ARTIKEL

Mod og nysgerrighed – det har enhver fotograf og iværksætter brug for

Vi talte med den danske fotograf Stine Heilmann, der nu kan fejre 30 år i branchen, om, hvad det kræver at skabe sig en succesrig karriere inden for fotografering.

Ifølge Stine kan man blive lige det, man vil, men man skal være villig til at arbejde hårdt for det. En ny fotograf skal være modig, nysgerrig og ydmyg og have en stærk arbejdsmoral samt ubegrænset ihærdighed.

Portræt af Maybritt Krewald fra MK Oils

Sikke en forskel, lyset kan gøre. Stine viser, at et virksomhedsportræt ikke behøver være kedeligt: Maybritt Krewald fra MK Oils.

Fra København til New York – for at lære af de bedste

Stine startede på Københavns fotoakademi i 1988. Hun skulle de næste fem år være elev hos Torsten Graae, en af de mest kendte danske reklamefotografer.

På grund af den obligatoriske elevpladsmodel omfattede studiet praktisk læring, hvor hun fik kompetencer og erfaringer i virkelige situationer. Stine ser det som ekstremt nyttigt.
– Torsten lærte mig alt, hvad jeg ved om fotografering og om at drive en virksomhed: det økonomiske, markedsføringen, hvordan man sælger sit arbejde, skaber sig et netværk, og hvordan man følger med kunderne og søger efter muligheder.

Det var Torsten, der lagde grunden til Stines arbejdsmoral. En elev skal være villig til at gøre alt fodarbejdet og lægge mange timer. Ingen opgave er for lille eller triviel. Stine sørgede for altid at være den sidste, der forlod studiet.

I 1992 gav Stines sidste opgave hende tre præmier og fire priser som årets fotografistuderende. Men hun var ikke færdig med at uddanne sig. Hun pakkede tasken og rejste til New York i søgen efter inspiration.

Hun besluttede sig for at finde sine idoler for at lære af verdens dygtigste fotografer. Med 10 nøje udvalgte porteføljer i hånden gik hun fra dør til dør.
– Jeg afleverede min portefølje i studierne og vendte tilbage en uge senere for at hente dem og se, hvordan de var blevet taget imod, forklarer Stine.

Stine Heilmannin omakuva.
Stine Heilmann er en dansk portræt- og dokumentarfotograf. Hun blev færdig på Københavns fotoakademi i 1992 og kan nu fejre 30 år i branchen. Hun er en af vores Canon Nordic Professionals.

Portfolio: stineheilmann.dk/
Instagram: @stineheilmann

Igen gav hendes hårde arbejde pote. I løbet af hendes tre år i New York arbejdede Stine for Annie Leibovitz, Richard Avedon, Mary Ellen Mark og ikke mindst Irving Penn.
– Irving Penn havde den største indflydelse på mig. Jeg var imponeret af både hans stil og hans personlighed. Han var en virkelig rar og beskeden mand, husker Stine.

Noget af det vigtigste, Stine lærte af Irving Penn, var, hvor vigtigt det er at være til stede. Det er ekstremt vigtigt altid at være fuldt ud til stede i det, du gør, og for folk omkring dig. Rig på uendeligt mange erfaringer følte Stine, at det var på tide at vende hjem, slå sig ned og skabe sit eget navn.

Stine på en klippe i Venezuela.

Man må gøre det, der skal til. Stine er ikke bange for at blive hverken våd eller fortumlet på en opgave. Billedet er taget ved verdens største vandfald: Angel Falls i Venezuela.

Tid til at starte en virksomhed og skabe sig et navn

Da Stine vendte hjem til Danmark i 1997, åbnede hun sig eget studie i centrum af København. Hun kunne ikke længere basere sig på fortidens bedrifter og kontakter. Det var på tide at lave noget støj.
– Jeg gjorde et stort nummer ud af, at jeg vendte hjem til København. Jeg arrangerede fotoudstillinger og greb enhver mulighed for pr, forklarer hun. Det er afgørende at udnytte enhver chance. Der er ikke plads til at være genert.

Reklamebureauerne begyndte hurtigt at vise interesse. I 1990'erne var der masser af penge i reklamer, så arbejdet kunne både betale sig økonomisk og ved at gøre hendes arbejde synligt.
– Selv nu bruger jeg, hvis min kalender ikke er fuld, tiden på de sociale medier og med at planlægge og skabe nye projekter, forklarer Stine.

