Dine fotos, vores favoritter: "Byportrætter"

Byboer har ofte en historie at fortælle, og vores udfordring bestod i at indfange personer i deres bymiljø. Blandt de mange billeder, vi modtog, var Jimmy Marrs slående billede "Vespa Eddie" fra Camden Town i London et af de mest markante. Jimmy forklarer udfordringerne ved at tage billedet, deler nogle af sine andre billeder og forklarer historien bag dem.

Fotografering af mode og kultur i byen

Som barn, der voksede op i 1970'erne og 1980'erne, var jeg omgivet af forskellige ungdomskulturer med meget bestemte stilarter. Mode og musik var overordentligt vigtige, og folk havde et særligt og nogle gange et meget ekstremt udseende. Man så ofte 1980'ernes nyromantikere være klædt i blonder og flæser, folk med hanekam i jeans og kæder, de seje reggae-elskende drenge i smarte jakkesæt og rockmusikertyper og goth-fans i lædertøj med makeup.

Det er ikke noget, jeg ser tit i dag. Unge mennesker lader til at have taget en mere neutral, almindelig og ensartet tøjstil til sig, hvor kun et lille mindretal stikker ud fra mængden med deres egen stil.

Da jeg ville lave portrætter i Camden, var det min hensigt at finde folk, der var forblevet tro mod deres egen stil i stedet for at tilpasse sig alle andres.

Portrætter taget af Jimmy Marr

At overvinde udfordringerne

At nærme sig fremmede og bede dem om at stille op til et portræt var i første omgang en mærkelig oplevelse. Jeg var sikker på, at jeg for det meste ville blive afvist. Men overraskende nok var de fleste smigrede, tålmodige og forstående.

Jeg skulle også fotografere mine motiver, i takt med at jeg fandt dem. Der var meget at lære for mig. Indtil da havde jeg kun brugt mit kamera i almindeligt, naturligt lys uden rigtig at tænke over baggrunden. Nu var jeg nødt til at tage meget mere hensyn til forstyrrende elementer i baggrunden, lære om lys, komposition og give anvisninger til dem, der stillede op som model for mig.

Fotografering af Vespa Eddie

Vespa Eddie i Camden af Jimmy Marr

Den aften, hvor jeg tog portrættet af Vespa Eddie, var der næsten ikke mere dagslys. Jeg var på vej tilbage til min bil, da jeg hørte den særegne lyd af en Vespa-scooter. Ganske heldigt kørte scooteren lige forbi mig og ind på benzinstationen. Jeg havde fået et glimt af personen, der kørte scooteren, og gik over vejen for at se nærmere på ham.

Eddie var totalt autentisk og gik med til at få taget sit portræt, og han gav mig også lov til at bruge billederne, som jeg ville. Mens jeg var sammen med ham, opdagede jeg, at han godt kendte til fotografi, og han var tålmodig, mens jeg vandrede rundt med min eksterne flash.

Fotoet blev taget i svindende dagslys og i et dårligt oplyst område i den forreste del af benzinstationen. Jeg brugte en ekstern flash, som blev holdt af en villig assistent, der stod på mit motivs højre side på cirka 1,5 meters afstand. Den var indstillet til halv kraft, og lyset blev udsendt gennem en lille håndholdt softbox. Jeg tog et par prøvebilleder, og ved hjælp af LCD-skærmen tjekkede jeg histogrammet og vurderede mine indstillinger, så jeg kun behøvede foretage få justeringer.

Jeg føler, at dette billede har en tidsløs fornemmelse og indfanger et portræt af en markant person i en kosmopolitisk by

Del dine fotos

Hvis du ville have dit billede delt i Showcase, skal du blot uploade dine billeder til Galleriet, og måske kontakter vi dig! Hver måned har vi en ny udfordring til dig, så tag dit kamera, uanset hvilken model du har, vær kreativ og upload dine fotos, så alle kan se dem.