Cuban fashion and street photography by Sarah Caron using the Canon EOS M5

Cubanske rytmer

Sarah Caron er en fransk fotojournalist med base i Paris. Efter at have afsluttet sin uddannelse rejste hun til Cuba og tog i 1994 de ikoniske billeder, der startede hendes karriere som professionel fotograf. Hun har siden været på talrige opgaver i Afrika, Sydamerika, Asien og Mellemøsten som freelancer for diverse magasiner, herunder Time og Paris Match, og har undervejs vundet en lang række priser og legater for sit arbejde, som er udstillet overalt i verden. Vi fangede hende i Cuba, hvor hun tog tid ud af en travl modeoptagelse for at teste EOS M5 og fortælle os lidt om sin karriere og tilgang til at indfange fantastiske billeder.

Begyndelsen

Vi startede med at spørge Sarah, hvad der først tiltrak hende til livet som professionel fotograf, frem for hendes teenagedrøm om at blive ballerina.

"Jeg har altid været tiltrukket af billeder fra en meget tidlig alder. Mine forældre plejede at tage mig med på museer, hvor man kan se mestrenes værker, og jeg synes på mange måder, at de var deres tids fotojournalister. Men jeg var også vild med ballet, og i mine teenageår troede jeg, at jeg kunne blive en klassisk balletdanser. Det var på det tidspunkt, at jeg besøgte Cuba for første gang – som studerende på Alicia Alonso School of Ballet i Havana. I sidste ende var det dog min fascination af historie, som virkelig inspirerede min fotografiske rejse. Da jeg var i gang med en universitetsuddannelse i litteratur, kultur og samfundsforhold i Spanien og Sydamerika, opdagede jeg Christina Garcia Roderos værker, en fantastisk spansk fotograf, gennem hendes bog om det okkulte Spanien (España Oculta). Derefter stod det klart, at fotografering var det, jeg ville. Og jeg har aldrig haft nogen betænkeligheder eller tanker om at vælge et andet erhverv."

Sarah Caron fotograferer ung kvinde med tatovering med EOS M5

Tilbagevenden

At vende tilbage til steder kendetegner Sarahs fotografering ...

"Det var billederne, jeg tog, da jeg vendte tilbage til Cuba i 1994, for over 20 år siden, som startede min karriere som professionel fotograf. Og når jeg får chancen, vende jeg gerne tilbage til steder, hvor jeg har arbejdet før. Det sparer en masse tid, når man allerede kender de intime detaljer ved stedet og de mennesker, der bor der. Når jeg vender tilbage til et sted, får jeg ikke kun mulighed for at fotografere de ændringer, der er sket i området, det gør også muligt for mig at udforske de finere detaljer i samfundet og dets befolkning. På den måde afspejler mine billeder en dybere forståelse for kulturen. At kende et sted er også nyttigt på mange andre måder, f.eks. Hvor man skal bo, og hvordan man kommer omkring. Takket være mine hyppige besøg i Cuba er mit spanske også forbedret så meget, at mange cubanere ikke tror på, at jeg er fransk!"

Du kan se indflydelsen fra Christina Garcia Roderos sort/hvid-fotografering i Sarahs første professionelle cubanske projekt, som også var i sort og hvid. Vi spurgte hende om den kreative proces bag fotografering i sort/hvid eller farve og kunsten at indfange følelser ...

"Det var mere en praktisk årsag end en kreativ, der påvirkede min beslutning om at optage mit første fotodokumentarprojekt, de cubanske tømmerflådebilleder, i sort/hvid. Dengang var intet digitalt, og jeg arbejdede i filmruller, så jeg var nødt til at udvikle negativerne og fremkalde billederne selv, og der var sort/hvid-billeder bare nemmere at arbejde med. Nu hvor det et personligt projekt, vælger jeg sort/hvid eller farve, alt efter hvad jeg ønsker at udtrykke i mine billeder. Der er ikke nogen fast tildeling som sådan, det er mere blot en intuitiv reaktion på emnet. For eksempel har jeg fortsat mit arbejde om indvandring – et emne, jeg har beskæftiget mig med i mange år – i sort/hvid. Og selvfølgelig, hvis jeg er på en opgave for et magasin, så spørger jeg dem, hvad de vil have og optager derefter."

