Fem tips til enestående portrætfotos

Det kan være en udfordring at lave rigtig gode portrætfotos, især på gaden. Der er mange faktorer i spil, som det rette lys, at være tæt nok på og være hurtig med kameraet. Man kan lave udmærkede portrætter uanset kamera, men mange fotografer foretrækker at benytte et digitalt spejlreflekskamera, så de har mere kontrol og kan udtrykke deres kreative side. Uanset hvilket kamera du har, håber vi, at disse fem tips vil hjælpe dig til at tage bedre billeder af mennesker - uanset om det er venner, familie eller nogle, du møder på gaden.


1. Brug eksponeringskompensation til portrætter

Eksponeringskompensation kan lyde kompliceret, men det er blot en måde at gøre billedelementerne lysere eller mørkere på. Det er især nyttigt til fotografering af lyse hudtoner og sikrer, at dine motiver ikke ser udviskede ud, eller til at fotografere mørkere hudfarver, som du gerne vil have til at se naturlige ud. Næsten alle digitale spejlreflekskameraer, de fleste kompaktkameraer og mange smartphones har en indstilling for eksponeringskompensation. Se i brugervejledningen for at finde din. Gå et trin op for at få positiv eksponeringskompensation og lysne ansigter på billedet eller gå et trin ned for at gøre dem mørkere.

To sider af Deveion Acker

Deveion Acker, To sider,


2. Kom tæt på

Det lyder enkelt, men at komme tæt på dit motiv kan være den største udfordring - især hvis det er fremmede eller en person, som bevæger sig meget. Men ved rent fysisk at flytte kameraet tættere på kan du i dit portræt indfange intensiteten af en persons udtryk, linjerne i vedkommendes ansigt eller glimtet i øjet.

Brug et standardobjektiv eller et vidvinkelobjektiv med fast brændvidde i stedet for et zoomobjektiv - det vil tvinge dig til at komme tættere på, og dine motiver vil også opfatte et mindre objektiv som mindre skræmmende. Spørg venner eller familie om at posere for dig tæt på objektivet. Hvis du vil fotografere fremmede, så spørg om tilladelse først. Oftest bliver man smigret over at blive spurgt, og det giver dig desuden tid til at komponere billedet. Indtil du føler dig fortrolig med teknikken, skal du blot bruge den automatiske fokusfunktion på dit kamera, såvel som en hurtig lukkertid, så du kan koncentrere dig om din afstand til motivet.

af Cappugino

Cappugino,


3. Tag naturlige billeder

For at lave naturlige portrætter kan du tage et par billeder før og efter dit motiv er klar og poserer for kameraet. Folk vil føle sig bedre tilpas, og du får nemmere et naturligt smil eller et barns skælmske ansigtsudtryk ved at trykke på udløserknappen, når de ikke forventer det. Hvis dit kamera har en burst-funktion eller kontinuerlig optagelse, så afprøv den funktion. Du kan også bruge en zoom og fotografere på længere afstand, så dine portrætter ser mindre anstrengte og mere naturlige ud.

Godmorgen af Vinoth Chandar

Vinoth Chandar, Godmorgen,


4. Fortæl en persons historie ved at fotografere vedkommende i naturlige omgivelser

Et portræt af en person i hans eller hendes normale omgivelser fortæller i højere grad en historie end blot et billede af et ansigt. Du kan f.eks. bruge et vidvinkelobjektiv til at fotografere en kok på arbejde i sit køkken eller indfange en landmand på en mark fyldt med køer. Hvorfor ikke fotografere en musikerven med sløret inventar fra en guitarbutik som baggrund? Tænk på, hvad du vil have med i baggrunden af dit billede og hvorfor. Målet er at lave et billede, der er visuelt stærkt, så du kan give billedet mening og opmuntre dit publikum til at blive nysgerrig efter at få mere at vide.

Chefkokken af Meena Kadri

Meena Kadri, Chefkokken,


5. Eksperimentér, og sæt konventionerne på prøve

Udover at justere kameraets indstillinger er der nogle enkle måder, hvormed du kan gøre dine portrætter interessante og effektfulde. For eksempel kan du bede dit motiv om at kigge væk fra kameraet og hen imod noget fjernt eller noget i selve billedet i stedet for at kigge på dig. Eller hvorfor ikke prøve at fotografere dem oppefra ved hjælp af en stige eller nedefra fra livet og op? Bryd kompositionsreglerne ved at fylde hele billedet med dit motiv. Eller prøv med baggrundsbelysning, skygger og langsomme lukkertider for at give dine portrætter mere stemning. Målet er at eksperimentere, lære og opnå de resultater, du ønsker og få taget billeder, som du vil dele.

Det, jeg aldrig ser af See-ming Lee

See-ming Lee, Det, jeg aldrig ser,


Føler du dig inspireret? Del dine portrætter med Canon-fællesskabet

Nu er det tid til at omsætte disse tips til praksis og skabe flotte portrætter, du er stolt af. Når du har lavet nogle stykker, hvorfor så ikke sende dem til vores Galleri? Du kan dele dit arbejde med andre fotoelskere og samtidig se og anerkende deres arbejde samt deltage i vores månedlige fotoudfordring.


Titelbillede: Joe Hunt, Ashbourne-festivalen