Tips til fotografering med spejle

Spejle er en hurtig og nem måde at tilføje endnu en dimension til dine portrætfotos. Læs vores tips til fotografering med spejle, så du kan have det sjovt og tage nogle iøjnefaldende billeder.

Afprøv forskellige spejle og effekter. Spejle egner sig godt til at fotografere med, enten i studiet eller derhjemme, for de er ikke så dyre, de kan fås i alle slags former og størrelser og kan bruges på forskellige måder til at forbedre dine portrætter.

Lav enkle kompositioner, og brug farver: som du kan se med dette surrealistiske portræt lavet ved hjælp af et enkelt spejl.

Selvportræt med spejl

Forsøg at få så meget lys ind i dine portrætter som muligt, dermed kan du bruge en lav ISO for at få et lavt støjniveau og en høj lukkertid, så du undgår kamerarystelser.

Uendelighedseffekten: I dette eksempel har fotografen brugt to spejle til at skabe en uendelighedseffekt. Drej spejlene, så du ikke fotograferer dig selv eller får refleksionen fra din lyskilde med.

Uendeligt spejlportræt

Dybdeskarphed – hold styr på de uskarpe områder ved bruge blænde f/5.6 eller et større f-nummer. Derved vil større områder af dit billede være skarpe, så når du fokuserer på øjnene, er næsen og ørene også i fokus.

Læg spejlet på gulvet, og fotografér ovenfra. Vend derefter billedet om for at skabe en virkelig interessant effekt.

Spejlportræt med perspektiv

Giv dit motiv instruktioner – når du arbejder med mennesker, skal du huske at have god kontakt til den person eller de personer, du fotograferer. Fortæl dit motiv klart og tydeligt, hvad du tænker, så er det nemmere at følge dine instruktioner. Glem ikke, at med denne slags fotos har personen muligvis ingen idé om, hvordan det endelige billede kommer til at se ud. Så lav et par prøvebilleder, og vis dem på bagsiden af dit kamera for at hjælpe vedkommende med at forstå konceptet. Det handler om at være kreativ, så lyt også til din portrætpersons forslag og idéer, for det er muligt, at han eller hun også har noget nyttigt input.

Bliv ved med at eksperimentere. Fotos som disse følger ofte ikke et fast mønster, men styres nærmere af, hvad der virker, og hvad der ikke virker. Vær klar til at afprøve en masse forskellige vinkler og kombinationer af positioner og spejle, før du når frem til noget, du kan lide. Når du har fundet en vinkel, der fungerer, så bliv ved med at optage, indtil du har opnået det bedst mulige billede.

Vi håber, at disse tricks til at fotografere med spejle kan give dig nogle gode idéer til at lave kreative selvportrætter. Glem ikke, at når du først har taget nogle billeder, som du er stolt af, kan du dele dem ved at uploade dem til Canons Galleri.