hero-header.jpg

HDR-fotografering

HDR står for High Dynamic Range (stort dynamikområde), og i fotografering beskriver det en måde at indfange detaljerne i de lyseste og de mørkeste dele af billedet. I bund og grund handler det om at sammensætte mere end et billede af den samme scene for at få det bedste fra hver af scenerne.

Se denne video, og lær, hvordan HDR kan forbedre dine fotos

Der er mange scener med et dynamikområde, der er for stort til at kameraet kan optage alle detaljerne i et enkelt billede. For eksempel et landskab på en solrig dag, optaget fra et vindue mod lyset udenfor, eller i en bygning i skyggen mod en klar, blå himmel.

HDR-sammenligning

I denne scene mister den ene optagelse skyernes detaljer på himlen, i den næste går vindmøllens fundament tabt. Det endelige HDR-billede frembringes i kameraet. Du kan nu se både mørke og lyse detaljer i billedet, for kameraet har udjævnet eksponeringerne for at frembringe et billede, der ligger tættere op ad det, som det menneskelige øje kan se.

Mange kompaktkameraer og smartphones har en indbygget HDR-funktion. Der er som regel ikke meget kontrol over outputtet, så du skal blot vælge funktionen og tage billedet. Ofte beder kameraet dig om at holde det stille, når det tager en serie af billeder med forskellige eksponeringer, og det kombinerer dem automatisk for at lave det endelige HDR-billede.

Et digitalt spejlreflekskamera med en HDR-funktion tilbyder mere fleksibilitet. Du kan vælge, hvor mange billeder kameraet skal tage, og hvor langt fra hinanden eksponeringerne skal indstilles. Dette giver dig mulighed for at få lige præcis det billede, du er ude efter.

Brug et stativ. En vigtig ting at huske på er, at når kameraet eksponerer for mørke områder, sænker det lukkertiden. Faktisk vil en fast optagelsesposition altid være et godt udgangspunkt, da kameraet vil have lettere ved at tilpasse eksponeringerne, hvis de er meget ens i kompositionen.

Du kan lave dit eget HDR-billede. For at gøre dette skal du bare have lidt kendskab til eksponeringskontrol.

1. Vælg optagelsesmetoden Blændeprioritet, og indstil din ISO og blænde.
2. Skift eksponeringsmålingsmetode til Centervægtet gennemsnitsmåling eller Evaluerende måling. Med disse indstillinger vælger kameraet en gennemsnitlig eksponering baseret på alle tonerne i scenen.
3. Brug eksponeringskompensationsvælgeren til at over- og undereksponere scenen. Hvor meget afhænger af mængden af lys og mørke i scenen.
4. Start med variationer på 1 trin. Tag et billede ved -1 på vælgeren, og drej den derefter til -2 og efterfølgende -3. Gentag dette med overeksponering på +1, +2 og +3. Du kan muligvis ikke bruge alle billederne i det endelige HDR, men det er godt at have dataene for en sikkerheds skyld.
5. Alternativt kan du bruge Automatisk eksponeringsbracketing (AEB), som lader dig bestemme, hvor meget du vil under- og overeksponere, så der tages en serie af fotos på én gang

På computeren skal du bruge software til at sammensætte billederne til et enkeltbillede. Mange Canon-kameraer leveres med Digital Photo Professional-software (DPP), som har et særligt HDR-værktøj. Hvis du ikke har det, har Adobe Photoshop en HDR-flettefunktion, eller alternativt er Microsofts Image Composite Editor (ICE) rigtig godt, og det er også gratis!

Prøv at lave et billede, der ligner det, du så. Vores øjne har et langt større dynamikområde end kameraer, så denne teknik kan bruges til at bringe en scene tilbage til sådan, som du husker den.

Se efter muligheder for at anvende denne teknik. At vide hvornår man skal bruge HDR, er ligeså meget en færdighed som at lave gode HDR-billeder. Øv dig på de åbenlyse landskaber og himlen, men husk også, at HDR kan bruges som en nyttig teknik til detalje- og makrofotografering, hvor man kan få usete detaljer frem og få nogle meget interessante billeder.

HDR-fotografering

Ofte er billeder med mange detaljer interessante HDR-billeder. Brug af HDR i dette billede har givet det en større dybde, da man nu kan se helt ind i vindmøllens mekanisme, og det ligger tættere op ad det, fotografen så med det blotte øje.

HDR er en fantastisk måde at tilføje struktur til dine billeder. Husk også at uploade dine bedste billeder til Canons Galleri.