A person stands in front of a building with triangular windows larger than them, leaning diagonally. Photo by Daniel Rueda and Anna Devís.

FOTOGRAFERING AF ARKITEKTUR

Mød "geometry seekers" Daniel Rueda og Anna Devís

Vær med, når vi taler med de farverige og kreative arkitekturfotografer, Anna Devís og Daniel Rueda.

Find ud af, hvad der gemmer sig bag deres fantasifulde og abstrakte måde at skabe historiefortælling, og hvordan deres kærlighed til bygninger og rejser har gjort dem til Instagram-stjerner (hvor de går under navnene @anniset and @drcuerda).

Hvordan startede det hele for jer begge? Hvad fik jer til at begynde med at fotografere?

Daniel: "Da jeg voksede op, var der altid kameraer i huset, så fotografering var noget, jeg kunne eksperimentere med fra en ung alder. Der var masser af forsøg og fejl, men jeg har altid været meget interesseret i at dele de billeder, jeg har lavet, på websider som MySpace og Flickr. Det hjalp mig til at finde ud af, hvordan min egen personlige stil udviklede sig. Jeg så alle mine billeder samlet, og temaer begyndte at dukke op i mine feeds."

Anna: "Jeg er enebarn, så jeg var altid på udkig efter kreative måder til at underholde mig selv. Da jeg begyndte at blive lidt træt af at male, begyndte jeg at skabe billeder gennem fotografering, og snart opdagede jeg, at jeg kunne lave så meget mere med et kamera."

Relaterede artikler
Two young people skateboard down a city street at night.

REJSEFOTOGRAFERING

Sådan får du mest muligt ud af dit kamera på en byferie

11 tips og tricks, som kan hjælpe dig med at indfange ånden i storbyjunglen.

Photographer Hattie Newman holds a Canon EOS 4000D camera.

KREATIVE FOTOS

Opdag Canon EOS 4000D-tips med Hattie Newman

Scenograf Hattie Newman fortæller os, hvordan fotografering hjælper hende til at tage inspiration fra hverdagen og forvandle den til kunst.

Arkitektur udgør en stor del af jeres billeder. Hvor stor betydning har det haft for jeres fotostil?

D: "Jamen, vi er begge arkitekter, så vi synes, at alle aspekter af arkitekturen er interessante og spændende. Det er noget, vi begge er meget passionerede omkring, men det er ikke nødvendigvis noget, folk, der ikke er arkitekter eller designere, vil sætte pris på. Derfor kan vi godt lide, at vores billeder er lidt naive eller sjove - og vigtigst af alt - at de fortæller en historie."

Vi elsker det menneskelige element i jeres fotografering. Hvilken slags fortællinger prøver I at fortælle der?

D: "Når man fotograferer byens arkitektur, er det vigtigt at give en fornemmelse af størrelsesforholdet, så det er dér, den menneskelige element startede. Men så begyndte vi at eksperimentere med at bruge mennesker på en mere abstrakt måde. Ved at gøre størrelsen af eller ensartetheden i en bygning abstrakt på en naiv og menneskelig måde kan vi skabe en slags empati mellem betragteren og arkitekturen."

A: "Vi forsøger at gøre alt, hvad vi laver, både så minimalistisk og fantasifuldt som muligt. Man kan vel sige, at det er blevet vores historiefortællingsstil: fantasifuld minimalisme. Vi vil bare gerne dele vores passion med andre på enkle og smukke måder, som alle kan forstå og værdsætte. Det er vigtigt, at alt er tilgængeligt.”

Jeres fortællinger er alle omhyggeligt komponeret. Hvordan forbereder I hver optagelse?

D: "Jeg er lidt af en perfektionist. Jeg tænker altid på, hvordan billedet skal tages: Hvad ISO’en er, om niveauerne er perfekte eller ej, den slags overvejelser. Anna er mere kreativ. Hun er mindre interesseret i tallene og tilgår alt mere intelligent ud fra et begrebsmæssigt synspunkt. Jeg tror, at hovedårsagen til, at vores billeder fungerer så godt, er, at vi er to meget forskellige personer."

A: "Vi planlægger 90 % af vores optagelser derhjemme, før vi rejser. Alt, hvad vi laver, er ud fra noget, vi har skitseret på forhånd. Vi ved altid, hvilke rekvisitter vi skal bruge for at lave hvert billede. Nogle af elementerne er mere spontane, men vi rejser altid ud med en plan."

"Det bedste råd er at udforske steder, der ikke er i guidebøgerne. Det er der, du kan tage de flotteste billeder."

Har I et yndlingsbillede, I har lavet sammen?

A: "Vi tror, at vores bedste billede endnu ikke er taget. Men vi har en tendens til altid at foretrække vores seneste billede, da vi føler, at vi hele tiden lærer noget nyt og forbedrer os."

D: "Der indgår så meget tid, planlægning og mange mislykkede forsøg i skabelsen af hvert billede. Når man så endelig får det billede, man er ude efter, og man deler det, bliver det hurtigt det nye yndlingsbillede. Det er ikke til at undgå, for det vil altid være det billede, man føler sig tættest på, på det pågældende tidspunkt."

Portrait of photographers Daniel Rueda and Anna Devís, taken by Francesc Planes.

Hvad med et yndlingssted?

D: "Der er mange, nogle er meget insta-berømte, som f.eks. La Muralla Roja [hvor det lyserøde foto, ovenfor, blev taget]. Det er denne kæmpe labyrint bestående af skønne pastelfarver her i Calpe i Spanien. Det er desværre en privat beboelsesejendom, og man kan ikke komme ind i den længere."

A: "Andre er simpelthen godt skjulte skatte i byen, der venter på at blive fundet, f.eks. L'Atrium de Jussieu [hvor billedet ovenfor, med de flerfarvede vinduer, blev taget]. Dette er et flerfarvet rum i University Pierre og Marie Curie, som vi fandt på en tur til Paris."

Hvilket råd vil I give til dem, der vil ud og lave deres første byfortælling denne sommer?

A: "Jeg tror, det bedste råd er at udforske steder, der ikke er i guidebøgerne. Du finder ikke noget på og omkring de store turistseværdigheder, andre allerede har opdaget, så lav din egen research, før du tager afsted, og få en idé om, hvor de mere interessante områder er. Det er der, du kan tage de flotteste billeder."

D: "Og gør det enkelt!"


Skrevet af Donna Williams

Relaterede produkter