Main Header

Landskabs- og makrofotografering - alt sammen i én optagelse

Henrik Spranz tilbringer sin fritid med sit kamera i det østrigske landskab. Han kombinerer tekniske færdigheder med kreativ sans for at tage enestående billeder, der er blevet meget populære på nettet.

Observér Henrik, mens han tager os med til sine foretrukne tilholdssteder og giver gode råd om, hvordan du kan lave din helt egen stil.

En morgen ved Almsee © Henrik Spranz

Henrik Spranz taler om både landskabs- og makrofotos

Denne video er den første i en række videoer om Canon-ejere, der viser os, hvordan de tog nogle af deres yndlingsfotos.

Under optagelserne talte Henrik om, hvordan han kombinerer sine to lidenskaber, fotografering og natur, til en meget tilfredsstillende fritidsbeskæftigelse.


Gylden © Henrik Spranz

Hvornår begyndte du at fotografere?

"Jeg havde taget masser af fotos på ferier, men var hver gang frustreret over, hvordan de var blevet, når jeg kom hjem. Så jeg begyndte at læse om fotografer og deres teknikker og blev hurtig fanget af det. National Geographic var og er en af mine yndlingsinspirationskilder, og Ansel Adams er en særlig inspiration.

Jeg har altid elsket naturen og befinde mig i den, så det var ikke så overraskende, at jeg valgte at kaste mig over landskabsfotografering.

Jeg har ikke fulgt nogle kurser, men jeg er så heldig, at jeg hurtigt lærte at vurdere mine egne fotos og finde ud af, hvad jeg kan lide og ikke lide ved dem, så jeg kan blive bedre næste gang.”

Så øvelse gør mester?

“Til en vis grad ja, men det betyder ikke, at du skal tage billeder blot for at få noget med hjem. Nu kan jeg sagtens gå ud en dag og være helt forberedt, men det kan godt være, at jeg kommer hjem uden at have taget et eneste foto. Hvis lyset er forkert, og scenen ikke inspirerer mig, så jeg pakker kameraet og objektivet ned igen og går videre."

Er det ikke svært?

“Jo, men det er en meget vigtig evne ikke at være upartisk. Nu hvor jeg har både landskabs- og makroobjektiver med mig, har jeg større mulighed for at finde noget, der er værd at fotografere. Det var det, der skete for mig i morges. Jeg var ikke inspireret af landskabet, men så fik jeg øje på den smukke orkidé."


Uimponerende skønhed © Henrik Spranz

Er det derfor, at du er begyndt på både makrofotografering og landskabsfotografering, to billeder i én optagelse?

"Det kunne det godt ligne, men faktisk er jeg nødt til at være klar til enten det ene eller det andet for at være sikker på, at det fungerer, men jeg skal også være på udkig efter andre muligheder.

Jeg begyndte på makro, fordi jeg følte, at jeg havde brug for en ny udfordring og var nysgerrig efter, hvordan jeg kunne tilpasse min stil til at fotografere helt tæt på."

Er det en stor forandring?

“Der har været en hel del at lære, selvom jeg har været så heldig at have lært de lokale makrofotografer at kende, og det har hjulpet mig meget. Faktisk er min partner Perdita med i den gruppe, og vi opmuntrer hinanden til at rykke grænserne for vores arbejde.

Du har så meget mere kontrol over hvert element i forhold til landskaber. Faktisk var jeg for nylig på en strand og fik helt lyst til at fokusere på nogle meget store sten for at ændre forgrunden!

Der er også ligheder, herunder overvejelser om både forgrund og baggrund til at lede øjet. Og du skal selvfølgelig have styr på lyset. Forskellige resultater, men identiske processer for at få det helt rigtige billede."

Det må være svært at kombinere en karriere som softwareudvikler med din lidenskab for fotografering. Betyder det, at du planlægger en masse på forhånd?

“Jeg er organiseret på den måde, at jeg ved, hvor jeg tager hen, hvornår jeg tager af sted, og hvornår jeg ankommer, samt hvad jeg skal have med i min taske. Men jeg er ikke den type, der planlægger og udtænker præcist det billede, jeg vil tage. Jeg forventer at blive inspireret, når jeg er der.

Timing er vigtigt for mig på grund af lyset. Der er kun være et kort tidsrum, hvor lyset er det rigtige. Med makro har du større mulighed for at lege med det med en diffuser, men med landskaber er der måske kun 10 minutter ved begyndelsen eller slutningen af en dag."

Er lyset virkelig så vigtigt for din fotografering?

"Ja, og lysets virkning overrasker mig stadig. På den strand, jeg var på for nylig, var jeg klar, da solen gik ned, jeg fik det billede, jeg forventede og gjorde mig klar til at gå videre. Pludselig skiftede stenene farve, og jeg var derfor nødt til at pakke det hele hurtigt ud igen og tage flere billeder. Da jeg kom hjem, var det det eneste foto, der var værd at beholde."


Preveli Beach © Henrik Spranz

Det leder os hen til efterredigering. Hvor meget laver du på computeren?

"Det vigtigste er at afgøre, om der skal gøres mere ved billedet. Hvis det består den test, bruger jeg højst 30 minutter på små justeringer. Jeg kigger på histogrammet og får en fornemmelse af, hvilken form der passer bedst til eksponeringen."

Kan du her til slut give You Connect-medlemmerne nogle hurtige råd?

“Lad være med at bekymre dig om, at resultaterne ikke er som forventet med det samme, vær åben overfor at lære fra andre, og find derefter din egen stil, men det allervigtigste er at have det sjovt med sit kamera.”

Søg efter Henrik Spranz for at få mere at vide om hans fotografering.