A crowd of people watch music on a huge festival stage in the sun. Photo by Bart Heemskerk.

FESTIVALFOTOGRAFERING

Bart Heemskerk, fotograf af rocknavne i verdensklassen, om at indfange stemningen på en festival

"Musik er kærlighed, og fotografering er midlet til at nå den," siger den hollandske musikfotograf Bart Heemskerk. Han tager på store festivaler og til koncerter i hele Europa og fotograferer store navne som Nick Cave, Lana Del Rey og Dua Lipa - en erfaring, der førte til en misundelsesværdig invitation til at fotografere Rolling Stones.

Denne sommer skal han - drevet af hans passion for musik - rejse rundt til omkring 40 festivaler for at fotografere dem. Her fortæller han sin inspirerende historie og giver masser af tips, som du kan afprøve med et kompaktkamera, til sommerens udendørs begivenheder.

"Jeg lyttede altid til radioen og optog hitliste-programmerne som barn. Senere begyndte jeg at gå til koncerter med min far og forelskede mig i festivalscenen, da jeg deltog i Pinkpop Festival i Holland i en alder af 15," siger den 33-årige fotograf.

Et par år efter sin første festivaloplevelse fik Bart chancen for at låne et Canon EOS 400D (en tidligere version af Canon EOS 800D). Han indså hurtigt, at det at have et kamera giver dig mulighed for at nyde dine festivaller endnu mere - ved at indfange alt det sjove, der foregår væk fra scenen og få kreative billeder af verdens bedste live-optrædener.

Efter at have brugt tid på at opbygge en portefølje som frivillig fotograf til forskellige musikbegivenheder, sagde han sit job som lærer op for at gøre fotografering til sin karriere: "Ti år efter jeg deltog i min første festival, var jeg tilbage på Pinkpop for at fotografere det hollandske band Kensington, som jeg havde fået kendskab til ved først at tilbyde at fotografere dem gratis mod at få adgang til flere af deres koncerter," siger Bart. Året efter fik han et af den slags opkald, han aldrig havde troet, han skulle få: fra de internationale rocklegender The Rolling Stones, som bad ham om at fotografere dem.

"Rolling Stones tog på tour i 2014, og de fandt mig på internettet - de havde søgt online efter fotografer i Holland. Så de kontaktede Pinkpop-festivalen for at forhøre sig. Det var et surrealistisk øjeblik!"

Bandet inviterede ham til at fotografere deres europæiske tur, hvilket gav ham backstage-adgang til nogle af de mest berømte musikere i verden. "At være på tour med The Stones føltes som at blive en del af familien," siger Bart. "Vi fjollede rundt. Keith [Richards] var den sjoveste at arbejde med. Han var virkelig morsom. Jeg skulle optage møder mellem berømthederne og deres fans og arrangører, og jeg fik et adgangskort til alle områderne, så jeg kunne bevæge mig frit - både backstage og foran scenen. Jeg var en del af holdet og spiste sammen med de andre, deltog i lydprøver osv."

Sidenhen har Bart holdt kontakten med The Rolling Stones og tog endda med dem på tour igen i 2017.

Relaterede artikler
A rock musician on stage at a festival plays the guitar. Photo by Ben Morse.

FESTIVALFOTOGRAFERING

Kostumer, sol og rock’n’roll: 10 tips til festivalfotografering

Festivalfotografen Ben Morse afslører, hvordan man tager festivalbilleder, der er en rockstjerne værdig, og hvorfor det kompakte Canon PowerShot SX740 HS kan være dit ideelle festivalkamera.

A group of friends pose holding sparklers, facing the camera with their faces illuminated by the sparkler light.

FESTFOTOGRAFERING

Vær mere kreativ, når du tager billeder til fester

Vil du gerne indfange glæden og begejstringen ved festligheder? Lær, hvordan du tager billeder af alle de skønne øjeblikke på kreative måder.

Instant printing tips with the Canon SELPHY SQUARE QX10

KREATIVT PRINT

Tips til øjeblikkelige print med Canon SELPHY SQUARE QX10

Tips og tricks til, hvordan du kan være kreativ med Canon SELPHY SQUARE QX10-printeren.

Find lyset, og arbejd med det

"Du ved aldrig, hvordan belysningen bliver, og det er en af de sjoveste ting ved at være koncertfotograf. Du bliver bare nødt til at arbejde med det lys, du har," siger Bart.

For at få mest muligt ud af belysningen anbefaler han, at du bevæger dig rundt i stedet for at blive på ét sted. "Hvis lyset skinner på en persons ansigt fra oven, ser det anderledes ud, når du ser det fra venstre side, end når du står foran vedkommende, eller når du går længere tilbage," siger han.

"Lyset kører i de samme sløjfer. Hvis en kunstner står bag sin mikrofon, og jeg ser en flot gul, hvid eller blå lysstråle, der kastes på hans ansigt, og han bevæger sig ind og ud af den, vælger jeg bare det billede, hvor lysstrålen er på eller rundt om hans ansigt, så jeg får en flot silhuet."

Hvis du fotograferer en optræden, du har været på før, kan det også hjælpe dig med at forudse, hvad der vil ske, når du ser deres tidligere live-koncerter online. "Nogle gange ser du en kunstner hoppe ind blandt publikum under koncertens anden sang, og du ser det ske igen og igen, så du ved, at det også vil komme til at ske, når du er der. Så er det bare at vælge din plads."

Du kan finde kameraindstillinger og tips om fotografering under forskellige lysforhold ved at læse vores tips til festivalfotografering.

Brug din komposition til at skabe variation

Når det drejer sig om at vælge, hvordan man vil fotografere koncerter og musikfestivaler, "placerer folk ofte motivet midt i billedet og tager masser af billeder af samme ting. De zoomer blot ind på hovedkunstneren, hvilket let kan blive lidt kedeligt," siger Bart.