"Med hensyn til hvordan jeg indfanger følelser, så ved jeg det ærligt talt ikke. Jeg tilbringer bare tid med mennesker i deres miljø, og det hjælper mig nok til at udvikle den forbindelse, der er brug for. Naturligvis spiller lyset en yderst vigtig rolle, og det tvinger mig til at være meget tålmodig, da det jo godt kan tage lang tid at vente på det rigtige tidspunkt."

Regnbue over våd gade fotograferet med det spejlløse Canon EOS M5

"Men somme tider, især på opgaver, når man ikke har god belysning, for eksempel hvis det regner hele tiden, så må man transformere det besværlige til noget interessant, og det er den virkelige udfordring. Og når man arbejder som fotojournalist, har man mulighed for hurtigt at tilpasse sig til ofte omskiftelige forhold, og der kan være masser af andre forhold at overveje ud over lyset."

Sarahs seneste opgave er en modeoptagelse på Cuba, hvilket synes at være langt fra de fotodokumentariske billeder, hun har taget på steder som Palæstina og Afghanistan, men for Sarah er forskellene færre, end man skulle tro.

Sarah Caron fotograferer en model bag kulisserne på en modeoptagelse med M5

"Indtil videre har jeg fotograferet mode i Pakistan og Cuba, hvor det er en måde at udtrykke sine drømme om forandring på. Designere begge steder bruger deres kreativitet til at formidle et underliggende politisk budskab, så ud fra det synspunkt, synes jeg ikke, at det er så forskelligt fra optagelse af reportagebilleder i konfliktområder. I begge disse situationer skal et godt fotografi formidle oplysninger og samtidig røre beskueren på et følelsesmæssigt niveau. Det er det, jeg prøver at opnå både som fotojournalist og som modefotograf."

På gaden

Gade i Havana fotograferet af Sarah Caron med Canon M5

Ud over at indfange nogle smukt afslørende billeder af, hvad der sker bag kulisserne på en modeoptagelse, tog Sarah også EOS M5 med ud på gaderne i Havana. Vi spurgte hende, hvad der udgør en god gadefotograf, og hvilken slags kamera man bør bruge.

"Til dette projekt ville jeg gerne ind under huden på en rejsende på jagt efter smukke og overraskende billeder. Jeg tror, at man til denne form for gadefotografering har brug for en særdeles god evne til at observere for at kunne spotte det interessante og unikke gadeliv, og man skal være hurtig med en evne til hurtigt at komponere og indfange billedet. For man får som regel kun ét skud! Det handler også om ikke at genere folk på gaden i gang med deres daglige virke. Så det værktøj, du har brug, skal være lille, diskret og hurtigt – præcis som EOS M5. Det har også den fordel, at du kan optage RAW-filer i høj kvalitet, som du kan bruge professionelt."

Aftenbillede af Havana set fra havet taget med EOS M5

"Det var en fornøjelse at arbejde med EOS M5. Jeg har ventet længe på, at Canon skulle lave et kamera som dette – noget let, lille, hurtigt og samtidig effektivt. Den store alsidighed i EOS M5 var også en stor bonus. Jeg brugte det i forskellige situationer, f.eks. modeoptagelser, reportage, gadefotografering, arkitektur og landskab, med fremragende effekt under forskellige lysforhold. Jeg præsterede endda at bruge det til at skabe billeder i stil med de impressionistiske malere til aftenbilledet over havet. Så alt i alt har EOS M5 og jeg fået opbygget et rigtig godt forhold!"