Tag skarpere fotos af hæsblæsende action

Hvis du vil tage fremragende action-billeder, f.eks. surfere på floder i storbyer, snowboardere eller løbere, skal du tænke fremad. For det første skal du tænke over, hvilket motiv du ønsker at indfange, hvor hurtigt det bevæger sig, og hvor du vil opstille og skyde fra. Se videoen, og læs videre for at lære det grundlæggende inden for action-fotografering.

Tag rigeligt med billeder, og hold øjnene på aktiviteten

Jo flere billeder du tager, jo mere sandsynligt er det, at du får et billede, du bliver glad for. Hold øjnene på aktiviteten, og lad være med at kontrollere hvert eneste billede, du tager, da det betyder, at du går glip af, hvad der sker foran dit objektiv. Tag billeder med burst-funktionen, når der sker noget, frem for at tage ét billede ad gangen. De fleste digitale spejlreflekskameraer, spejlløse kameraer og avancerede kompaktkameraer, samt mange smartphones, har burst-funktion eller kontinuerlig optagelse. Det er perfekt til kapløb, hurtige sportsbilleder, dansere eller surfere.

Forudse motivets næste træk, og brug kontinuerlig fokusering

Uanset om du fotograferer London Maraton, surfere i München eller en vens fodboldkamp, får dit motiv plads til at bevæge sig, og du kan foregribe, hvor det vil være i næste øjeblik. Hvis det er muligt, skal du indstille kameraet til kontinuerlig fokustilstand, kendt som AI SERVO eller SERVO AF på Canon-kameraer, så det justerer automatisk og holder motivet skarpt, efterhånden som det kommer tættere på dig. Alle Canons digitale spejlreflekskameraer, spejlløse kameraer og avancerede kompaktkameraer har denne funktion.

Frys eller ikke frys?

Optagelse af bevægelse handler om at beslutte, om bevægelsen skal fastfryses, eller du i stedet skal forsøge at portrættere en sløret bevægelse ved at bruge lang lukkertid. I de fleste tilfælde ønsker du et skarpt og tydeligt billede af scenen. For at gøre dette skal du vælge hurtig lukkertid. Hvor hurtig denne lukkertid er vil afhænge af, hvor hurtigt motivet bevæger sig. 1/4000 af et sekund kan være hurtigt nok til at fryse bevægelsen af en bil og dens hjul. 1/250 er hurtigt nok til en jogger. Du kan også prøve panorering – at flytte dit kamera for at følge dit motiv. Dette vil sløre baggrunden, mens motivet forbliver skarpt.

Tilføj drama ved at zoome

Når du tager billeder af bevægelige motiver, kan du prøve at zoome ind for at fange, hvad der sker. Hvis du tager billeder af mennesker, kan du fokusere på deres ansigter for ekstra drama. Prøv at vise dit motivs udtryk, når de er meget optaget af en bevægelse, eller når de forsøger at score et mål.

Øg ISO-indstillingen for at indfange mere lys

Hvis du ikke har nok lys, kan du forsøge at øge ISO til 400, 800 eller mere. Eller hvis du stadig ikke tilfreds med resultatet, kan du skifte til manuel tilstand og selv kontrollere blænden. Vælg derefter f/4 eller f/2.8 for lukke så meget lys ind som muligt. På denne måde kan du bruge en hurtigere lukkertid og få skarpere billeder.

Se mere om vores interaktive City Surfer-oplevelse her.