I stedet foreslår han at variere sine kompositioner og indfange motiver til venstre eller højre for billedet. "Få et sejt billede af én kunstner, udvælg ét eller to, og tag derefter et vidvinkelbillede eller få lidt interaktion med publikum. Hvis du beslutter dig for at placere dit motiv i midten, skal der ske noget - måske et hop, eller en kunstner, der laver store armbevægelser eller kigger ind i kameraet."

"Du skal gå efter at indfange festivalens stemning, og hver festival har sin unikke 'vibe'."

Sun sets above a huge festival display. Photo by Bart Heemskerk.

Gå ikke glip af koncertens højdepunkter

"Kameraer er så gode til at fokusere i dag, at når en kunstner bevæger sig frem og tilbage, foretrækker jeg at bruge autofokus i stedet for manuel fokusering," siger Bart. Ved at vælge de rigtige autofokuspunkter kan han holde sine motiver knivskarpe, selv når de løber på tværs af scenen, crowdsurfer eller er midt i en hurtig dansebevægelse.

På et kompaktkamera som f.eks. Canon PowerShot SX740 HS kan du vælge en autofokusmetode under Optagelsesindstillinger ved at klikke på menuknappen bag på kameraet. Tracking AF følger dit motiv - for eksempel en sanger, der bevæger sig rundt på scenen - så du kan indfange begivenhederne uden at behøve bekymre dig om at få slørede billeder.

Under Optagelsesindstillinger kan du også vælge fremføringsmetoder og vælge vedvarende kontinuerlig optagelse. Dette giver dig mulighed for at fortsætte med at tage billeder, så længe du holder fingeren nede på udløserknappen.

"Jeg bruger normalt kontinuerlig optagelse, hvis en hånd kommer foran kameraet, eller sangerens øjne er lukkede," siger Bart. "Et spring fra Eddie Vedder fra Pearl Jam varer f.eks. kun et sekund, og det vil du virkelig gerne have med. Men når det er en soloartist, en person bag klaveret eller en kunstner, der står lige bag mikrofonen, kan du bruge indstillingen 'Enkelt optagelse'. Du skal bare vælge det rette øjeblik."

Det bedste kamera til festivalfotografering

Mange festivaler lader dig ikke komme ind med store, digitale spejlreflekskameraer, medmindre du har akkreditering som pressefotograf, så det er nyttigt at have et lille kamera med en passende zoom, f.eks. Canon PowerShot SX740 HS, anbefaler Bart.

"Du kommer til at stå i en menneskemængde, så det er en god idé at have et kamera med en skærm, der kan vippes [så du kan optage fra flere vinkler]. Det kan hjælpe at have et kamera med billedstabilisering, f.eks. den 5-aksede stabilisering på PowerShot SX740 HS. Der er mange mennesker, der bevæger sig omkring dig, når du er til en musikbegivenhed, og IS kan gøre en stor forskel, når du skal undgå kamerarystelser [især hvis du holder kameraet højt oppe eller i en særlig vinkel]."

Hvis du bruger et kamera med udskiftelige objektiver, som f.eks. Canon EOS M50, anbefaler Bart, at du kun tager to objektiver med dig til musikbegivenheder. "Jeg har ét fast vidvinkelobjektiv og ét telezoomobjektiv, så du kan tage vidvinkelbilleder og optage action på en række afstande eller brændvidder," siger han.

Et fast objektiv som f.eks. Canon EF-M 32mm f/1.4 STM-objektivet har en større blænde, så du kan få mere lys ind i dine optagelser og få kortere eksponeringer, mens Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM-objektivet lader dig zoome ind og ud af fra scenerne.

Nøglen til interessante festivaloptagelser

"Jeg siger altid, at du bør fotografere en festival på den måde, som publikum oplever den på, ikke den måde, som en fotograf ser den," siger Bart. "Nu om dage har hver festival aktiviteter rundt omkring hovedscenen, som f.eks. madmarkeder. Du skal indfange festivalens stemning, og hver festival har sin unikke stemning, der skal optages. Det kan være en flot, gul solnedgang med folk, der slapper af og nyder musikken. Måske er der nogen, der dyrker yoga eller har en hulahopring. Disse øjeblikke er så værdifulde.

"Hvis du er på et stort pariserhjul, eller er kravlet op på en af de kraner, der har en udsigt over festivalen, er det et godt tidspunkt at bruge vidvinkelobjektivet til at få et overblik over hele festivalen. Du skal ikke bruge et zoomobjektiv, da du så kun kan få en lille del af festivalen med i billedet."

Har Bart et yndlingsfoto, når nu han har fotograferet så mange utrolige optrædener på stemningsfulde shows? "Jeg tror, det må være billederne fra Kensington-koncerten på Pinkpop i 2013," siger han. "Det var første gang, jeg fotograferede på scenen på så stor en festival. Det berører mig stadig følelsesmæssigt, når jeg ser et af disse fotos. Men jeg tager også regelmæssigt på tour med dj'en Armin van Buuren og for et par år siden fik jeg et fantastisk billede af ham i Miami, på Ultra Music Festival. Efter showet så han fotoet, og han sagde: "Dét billede kombinerer alle mine aspekter i ét foto." Når kunstneren fortæller dig sådan noget, så er det da unikt, ikke?"

Skrevet af Lucy Fulford

Relaterede produkter

Relaterede artikler

'Bliv inspireret' er din vigtigste kilde til nyttige fototips, købsguider og interessante interviews – alt, hvad du behøver for at finde det bedste kamera eller den bedste printer og gøre din næste kreative idé til virkelighed.

Tilbage til alle fortællinger