Intelligente bøger: Forlagsbranchens fremtid

Nye leveringsmodeller som f.eks. Spotify viser vejen til nye profitable indtægtskilder for forlag

DOWNLOAD RAPPORT

Udnyt potentialet i indhold på mange forskellige platforme

Se, hvordan leverandører af bogtryktjenester kan genopfinde bogen og skabe nye indtægtskilder

Download rapport

Man reading book to daughter in a tent at home using phone light

De trykte bøgers udvikling

Vi som forbrugere bliver mere og mere selvcentrerede. Vi forventer, at brands former deres tilbud efter vores præferencer. Vi er også utålmodige. Vi ønsker tingene hurtigt, lige når det passer os.

Sådan er vi blevet på grund af store og allestedsnærværende digitale platforme. Amazon førte an i udfordringen af detailhandlens århundreder gamle forretningsmodel med fysiske butikker. Netflix (125 mio. abonnenter, og der kommer hele tiden flere) og andre on-demand-platforme har ændret den måde, vi forbruger film og TV på. Log på Spotify (170 mio. brugere om måneden) hver morgen, så kan du finde den pågældende dags personlige afspilningsliste, "udvalgt" særligt til dig baseret på det, du senest har lyttet til. I mellemtiden introducerer Airbnb, efter at have revolutioneret konceptet gæstfrihed, Airbnb Experiences-programmet, som giver rejsende mulighed for at indlægge aktiviteter i deres ferier, en kalligrafi-time måske, eller en dansetime med malajisk dans. Administrerende direktør Brian Chesky fortalte i USA Today, at virksomheden ser dette som en markedsmulighed i "Amazon-størrelse".

Personlige tilbud får os til at føle os værdsatte, men de har en pris, nemlig personlige oplysninger. Vores browserdata og købsmønstre fodrer de algoritmer, der giver brands digital indsigt til at skabe nye personlige tilbud. Men det er en pris, langt de fleste af os er villige til at betale.

Discover the future of books with end-to-end digital printing solutions that drive new revenue streams.

Nye muligheder for at forbedre bogtryktjenester

Amazon har måske gjort sig gode erfaringer inden for bogsalg, men interessenterne i den bredere bogudgivelsesproces har endnu ikke har fundet ud af, hvordan de tilpasser deres kerneprodukt – bogen – til den ustoppelige tendens mod individualisering.

Det er ikke, fordi branchen har forsømt den digitale teknologi. Forlæggere, printleverandører og digitale teknologiudbydere har fundet sammen i en "ekspertisetrekant" for at indlede en digital bogudgivelsesrevolution i det seneste årti. Oplag baseret på gæt er blevet erstattet af strømlinede on-demand produktions- og distributionsmodeller, der reducerer risikoen og gør "nul lager" muligt.

Den trykte bog har desuden gennemgået en genopblomstring, idet forbrugere, der lider af "digitalt overload", har opdaget glæderne ved det fysiske medie, hvilket har mildnet frygten for, at e-bøger vil overtage det hele. Med $ 151 milliarder er det globale marked tre gange større end musikbranchen og 15 % større end filmbranchen.

Men forgangne og aktuelle præstationer er ingen garanti for fremtidige resultater. Den digitale produktionsrevolution har forbedret status quo, men har ikke givet den "genstart", der kan drive fremtidig vækst. Den nye generation af læsere er øvede i at se indhold på flere enheder samtidig – det være sig det skrevne ord, lyd eller video. Som forfatter Peter Fisk fortalte på Canons Future Book Forum, så har "forbruget ændret sig – i medier og formater, tid og sted, i rækkefølge og spontanitet, i varighed og værdiopfattelse."

Vores idéer om, hvad en bog er, må udvikle sig for at afspejle disse ændringer. Morgendagens bøger vil give en personlig oplevelse, der kombinerer den fysiske bogs medrivende og konkrete karakteristika med de muligheder, der ligger i de digitale formater, herunder at være øjeblikkelig og fleksibel, effektiv og opdaterbar.

Bogen er ikke længere et "produkt", det er en "indholdstjeneste", der har udviklet sig til en "intelligent bog".

Young woman reading book on stool

Hvad er en intelligent bog?

Dette spørgsmål stillede vi til over 300 innovationseksperter, forlæggere, bogtrykkerier og teknologiudbydere ved Canons Future Book Forum 2017. De bestemte, at en intelligent bog skulle være:

Brugerfokuseret: Indholdet skulle formes efter læserens specifikke behov og præferencer, og indhold skulle leveres når og hvor som helst, på tværs af fysiske og digitale platforme.

Åben og tilgængelig: Give hurtig og åben adgang til indhold til det bredest mulige publikum og derved reducere adgangshindringer baseret på pris eller geografi. Den skal være på flere platforme, open source og "altid tilgængelig".

I stand til at læse forbrugerens tanker: Levering af indhold vil blive skræddersyet til den enkelte person baseret på data, udgiveren har indsamlet om deres adfærd, interesser og præferencer. Indholdet skal være dynamisk – forældet indhold vil blive en saga blot.

Medrivende: Den fysiske bog er blot ét element i en 360-graders oplevelse, et springbræt til andre formater og indholdstråde.

DEN INTELLIGENTE BOG HANDLER OM AT LEVERE INDHOLD PÅ EN MÅDE, DER ER RELEVANT, HENSIGTSMÆSSIG OG RETTIDIG FOR BRUGEREN.

Peter Fisk, GeniusWorks

Digitalt bogtryk er essentielt

Branchen er et stykke vej fra at skabe sådanne holistiske produkter, men logikken er indiskutabel: Fysisk og digitalt, statisk og dynamisk, vil arbejde sammen, indhold vil virke hårdere, og fortjenesten vil vokse. Arbejdsprocesserne for digitalt print er afgørende for at udnytte de muligheder, der eksisterer, men kun hvis forlag og printleverandører indser, for det første, at det digitale tilbyder mere end effektivitetsforbedringer, og for det andet, at de skal arbejde endnu tættere sammen for at skabe flere muligheder inden for print.

Se, hvordan I kan genopfinde bogen og skabe nye indtægtskilder

Relaterede løsninger

Se mere

Find ud af, hvordan I kan øge omsætningen med digitalt bogprint

KONTAKT OS

  • Canon
  • Erhverv
  • ...
  • Intelligente bøger – forlagsbranchens fremtid