Boys playing in hay fields

Få højlysdetaljerne med i svagt lys

Interview med Catherine Lacey Dodd om optagelser i svagt lys.

Efteråret står for døren, og dagene er officielt blevet kortere, så vi har talt med en person, der lever af at indfange fantastiske fortællinger i svagt lys.

Catherine Lacey Dodd er en LA-baseret fotograf, der er født i London, og hvis portefølje omfatter portrætter i smukke farver fra fantastiske steder rundt omkring i verden. Hun fortæller os om tidlige påvirkninger, skønheden i naturligt lys, og hvordan planlægning betyder alt, når det handler om at udnytte omgivelserne.

Meget af dit arbejde er med børn, var det din egen familie, der først inspirerede dig til at tage et kamera frem og begynde at fotografere?

Første gang, jeg fik et filmkamera i hænderne, var i 80'erne. Jeg studerede geografi på et universitet i London og har altid været nærmest besat af min interesse i både jordens kulturer og mekanik. Så mine tidlige påvirkninger var både modesiderne, som prydede mine vægge på kollegieværelset, og min voksende samling af rejsebøger, som var fyldt med fotografiske inspirationskilder fra hele verden. Kombineret med min kærlighed til National Geographic ønskede jeg selv at skabe de billeder, jeg så, og for at kunne gøre det, måtte jeg være dér og alle vegne.

Geografien var den egentlige årsag til, at jeg begyndte at fotografere, snarere end forældreskabet, hvilket først blev en realitet 20 år senere. Den tvang mig til fortsat at rejse og udforske kulturerne og terrænet i mere end 50 lande, hvor jeg kunne indfange de små øjeblikke og herlighederne på Jorden. Som fotograf var jeg ganske enkelt påvirket af geografien – den verden vi lever i.

Senere gav min første karriere i reklamestrategi inden for investment banking mig erfaring i at arbejde med fotografer og andre kreative personer, og det fik mig til at skifte spor. Det er et stort skridt at skifte fra den trygge erhvervsverden til det store kunstsamfund, men jeg føler, at al min erfaring fra en tidlig alder med rejser og geografi – og min kandidatgrad i marketing – har gjort det nemmere at tage skridtet.

Min personlige rejse med at dokumentere mine børns opvækst med kameraet blev derefter et redskab for mig til at få den nødvendige erfaring som professionel fotograf. Jeg havde ikke umiddelbart nogen målrettet strategi, men var langt mere betaget af diversificering, selvom rådet om at specialisere sig inden for fotografering betød, at jeg ville være mindre kommercielt attraktiv for købere. Jeg ønskede, at hver dag skulle være unik, så jeg kunne slippe min kreativitet fri, og jeg følte, at jeg ikke kunne opnå det, hvis jeg specialiserede mig.

© Catherine Lacey Dodd

For det meste benytter du dig af naturligt lys. Er det en bevidst beslutning at undgå studiebelysning?

Studiebelysning er et af de eneste områder af fotografering, som jeg har studeret i formel forstand [WPPI, konventioner osv.], og alligevel hverken betager eller udfordrer det mig på samme måde, som forsøget på at mestre det naturlige lys gør. Jeg gemmer den eksterne flash til optagelse af begivenheder om aftenen, og i løbet af dagen benytter jeg udelukkende naturligt lys.

Jeg føler, jeg er i mit rette element bag kameraet, når jeg er udendørs, oplever naturen, det kraftige sollys og dramatiske skybrud, selv midt i orkanen Wilma. Da den ramte Florida i 2005, gav den uhyggelige stilhed i orkanens øje mig mulighed for at fotografere det, der udfoldede sig.

Har du oplevet et skift i, hvordan og hvad du optager, efter du flyttede fra Storbritannien til LA?

Helt sikkert. Jeg er vokset op i London og bor nu ved kysten i LA. Farvernes intensitet og lysstyrkens kvalitet er meget fristende for mig at fotografere. Uanset om det er virkeligt eller indbildt, er det som om lyset bliver reflekteret fra mikroskopiske sandpartikler i luften og projekteret tilbage i objektivet. De orange og gule farver er meget kraftigere end i Storbritannien. Jeg har lige tilbragt seks uger i Nordeuropa og fokuseret på gadefotografering i otte lande, og det ikke blot fremhævede denne forskel i lysets farver for mig, men også, at det at tage solbriller på, fordi solen skinnede, når jeg forlod bilen, ikke var nogen garanti for, at jeg ikke ville blive ramt af haglvejr 10 minutter senere. I Los Angeles er det stort set godt vejr året rundt, og det støtter mig helt sikkert i min evne til at mestre fotografering i naturligt lys. Jeg får lov til at øve mig hver dag, og det er sådan, man lærer i dette fag.

Hvad er de største vanskeligheder, du støder på, når du optager med naturligt lys?

Et af de største problemer er, at der ikke er nogen konstanter med naturligt lys. Jeg ankommer til scenen, og det er nok det, jeg holder mest af ved fotografering i naturligt lys: Jeg er nødt til straks at analysere lyset, og hvor det falder på mit motiv. Ved spontan fotografering får jeg ikke altid perfekt lys, så jeg må flytte mig eller udnytte, når hårdt lys falder på motivet, og give det en kunstnerisk effekt.

