Lorenz-Holder-Snowboarder-Mountain

Art in Action

Fotograf Lorenz Holder begyndte sin karriere som semiprofessionel snowboarder, men en slem skade tvang ham til timeout og førte til, at han greb kameraet for at indfange sport frem for at udøve det. I et eksklusivt interview talte han med CPN-skribenten Steve Fairclough og diskuterede sit arbejde og tilgang til at skabe billeder, og hvorfor han godt kan lide at arbejde med digitale spejlreflekskameraer i Canon EOS-serien og EF-objektiver.

Lorenz Holder var ikke besat af fotografi som ung: "Jeg tror, det var omkring årtusindeskiftet, at jeg fik mit første kamera, da jeg var 20 eller 21", mindes han. "Jeg filmede en smule før det, men så havde en af mine venner et [35mm] filmkamera. Jeg så igennem det, og han havde et stort objektiv på det. Og jeg var bare imponeret over, hvor lille dybdeskarpheden var. Den var bare "wow" og havde rigtig flot bokeh. Det var dét øjeblik, jeg tænkte: "Ok, jeg dropper at filme, for fotografier ser bedre ud!""

Lorenz fortsætter: "Jeg var semiprofessionel snowboarder i sin tid. Jeg var ikke så god, som de er nu, og jeg fik aldrig nogen penge for det. Jeg havde bare fået boardet og udstyret gratis, så jeg kunne have det sjovt på bjerget. Men det var aldrig rigtigt planen at leve af det."

Lorenz Holder voksede op i München, Tyskland, tæt på de Bayerske Alper, og tidligt i 20'erne forfulgte han en karriere som semiprofessionel snowboarder. En slem skade betød, at han måtte forlade snowboarding i 2003, og på det tidspunkt opdagede han glæderne ved fotografering. Han brugte sin baggrund i actionsport til at udvikle sin fotografiske signaturstil, som ofte ser atleten som blot en lille del af et større landskab eller en større komposition. Han arbejder nu på personlige projekter og for kommercielle klienter som Nitro Snowboards, MINI og adidas. Hans billeder har vundet den eftertragtede Red Bull Illume Image Quest-pris de sidste to gange, den er blevet uddelt, i 2013 og 2016.

© Lorenz Holder – Canon-fotograf. En BMX-kører på en surrealistisk metaltrappe, der blev brugt som udsigtsplatform: personligt projekt. Taget med et Canon EOS 5D Mark III med et EF24-70mm f/2.8L USM II USM-objektiv. Eksponeringen var på 1/400 sek. ved f/6.3, ISO 500.

"Jeg har altid godt kunnet lide fullframe-kameraer, så det er det vigtigste for mig", afslører han. "Jeg optager som regel udendørs, så den høje ISO er egentlig ikke nødvendig. Det [5D Mark III] er det perfekte kamera til min fotografering. Jeg behøver ikke mange autofokuspunkter, fordi jeg altid indstiller fokus på forhånd. Jeg er jo ikke ved at fotografere 100-meteren ved OL, hvor man har brug for hurtigt autofokus. Jeg kan stort set forudsige, hvor atleten vil bevæge sig hen, så jeg indstiller fokus på forhånd for at sikre, at jeg ikke bliver "snydt" af autofokus eller noget i den retning."

Valget af Canon

Efter at have besluttet at bytte den gryende karriere i snowboarding ud med fotografering af actionsport, faldt valget på Canons EOS-spejlreflekskameraer som Lorenz' foretrukne kameraer. Han tænker tilbage: "Jeg tror, mit første kamera var et EOS 30 med billedbånd og derefter, når man først har anskaffet alle objektiverne og er begyndt med et specifikt mærke, holder man nok bare fast i det. Så jeg startede med et EOS 30, og mit første digitale var et 20D, derefter et 30D og et 40D. Så gik jeg over til 5D Mark II og 5D Mark III."

