Emily Mulhall: Laver film til Vine

Vi taler med Emily Mulhall, animationsstuderende, for at få mere at vide om fenakistoskoper, internetberømmelse og om at lave animationer offline.


"Jeg har altid har drømt om at lave animationer," forklarer Emily. "Og så havde jeg masser af tid efter en operation i mit ben. Jeg vidste, at jeg ikke ville kunne gå i en måned, så jeg downloadede alle de apps, jeg kunne finde. Vine er en af dem, jeg bruger mest."

Emilys Vine-konto Molehill voksede hurtigt og har i skrivende stund over 50 millioner loops og 71.000 følgere. Anerkendelsen kom kort efter, da Mashable gav hende førstepladsen på en liste over de fem mest kreative britiske Vine-brugere, og selv om hun mest er kendt online, har hun også kunne mærke berømmelsen i den virkelige verden. "En person kom hen til mig på Oxford Street og sagde, "Hej, er det ikke dig, der er Molehill"?. Jeg vidste ikke, hvad jeg skulle sige!

Når det drejer sig om animationer, er der enorme mængder materiale, som kunstnere kan lade sig inspirere af. "Til mit designkursus var jeg nødt til at undersøge en masse forskellige designere, kunstnere og designere," forklarer Emily. "Og så er der de ting, du ser på tv og i blade."

Se Emilys video om, hvordan man laver animationer til Vine:



Naturligvis henter Emily også inspiration fra andre. "Der er et ret stort fællesskab på Vine," siger hun. "Folk taler meget, og folk spørger hinanden til råds. Der er folk, som man følger og som man taler med ret ofte, og man ser altid hinandens arbejde."

Bibliotek


Disse forhold kan ofte vise sig at være nyttige. "For noget tid siden lavede jeg et hashtag," forklarer Emily. "Jeg prøvede at filme, som om jeg var den eneste person i London, og så bad jeg folk om at gøre det samme i deres egen by. Masser af mennesker fra hele verden deltog, og det startede en masse samtaler om, hvor folk boede."

På andre sociale netværk, f.eks. Instagram, Twitter og Snapchat, kommer Emilys følgere med om bag kulisserne - på Vine ser de kun det færdige resultat. "Hvis jeg laver en animation, kan jeg lægge små stykker ud af den på Snapchat," siger hun. "Og hvis noget går galt, råber jeg ad papiret eller noget."

Zoetrope


Canon har arbejdet med Emily om at genopfinde fenakistoskopet, en gammel opfindelse, der snurrer en plade rundt for at vise en række af billeder, hvilket skaber illusionen om animation. "Mine animationer er normalt i 2D," forklarer Emily, "fordi du kun kan se dem på en computer. Det var rart at se en animation, der var "virkelig" - et fysisk, håndgribeligt objekt."

Emilys endelige fenakistoskop viser en animeret have på en pladespiller, men projektet startede mere ambitiøst. "Min oprindelige idé var at printe gigantiske billeder fremstillet af masser af små stykker papir og så lave et gigantisk fenakistoskop på en rund bygning."

Hvad der bliver det næste, er der ingen konkrete svar på. "Jeg har skrevet en masse idéer ned," forklarer Emily. "Jeg ved, hvad der er realistisk, og hvad der ikke er."

For kunstnere som Emily, der animerer deres arbejde billede for billede, kan en enkelt fejl ødelægge mange timers hårdt arbejde, men det er ikke altid verdens undergang. "Jeg nyder processen mere end det færdige resultat," siger hun. "Andre synes, at det er en lang proces, og så når de ikke i mål. Men når man har arbejdet på hundrede forskellige billeder, er det altid rart at kunne se dem samlet."

Klik her for at besøge Emily på Vine.