© Catherine Lacey Dodd

Denne måned fokuserer Canon på efteråret og fotografering i svagt lys. Hvad kan du bedst lide ved fotografering om efteråret?

Selvom vi ikke har samme afgrænsning af årstider i det sydlige Californien som i de tempererede klimaer, er der stadig en svag afgrænsning. Jeg mindes et besøg i London i midten af november for nogle år tilbage. Det var en af disse magiske efterårsdage, hvor solen stod lavt over horisonten, og himlen havde en utroligt klar blå farve – perfekt komplimenteret af træernes gyldne nuancer. Jeg fik et kursus i farve lige der midt i naturen.

Bække, åer, gadekær og floder blev brugt til at afspejle farven i efterårets ahorn-, ege- og morbærtræer, som giver en isoleret varm glød, kontrast og tekstur til vandmassen midt i alt det blå, der reflekteres fra himlen. I LA tager jeg ind i landet om efteråret, og inden for en time fra Los Angeles kan jeg befinde mig midt i efterårets flotte farver ved foden af San Gabriel-bjergene. Disse mikroklimaer skabes af de ekstreme højdeændringer fra havets overflade i Santa Monica til bjergtinderne på skisportsstederne.

Har du nogen tip til fotografering om efteråret eller i svagt lys?

Placering og timing er altafgørende. Der er denne vidunderlige chance, dikteret af geografien, og jeg planlægger forud efter denne flygtige årstid. Et godt årstidsinspireret fotografi vidner om, at man har brugt sin erfaring til nøjagtigt at forudse mulighederne i den type billeder.

Om efteråret vil jeg sidebelyse mit billede, når solen står lavt over horisonten i tusmørke for at skabe et glanslys i motivets øjne. På en overskyet dag i et situationsbillede bruger jeg det bløde, flade, jævne lys til at forskønne huden. I et landskabsbillede bruger jeg de grå farver som kontrast til de farvemættede efterårsblade. Jeg kigger efter måder, hvorpå en lysstråle danser på bladene, og undgår at få for meget af den visuelt uskønne grå himmel med, som ville have tendens til at tage pusten af højlysområderne.

Hvad er det vigtigste udstyr, som du ikke kan leve uden om efteråret, eller når du optager i svagt lys?

En sammenklappelig reflektor. Jeg bruger ofte en til at kaste lyset tilbage i øjnene. I mangel af en reflektor leder jeg efter en naturlig reflektor som efterårets gyldne lys reflekteret i et vandområde, eller i byrummet bruger jeg f.eks. beton som en naturlig reflektor. Frem for alt har jeg brug for, at mit udstyr arbejder for mig, i stedet for at jeg selv skal bearbejde det – et effektivt kamera, der reagerer på mine kommandoer, og den pragtfulde dekadence ved et teleobjektiv.

© Catherine Lacey Dodd

Canon handler om at leve for fortællingen. Har du et godt råd til andre, der forsøger at fortælle en historie med deres billeder?

Samarbejde er altafgørende. Selvom det er vigtigt at sikre sig et perfekt portræt til at starte med, som viser, hvordan en person ser ud, bør du derefter fokusere din energi på at indfange essensen af personen, deres hjerte og personlighed. Historiefortællingen bliver derved en af relationerne med motivet, og den løfter fotografiet til et kunstnerisk niveau.

Tilgå fotografering med en historikers mentalitet. Hvilke aspekter af billedet, hvilke sociale spørgsmål bliver vigtige i fremtiden?

Hvad er dit næste projekt?

Som kreativ person er mit sind evigt rastløs, og jeg har en tendens til at få et væld af tanker om, hvad det næste er, jeg vil udrette.

Jeg er motiveret for at påtage flere kommercielle opgaver, som vil bringe mig tilbage til mine geografiske rødder, med rejser og fotografering, så jeg kan videreudvikle mine færdigheder med samling af stillbilleder og billeder i bevægelse.

Noget, jeg nok ikke har opnået til dato, er at samarbejde om fotografiske værker. Min læringsintelligens er meget intrapersonel, jeg tilgår kunst introspektivt, og det ville udfordre mig at skulle samarbejde med ligesindede personer om at udvikle og udføre en fælles kunstnerisk vision.

Primært er der sager, som står mit hjerte meget nært, som mor til et barn med særlige behov, som miljøforkæmper og som menneskeven. Mit behov er at udnytte dette dokumentarværktøj til at støtte disse sager, til at sammenflette filantropi og fotografering gennem tankevækkende og følelsesmæssig historiefortælling.

© Catherine Lacey Dodd

Til slut, hvad har du i din kamerataske?

En hel masse Canon. Mit standardudstyr omfatter en blanding af faste objektiver til de vigtige scener, jeg står overfor, sammen med det ret magiske telefotoøje. På min seneste tur til Europa brugte jeg udelukkende Canons EF 85mm f/1.2L II USM og EF 35mm f/1.4L II USM, og jeg synes, de dækkede de fleste scenarier for mig, selvom jeg længtes efter at komme hjem til mit telefotoobjektiv.

Kameraer:

Canon EOS 5D Mark III

Canon EOS 5D Mark II

Canon EOS 40D

Objektiver:

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

Canon EF 85mm f/1.2L II USM

Canon EF 50mm f/1.2L USM

Canon EF 35mm f/1.4L II USM

Canon Speedlite-flashenheder



Interview: Skrevet af Martin Fleming