"Jeg har altid godt kunnet lide fullframe-kameraer, så det er det vigtigste for mig", afslører han. "Jeg optager som regel udendørs, så den høje ISO er egentlig ikke nødvendig. Det [5D Mark III] er det perfekte kamera til min fotografering. Jeg behøver ikke mange autofokuspunkter, fordi jeg altid indstiller fokus på forhånd. Jeg er jo ikke ved at fotografere 100-meteren ved OL, hvor man har brug for hurtigt autofokus. Jeg kan stort set forudsige, hvor atleten vil bevæge sig hen, så jeg indstiller fokus på forhånd for at sikre, at jeg ikke bliver "snydt" af autofokus eller noget i den retning."

Lorenz fortæller: "Jeg fandt ud af, at når man bruger blitz, især studieblitzer, har man kun ét klik. Jeg er ikke rigtigt en "serieklikker", der fortsætter med at skyde løs i det uendelige … Jeg holder mig helst til et enkelt skud. Kameraet fungerer rigtig godt til min slags fotografering." "Det, jeg rigtig godt kan lide, er, at det er driftssikkert. Det virker i regn, i tæt sne og på rigtig kolde dage. Det er virkelig vigtigt for mig, at det fungerer i det miljø, hvor jeg tager billeder. Hvis man ikke kan stole på sit kamera, når det bliver bare en lille smule vådt, så er det nok det forkerte kamera."

Inspiration og idéer

Udover det udstyr han bruger, er det dramatiske i Lorenz' billeder det faktum, at sportsudøverne i hans billeder nærmest er tilfældige. Han nævner den svenske fotograf og instruktør Peter Lundstrom som "formentlig min største indflydelse på grund af hans fotografiske stil og kreative tankegang".

Lorenz forklarer: "Det vigtigste i alle mine billeder er beliggenheden. Da jeg startede, var det på en tur til Island. Jeg fotograferede snowboarding og opdagede, at det faktisk var ret nemt at tage gode billeder, for landskabet var så smukt, at det var svært at tage et dårligt billede. I Norge er det det samme, smukke landskaber overalt, og det lærte mig, at det er altafgørende at have et smukt miljø at optage i, og at beliggenheden nok er nøglen til et godt billede. Så jeg ledte efter nye spændende steder, hvor jeg kunne tage billeder."

Han tilføjer: "Jeg forsøger altid at visualisere det endelige billede og prøver at indramme det med kameraet. For det meste sætter jeg et stativ op, så jeg kan være helt præcis med perspektivet og gøre kompositionen perfekt, før der sker noget. Når alt så er sat op, kan man bare blive stående og forsøge at opnå det rette øjeblik."

© Lorenz Holder – Canon-fotograf. Dobbelteksponering af surfer fra New Zealand, som surfer på gaderne i Berlin, Tyskland: personligt projekt. Taget med et Canon EOS 5D Mark III med et EF 24-70mm f/2.8L USM-objektiv. Eksponeringen var på 1/640 sek. ved f/7.1, ISO 200.

At han allerede var stærkt involveret i snowboarding, var et stort plus for Lorenz. "Jeg synes, det er virkelig vigtigt, når man fotograferer sport, at man forstår det, i det mindste en lille smule. Så når man ser noget ske, kan man visualisere, hvad næste bevægelse vil være, eller hvordan det kommer til at se ud et millisekund senere."

Han tilføjer: "Jeg har egentlig ikke en [metode] for, hvordan et billede skal se ud, eller en lovbog eller noget. Jeg følger bare mit instinkt. Også når det kommer til komposition. Jeg kender en smule til fotoreglerne, tredjedelsreglen og sådan noget, men det er mere sådan, at jeg ser på et billede, om jeg kan lide det eller ej, og så stoler jeg bare fuldstændig på min mavefornemmelse, og det, synes jeg, er godt."

Priser og kommercielt arbejde

Lorenz har vundet de sidste to Red Bull Illume Image Quest-priser (i 2013 og 2016). Det er en international konkurrence, som er dedikeret til fremvisning af verdens allerbedste action- og adventure-sportsfotos. I alt 5.646 fotografer fra 120 lande deltog i 2016-uddelingen … og ud af 34.624 fotografier blev et af Lorenz' billeder valgt som vinder.

Han afslører: "Dommerne havde ingen anelse om, hvilke billeder tilhørte hvem, alt blev [bedømt] i blinde, og de valgte blot det billede, de bedst kunne lide. Så måske blev de også overraskede! Det bedste er at bedømme fotos ud fra, hvad de er, og ikke hvem, der har lavet dem."

