Optag forbløffende detaljer, selv i svagt lys

Skumring og mørkets frembrud er magiske tidspunkter. Det er de øjeblikke, hvor festivaler kommer til live, stemningen i en by skifter gear, og de fotografiske muligheder bugner. Men det kan være udfordrende at opfange detaljer, når lyset er knapt – især hvis du bruger kameraet på din smartphone.

I situationer med svagt lys kan de manuelle indstillinger på et digitalt spejlreflekskamera, et spejlløst kamera eller et avanceret kompaktkamera hjælpe dig med at få de skarpe, detaljerede billeder, som du ellers ikke så nemt kan få.

Hvis du ikke allerede er bekendt med at indfange detaljer i svagt lys, kan du se vores video og herefter læse videre i vores nemme guide til blænde, ISO-indstillinger og lukkertider.

Brug en stor blænde (lavt f-tal) til at tage skarpere billeder

Hvis du har et kamera, der har manuelle indstillinger, kan du styre kameraets blænde (dette kaldes "Av"-tilstand på Canon-kameraer). Dette fortæller ganske enkelt dit kamera, hvor meget lys der må komme ind. Jo mere lys, der kommer ind i dit objektiv, desto hurtigere kan din lukkertid være. En hurtigere lukkertid øger sandsynligheden for at undgå slørede bevægelser. En god lukkertid for motiver i bevægelse er over 1/125 af et sekund eller hurtigere. Til stillbilleder i svagt lys skal du prøve at komme så tæt på 1/60 af et sekund som muligt, afhængigt af din blænde.

Hvis du tager portrætter før daggry eller ønsker at indfange de særlige nuancer i byen under skumringen, kan du prøve at indstille din blænde til den største indstilling.

Dette betyder, at du skal vælge det laveste f-tal. Hvor lavt du kan gå, afhænger af dit objektiv. Mange objektiver tilbyder f/3.5. Visse objektiver kan gå ned til et endnu lavere f-tal såsom f/2.8 eller f/1.4. En yderligere fordel ved at bruge en stor blænde er, at du skaber en lav dybdeskarphed, som fremhæver motivet på en sløret baggrund.

Øg ISO-indstillingen for bedre lysfølsomhed

Hvis du har brugt en stor blænde, men føler, at lysstyrken på billedet stadig mangler, kan du prøve at øge kameraets ISO-indstilling. Dette fortæller dit kamera, hvor følsom sensoren skal være over for lys. Det er nyttigt, når du optager om aftenen uden flash.

Jo højere ISO-tal, desto mere lysfølsom vil sensoren være. Canons digitale spejlreflekskameraer, spejlløse kameraer og avancerede kompaktkameraer har store sensorer (den del, der indfanger billedet), så de producerer bedre billeder med højt ISO-tal end kameraer med mindre sensorer, såsom smartphone-kameraer. Prøv at optage med ISO 800, og øg den derefter om nødvendigt. Du vil måske se "støj" eller opleve en øget kornethed på dit billede, selvom mange moderne digitale spejlreflekskameraer, spejlløse kameraer og avancerede kompakte kameraer kan skyde med ISO 1600 eller 3200 og giver gode resultater.

Prøv burst-funktionen for flere chancer for at få flotte billeder

Kontinuerlig optagelse (også kendt som burst-funktion på nogle kameraer) opfanger en hurtig sekvens af billeder på en brøkdel af et sekund. Det er nyttigt til optagelse af et motiv i bevægelse eller indfange en bevægelse på et splitsekund. Så hvis dit kamera har denne funktion, skulle du prøve at aktivere den og se, hvordan det er – det vil øge dine chancer for at få det helt særlige billede af en bevægelse i svagt lys, som du leder efter.

Gennemgå dine fotos for skarphed

Når du gennemgår dine billeder med svagt lys på kameraets LCD-skærm, så husk at zoome ind for at kontrollere, om tingene virkelig er så skarpe, som du vil have dem til at være. Dine billeder skal være skarpe, i fokus, uden at være tydeligt kornede eller slørede. Hvis de ikke er gode nok til print eller redigering, skal du tage dem om. Du kan ikke gøre noget, når du er kommet hjem fra optagelsen!

Se mere om vores interaktive City Surfer-oplevelse her.