Artikel

Sådan udnytter I jeres udgivelsesaktiver

Få det meste ud af jeres indhold med digital print

An array of revived literature by Goloseo

Undgå risici i udgivelsesbranchen

Indhold er muligvis kongen i forlagsverdenen, men for forlagene er udfordringen at realisere dets værdi og samtidig minimere risikoen. Historisk set har print af bøger resulteret i store omkostninger, herunder store mængder offsettryk, lager og distribution samt de sandsynlige omkostninger ved opbevaring eller omsætning til papirmasse af det returnerede lager ved slutningen af en bogs kommercielle livscyklus.


I bogen "The Bookseller” giver Andrew Franklin fra Profile Books udgiverens perspektiv på fortjeneste: "Udgivelser er en risikabel forretning – hver bog er en udfordring, som skal dække sine egne omkostninger. Nogle gør det – og er utroligt rentable. Succeserne yder tilskud til skuffelserne."


Ulempen ved denne kommercielle virkelighed har været en tendens til risikoaversion hos mange forlæggere, som er uvillige til at satse på indhold, der sigter mod en nichemålgruppe, og tilbageholdende med at stå ansigt til ansigt med de finansielle konsekvenser for usælgelige beholdninger af titler, der ikke performer.

A woman looking through a shop window at a rack of books

De langsigtede risici ved risikoaversion

Tom Weldon, administrerende direktør i Penguin Random House UK, indså konsekvenserne for forlagssektoren tilbage i 2016, da han sagde: "Når et forlag har en bestseller, er det nemt at bare fortsætte med at udgive, hvad der blev solgt i går. Men der er fantastiske forfattere derude, som vi ikke udgiver. Hele branchen trænger til forandring."


Weldon fremhæver implikationerne af denne tankegang i forhold til indholdsalsidighed, idet denne risikoaversion kan fremskynde forlagsbranchens tilbagegang på langt sigt. Det er denne ekstreme forsigtighed fra forlæggernes side, kombineret med tilgængeligheden af billig print-on-demand, som har stimuleret selvudgivelsesfænomenet i de senere år.

Kunder kan nu matche ordrer på printproduktion til det faktiske behov for titler

Angus Clark, TJ International

Modenheden af omkostningseffektiv digital bogproduktion skaber muligheder for forlæggere til at tænke på friske og kreative måder til, hvordan man kan tjene penge på de aktiver, som de har ophavsret til, eller at være mere åbne for at tage risici i forhold til det indhold, de bestiller.


En af de vigtigste fordele ved digitalt print er, at længden af en produktion bliver irrelevant – strømlinede teknologier og digitale workflows gør det muligt for en enkelt bog at blive printet og færdig på minutter fra en printklar digital fil.


Kortvarig digital produktion viser allerede forlæggere muligheden for mere fleksibel produktion og distribution samt for livscyklusstyring, et strategisk partnerskab mellem trykkeri og udgiver med det formål at reducere salgsrisiko og muliggøre mere salg ved at tilpasse produktionen til den faktiske efterspørgsel.


"Forlæggere kan nu matche ordreprintproduktion til det faktiske behov for titler", forklarer Angus Clark fra TJ International. "Dette hjælper med at eliminere risikoen ved at udgive uforudsigelige nye titler, fordi det mindsker risikoen for at få en overskydende lagerbeholdning, samtidig med at det sikrer tilgængeligheden af titler ved at anvende digitalt print og systemer til automatiseret lageropfyldning (ASR – automated stock replenishment) til at håndtere hyppigere, mindre ordrer."

Nyt liv frem fra gemmerne

Der er et ægte potentiale for forlæggere til at udnytte værdien af deres indholdsaktiver via print-on-demand. I dag, med en strømlinet proces mellem udgivere og bogproducenter, er det muligt at levere en enkelt bog on demand, hvilket udfordrer den traditionelle forlagsøkonomi.


Det München-baserede forlag Goloseo har f.eks. specialiseret sig i at genoplive børnelitteratur i både trykte og digitale formater. Ved at udnytte digital bogproduktion producerer de små oplag af ældre bøger på flere sprog, hvilket gør flersprogstræning nemmere og hjælper fremmedsprogede med at lære et nyt sprog.


On-demand-modellen har positive konsekvenser for udgivelser på minoritetssprog, som historisk har gjort det vanskeligt eller dyrt for personer, der ikke taler de større sprog, at få adgang til en bred vifte af litteratur. Ligeledes kan udgivelser for minoritetsgrupper bliver levedygtige, og forlæggere kan se nye muligheder inden for nichemarkeder uden at gå på kompromis med rentabiliteten.


Faktisk kan print af individuelle titler udvikle sig til et særligt værditilbud, som det var tilfældet for Canons kunde Signature Books. Virksomheden udnytter digital on-demand-produktion til at levere ca. 300.000 personlige bøger om året, og arbejder med indhold under licens fra mærker som Penguin, Beano, Disney, Marvel, Ladybird og Mirror.

Students studying   with printed text book

Fra faldende format til dynamisk indhold

På markederne for uddannelse og teknik har analoge udgivelsesmodeller kæmpet for at holde trit med online-indhold, og mange har spået om tekstbøgernes undergang.


Men, som det kunne ses på Future Book Forum i 2017, så tilbyder personlig print-on-demand fantastiske muligheder for, at undervisningsbøger kan blive tilpassede læringskammerater for studerende. De blander standardindhold med skræddersyet materiale taget fra forskellige områder af et forlags asset management-system og opfylder dermed de enkelte studerendes unikke uddannelsesbehov.


Den trykte tekst kan understøttes af online-læringsplatforme, video, lyd og så videre. Det placerer den trykte bog i centrum af en bred vifte af skræddersyet indhold på flere platforme – eller en 'intelligent bog', som vi kan vælge at kalde det.


Det er tydeligt, selv i vores mere digitalt orienterede tid, at udgivere stadig kan blomstre i online-arenaen ved at udnytte deres eksisterende aktiver. Nøglen til succes ligger i deres evne til at styre de eksisterende ressourcer optimalt, samtidig med at maksimere effektiviteten af deres strategier.


Det er her, en konsekvent og åben dialog med bogtrykkerier og teknologiudbydere bliver afgørende, da begge parter kan give værdifuld indsigt via deres ekspertise og branchekendskab. Takket være dette tredelte partnerskab er forlæggere i stand til at optimere deres forsyningskæder og få mest muligt ud af deres aktiver.

Skrevet af Tino Wägelein


Relaterede løsninger

Se mere

Find ud af, hvordan I får mest muligt ud af jeres indhold

Tal med vores team