelt billede.

Se det i sort/hvid

Når du optager et mere abstrakt billede, ændres nøgleelementerne i billedet: Det kommer ofte til at handle mere om tekstur, kontrast, skygger og former end farve. Når du indstiller kameraet til den monokrome Picture Style, evt. med gul filterindstilling, får du vist en monokrom eksempelvisning på kameraets LCD-skærm, således at du får hjælp til at visualisere din scene uden farve. Hvis kameraet er indstillet til at indfange RAW-billeder, kan du gendanne farven, når du behandler billederne på din computer.

Få mest muligt ud af lave vinkler

Optagelser fra en lav vinkel skaber et dynamisk perspektiv, men det kan også gøre forgrunden undereksponeret, hvis din komposition omfatter meget himmel, eftersom det snyder kameraets måling. Brug af positiv eksponeringskompensation lader dig lysne billedet, hvis hovedmotiverne er for mørke.

Vend den rette side op

Alle kameraer har en retningssensor, der registrerer kameraets position – vandret eller lodret – og sikrer, at billederne vender korrekt på LCD- og computerskærmen. Hvis du optager direkte op- eller nedad, kan retningssystemet blive forvirret. Deaktivér funktionen til automatisk rotation i indstillingsmenuen (gul) for at sikre, at alle dine billeder ser ensartet ud hele vejen rundt.

Få mest muligt ud af multieksponering

Adskillige af de avancerede EOS-kameraer kan optage flere eksponeringer, som du kan bruge til at skabe billeder, hvor motiver i bevægelse lader til at være mindre til stede i billedet, mens statiske elementer såsom bygninger optages normalt. Fastgør kameraet, gerne på et stativ, og indstil derefter multieksponeringsmetoden for at skabe et gennemsnit af de enkelte billeder. Forudindstil kameraet til at tage mindst tre billeder, og slip derefter udløserknappen med nogle få sekunders mellemrum. Efter optagelserne sammensætter kameraet alle de enkelte billeder, men hvis indholdet har ændret sig, vil det være mindre synligt og næsten spøgelsesagtigt. Jo flere billeder, du indfanger, desto mindre synlige vil motiver i bevægelse være.

Skab forbløffende timelapse-film

Når du optager en sekvens af billeder i løbet af nogle timer, kan du bruge kameraet til at skabe smukke timelapse-film. Nogle EOS-kameraer kan bruges sammen med Timer Controller TC-80N3. Dette tilbehør kobles til kameraet og kan indstilles til at optage et billede ved et forudindstillet interval i løbet af et tidsrum på flere timer.

Gå skridtet videre: Når du har indfanget timelapse-optagelsen, kan du redigere den sammen med en statisk overlejring uden mennesker, hvilket giver indtrykket af, at en travl by rent faktisk er tom.

Videooptagelse af abstrakte motiver

Kameraposition

Folk optager ofte videoer med kameraet placeret på et stativ eller håndholdt ved skulderhøjde. Du kan gøre dit arbejde mere interessant ved at optage fra store højder eller skyde fra meget lave vinkler for at få en mere utraditionel synsvinkel.

Prøv dette: Indfang den pulserende by fra usædvanlige perspektiver. Placér f.eks. kameraet på jorden mellem fødderne for at vise menneskemægden, der passerer forbi. Eller hvad med at optage oppe fra et tårn eller en bygning for at se folk på lang afstand dernede?

Hold det rolige op imod det hektiske

Hvis du har tid nok, kan du prøve at illustrere kontrasten mellem de ekstremt tidlige morgener med lidt eller ingen trafik og få mennesker og derefter vende tilbage til det samme sted for at vise, hvordan bare få timer ændrer stemningen i en bygade.

Du kan også prøve at blande længden af de klip, du optager, med længere optagelser af tavse, tomme gader redigeret sammen med korte klip fra mere travle miljøer.

Hold øje med skyggerne

Hvis du optager på det samme sted på forskellige tider i løbet af dagen, skal du være opmærksom på redigeringen: Hvis du klipper fra ét klip, du har optaget om morgenen, til et andet, som du har optaget senere på dagen, vil skyggerne skifte side i billedrammen. Skygger på venstre side af motivet om morgenen vil være på højre side om eftermiddagen. Alternativt skal du holde godt øje med skyggerne og variere din position, således at skyggerne forbliver ensartede igennem hvert enkelt klip i løbet af dagen.

Fremvis dine billeder fra deres bedste side

Det bedste papir til dine billeder

Når du har arbejdet hårdt på at skabe et smukt billede, vil du også gerne dele det. Når du printer et billede, får du et håndgribeligt bevis på dit hårde arbejde, og det kan være med til at starte en god historie.

Det rette papir kan gøre en stor forskel for det færdige produkt. Kunstneriske portrætter er ideelle til print på mat eller Fine Art-papir, som føjer struktur og dybde til billedet, mens blankt papir er bedst til levende og farverige print. At kende den rigtige papirtype papir minder lidt om at kende sine objektiver – hvis du vælger det rette papir, opnår du det rette resultat.

Forberedelse af indramning

Hvis du planlægger at indramme dit foto, er det en god idé at efterlade en margin omkring kanten af siden. På den måde kan billedet placeres bag en passepartout i rammen. Dette forhindrer, at selve billedet presses mod glasset, således at fotoet holder længere.

Hold dig opdateret

Abonnér på nyhedsbrevet