Én ting er at opnå synlighed, noget andet er at have en individuel og genkendelig stil. Når man driver en virksomhed, kan man ikke kun tænke i kunst. Det er vigtigt også at være pragmatisk i forhold til den økonomiske side.
– Undervurder aldrig betydningen af salgsevner, hvis du vil have succes som fotograf, understreger Stine. Du skal have drivet til at blive ved med at åbne døre, netværke løbende og dyrke forbindelser.

Alsidighed og en plads i toppen af branchen

70 % af Stines arbejde er nu portrætfotografering. Hendes stil er simpel og ren og lader folks naturlige karisma skinne igennem. I årenes løb har hun taget portrætter af utallige tv-personligheder, virksomhedsledere og sågar dronningeparret.

Resten af hendes arbejde består af dokumentarprojekter og "Botanic Couture". Sidstnævnte var det, der gjorde hende kendt, og det er siden blevet hendes varemærke: porreskoen.
– Botanic Couture er min kunst! Jeg fører idéer ud i livet for min egen fornøjelses skyld, selvom jeg også får kundeopgaver, forklarer hun.

For ikke så længe siden fik Stine til opgave at skabe tre enorme sko til Tivoli. Kæmpestore sko af porrer, solsikker og bær foran hovedspringvandet. Nogle værker er klart mere skulpturer end fotografier.

For at skabe en balance laver Stine dokumentarprojekter for velgørende organisationer og NGO'er. Før covid-19 rejste hun flere gange om året rundt i hele verden.
– Som regel dokumenterer jeg kvinders og pigers liv i lande i den tredje verden. Det er vigtigt for mig, at billederne er smukke, da jeg ønsker at skabe håb og være ærlig om hverdagslivet og alt, hvad det indebærer.

En reol fuld af fotobøger

Stine læser ofte fotobøger for at få inspiration. Samlingen kan ses i hendes studie.

Tips til at skabe sig en karriere inden for fotografering

For Stine er en elevplads den bedste måde at lære branchen at kende på. Hun opfordrer nye fotografer til at forsøge at skrive kontrakt med én, de ser op til, og følge dem rundt og assistere dem på opgaver i nogle år.
– Forsøg at suge så meget information til dig, som du kan, om hvordan man planlægger, lægger budgetter og sælger sit arbejde, understreger hun. Jo flere fotografer, du arbejder for, jo mere kan du lære.

Først har du brug for erfaring og kompetencer, og derefter så meget eksponering som muligt. En god måde at komme i gang på er at arrangere udstillinger og deltage i konkurrencer. Du kan også bytte arbejde for eksponering.
– Hvis du har en ideel kunde i tankerne, kan du tilbyde at lave en gratis kampagne for dem, foreslår Stine.

I dag er en Instagram-portefølje det første visitkort, men du har også brug for en professionel webside for virkelig at brænde igennem.
– Vær aktiv på de sociale medier, men sørg for at udvælge indholdet nøje. Det skal se professionelt ud, og det skal afspejle din unikke stil, understreger hun.

Hvis du skal starte en virksomhed på et stramt budget, kan du overveje at købe brugt udstyr af en anden fotograf.
– Hvis du ikke har råd til lys, så køb en refleksskærm. Det er meget billigere og en absolut nødvendighed. Nordens lys er den reneste lyskilde, der findes. Brug det. Udforsk det. Leg med det. Det er det, jeg gør, slutter hun af med.

Et sidste råd: Uddan dig, og søg hele tiden efter inspiration. Følg fotografer fra hele verden for at se, hvad de gør. Vær åben, og tal med mennesker – du ved aldrig, hvad du kan lære af andre.

Canon Camera

The voice of professional female photographers med Stine Heilmann og Martina Wärenfeldt

Onlinearrangement tirsdag d. 8. marts kl. 18.00 (GMT +1)

Canon inviterer dig til et virtuelt arrangement med de to Canon Nordic Professionals Stine Heilmann og Martina Wärenfeldt.

Vær med, og hør om deres karrierers højdepunkter og deres råd til, hvordan du skaber dig en karriere inden for fotografering. Forvent fascinerende historier, enestående viden og uendelig inspiration – med en live Q&A-session. Arrangementet foregår på engelsk.