Udover hans prisbelønnede billeder, der ofte stammer fra personlige projekter, laver Lorenz også kommercielt arbejde. "Jeg laver projekter for bilmærker som MINI og BMW og lidt for adidas. Jeg har også arbejdet for et snowboardfirma, der hedder Nitro Snowboards, gennem de sidste 10 år og har opnået en status, hvor de stoler på det, jeg laver, og hvad jeg mener kan fungere. Jeg kan lave stort set, hvad jeg vil, og det er rart. Hvert år er der [billeder til] nye boards, støvler, tøj og så videre."

© Lorenz Holder – Canon-fotograf. Snowboarder hopper ved siden af en parabol i Raisting, Tyskland: personligt projekt. Med dette billede vandt Lorenz Holder Red Bull Illume-prisen i 2013. Taget med et Canon EOS 5D Mark II med et 18mm f/3.5-objektiv. Eksponeringen var på 4 sek. ved f/3.5, ISO 1000.

Det perfekte actionsportsfoto

Lorenz fortæller: "En eller anden spurgte mig: "Hvad er det perfekte actionsportsfoto for dig?" Jeg sagde, at i mine øjne er det enten et landskabsbillede eller et arkitektonisk billede, som man ville have hængende på væggen, selv om der ikke var nogen atlet involveret. Det er bare en grundlæggende opsætning, som jeg virkelig godt kan lide, og hvis det lykkes at få en atlet i det billede, er det i mine øjne virkelig tæt på at være et perfekt actionsportsfoto."

Han tilføjer: "Nogle gange bliver mine atleter virkelig små, og på nogle billeder opdager man ikke engang atleten ved første øjekast. Jeg havde engang en ret morsom oplevelse. Jeg havde en udstilling i Tyskland, og der var et billede, hvor atleten er i øverste højre hjørne. En pige købte et lærredstryk af billedet, og en uge senere modtog jeg en e-mail om, at hun omsider havde fundet en snowboarder på billedet."

"Hvis man ville hænge billederne på væggen, selvom der ikke var en atlet [på det], så er man tæt på at have et perfekt billede. Det var et rigtig godt eksempel, hvor hun syntes, det var et godt billede, selv da hun ikke havde set snowboarderen. Jeg kalder det faktisk "kunstnerisk actionsport". Men jeg havde ikke tænkt mig at lave en serie kunstbilleder, på et tidspunkt indså jeg bare, at de nærmere var landskabsbilleder end actionsportsfotos, så jeg tænkte, ok måske er det min stil, måske skulle jeg gå den vej."

Bedste råd

Da han bliver spurgt om, hvilket råd han vil give til håbefulde unge actionsportsfotografer, fortæller Lorenz: "Når man starter og forsøger at sælge billeder eller prøver at skabe sig et navn, sender man en masse e-mails, man aldrig får svar på, så man må væbne sig med tålmodighed og aldrig give op. Stol på dig selv og dine evner som fotograf, og hvis du synes, det er et godt billede, så er det sandsynligvis et godt billede. Du bør altid fokusere på dig selv og ikke på, hvad andre mennesker siger om dine fotos."

Han fortsætter: "Målet for enhver fotograf bør være at udvikle sin egen stil, sådan at når man ser på dine billeder, og dit navn ikke er ud for billedet, bør man kunne genkende det. Det er ikke kun inden for sportens verden, det gælder alle former [for fotografering], selv mode. Hvis man blot ser et billede og siger "Nå ja, det er af ham", selv når der ikke er navn på, så er det nok det ultimative mål at sigte efter, du skal have dit eget look eller din egen fotostil, som skal være synlig i dine billeder."

Lorenz' udstyrstaske:

Kameraer:

EOS 5D Mark III

Objektiver:

EF 8-15mm f/4L Fisheye USM

EF 24-70mm f/2.8L USM

EF 70-200mm f/2.8L IS USM

Tilbehør:

2 Broncolor Move-udendørssæt

Broncolor Siros 800 L-lys



Interview: Skrevet af Steve Fairclough