Horse-Beach-Steve-Deer.jpg

Hav- og action-fotograf

Seniorkonsulenten Steve Deer anser sit lokalområde på Wirral-halvøen i det nordvestlige England som sin fotografiske legeplads. Hver weekend vandrer han af sted med sit kamera og finder altid noget nyt at fotografere eller finder forskellige perspektiver, der skal indfanges.
Følg Steve, når han viser os, hvordan han behandler hav- og action-fotos på samme måde for at skabe iøjnefaldende fotos.

Steve Deer fortæller om optagelse af hav- og action-fotos

Dette er den seneste i en række videoer om Canon-brugere, der viser os, hvordan de tog nogle af deres yndlingsbilleder.

Under optagelserne fortalte Steve om, hvordan han bruger sine weekender med sit EOS-kamera.


Hest og Hilbre, © Steve Deer

Hvornår begyndte du at fotografere?

For cirka 20 år siden begyndte jeg at tage mit kamera med, når jeg gik ned til kysten. Vi bor kun 5 minutter fra havet, og jeg kalder det min legeplads. På grund af mit arbejde kendte jeg Photoshop ganske godt, allerede inden digitale kameraer blev udbredt.

Jeg begyndte at kigge på nogle af de første fotowebsteder og blev inspireret til at lave sort/hvid-fotos, måske vender jeg tilbage til det på et tidspunkt.

Masao Yamamoto og Ragnar Axelsson har inspireret mig, fordi deres fotografier fortæller en historie.

Tror du, at din uddannelse som grafisk designer har påvirket din måde at fotografere på?

Jeg tror, det giver mig en rumlig bevidsthed og en forståelse for den kreative komposition. De betyder meget for mig, når jeg fotograferer. Jeg har en god forståelse af "fotoreglerne", men jeg forsøger ikke at gå alt for meget op i dem. Ellers risikerer jeg at tage de samme fotos som alle andre.

Jeg kan virkelig godt lide, når den superminimalistiske tilgang lykkes!


Mad Max-genforening, © Steve Deer

Hvordan vil du beskrive din stil?

Enkel, ren, rumlig. Med en ambition om at opnå en "zen-agtig" kvalitet. Du vil bemærke, at uanset om det er landskaber eller action, så fotograferer jeg altid så tæt på jorden som muligt for at få det rette perspektiv.

Og det giver kysten dig?

Helt bestemt! Jeg kan godt lide at vende tilbage til den samme scene igen og igen, ofte er der noget nyt at se, og nøglen ligger i at lære at få øje på det.

Jeg kigger efter grafiske linjer i scenen, der interagerer med det overordnede rum. Jeg stiller mig selv spørgsmålet om, der foregår noget, som giver en idé om en fortælling.

Du går tit tilbage til mudderområdet – Hvad er det, du leder efter der?

Selvom det er et trist sted, så sker der også meget. Der ligger masser af skibsting, der rådner... Måske leder jeg efter noget, der fortæller om opløsning og den triste stemning i hele scenen. Eller måske ikke. Jeg ved bare, at der ligger et godt billede og venter der.


The Mudyard, © Steve Deer

Nogle af dine mest iøjnefaldende fotos er dine action-billeder. Hvilke udfordringer er der ved at indfange action?

Det sværeste er at fange det rette øjeblik eller mikro-øjeblik, alt går utroligt hurtigt. Men samtidig skal motivet skille sig ud. Man er nødt til at overveje blænden, lukkertiden og den vinkel, man optager i, for at adskille dem fra scenen.

Sidst men ikke mindst er man nødt til at videregive spændingen ved begivenheden. At være tro mod stemningen.

Efter at have set dig fotografere windsurfere har jeg indtryk af, at der er et bånd mellem dem og dig.

Mange af dem kan godt lide at vise sig frem, når de ser kameraet, og nu kan jeg huske farverne på deres sejl og holder øje med dem, når de kommer ind mod land. Selvfølgelig fokuserer jeg på dem, der viser sig frem, det er meget sjovere for mig.


Rhosneigr, © Steve Deer

Hvilket råd vil du give til hav- og action-fotografer?

Først og fremmest skal du blive ved med at gå ud med dit kamera. Det fremragende billede er derude, ikke på sofaen!

Forsøg at planlægge det, du vil fotografere. Det er bedst at have en plan, men det gør ikke noget, hvis du afviger fra den, når der opstår nye muligheder. Jeg er altid på udkig efter noget, der får mig til at grine. Så man skal også være spontan.


"Feeling Lucky Punk?" © Steve Deer

Og lad være med at bekymre dig om dit udstyr. Du kan altid gøre det rent, når du kommer hjem!

Så hvad skal der så ske nu?

Jeg elsker at fotografere, men jeg har ikke særligt store ambitioner. Jeg gør det for fornøjelsens skyld.

Men nu hvor jeg tænker over det, så vender jeg helt afgjort tilbage til sort/hvid, og jeg vil prøve at indfange enklere scener. Måske noget, der er helt abstrakt.

Søg efter Steve Deer for at få mere at vide om hans fotografering.

Hold dig opdateret

Abonnér på nyhedsbrevet