ARTIKEL

Økonomiafdelingens fornyede omdømme

Derfor skal økonomichefer handle nu, når det gælder digital transformation

Download guiden

En vejledning til økonomisk transformation i et hybridmiljø

Find ud af, hvordan I vurderer jeres virksomheds digitale modenhed

Download guiden

Woman speaks to men in a meeting

Økonomisk transformation

I dag har fire ud af fem økonomimedarbejdere sagt, at deres afdeling ikke holder trit med resten af organisationens digitale transformationsplaner, hvilket giver dem problemer med produktivitet, omkostninger og effektivitet.[1] Økonomifunktionen har traditionelt været afhængig af manuelle processer, og derfor skal de enten kæmpe for at holde trit med forandringstempoet eller aktivt modstå dette. Faktisk siger 66 % af økonomimedarbejderne, at de er mere papirafhængige end nogen anden virksomhedsfunktion,[2] mens 88 % blankt indrømmer, at de kæmper for at holde trit med virksomhedens digitale mål.

Den mangel på progressiv innovation, der tilsyneladende kommer fra økonomiafdelingerne, kan også være ansvarlig for det indtryk, at de kun er omkostningscentre. Men med de digitale muligheder for automatisering og optimering, der er tilgængelige for moderne økonomiafdelinger, kunne intet være længere fra sandheden. Selvom det er en stor opgave, kan en kvalificeret og velovervejet tilgang til digital transformation faktisk føre til langt større effektivitet og likviditet i virksomheden. Den kan også hjælpe med at skabe et mere vellykket samarbejde mellem teams og afdelinger inden for virksomheden som helhed.

Sådan håndteres overgangen til digital transformation

Virksomheder forsøger ofte at blive "fuldt digitale" for tidligt, i håbet om at transformation kan klares hurtigt. Virkeligheden er, at overgangen er for kompliceret og forstyrrende til at kunne ske på én gang, så det er nødvendigt at tage hybridorganisationens virkelighed i betragtning. Det er også afgørende at sikre, at forskellige kombinationer af digitale og analoge arbejdsprocesser stadig kan arbejde sammen under transformationsprocessen, hvilket sikrer den bedst mulige forretningssammenhæng.

Det er en hensigtsmæssig startstrategi at begynde at opdele den digitale transformation funktion for funktion, proces for proces og endda dokument for dokument for at håndtere de papirbaserede, manuelle eller svækkede processer som det første. Dette er særligt en udfordring for økonomiafdelinger, der stadig er meget afhængige af manuelle processer og ældre systemer. Men en implementering i et roligt tempo vil gøre den digitale transformation meget mere overskuelig. Andre forberedelser, der skal udføres, omfatter etablering af solidt fundament, før der introduceres digitalt forbedrede forretningsmodeller, som f.eks. implementering af den rigtige teknologiinfrastruktur og sikring af, at personalet er digitalt uddannede.

Transformation af økonomiafdelingen til et indtjeningscenter

En stor kilde til konkurrencemæssig differentiering for virksomheder er, hvor effektivt betalingsprocesser udføres,[1] og derfor er en vellykket økonomisk digital transformation afgørende.

Økonomiafdelingen skal løfte sig selv ind i det 21. århundrede. Det er en ny verden med nye udfordringer (likviditetsstyring, bedrageri, likviditetssynlighed og -rapportering, konsekvenser af compliance og bestemmelser for blot at nævne nogle få). Men der er nye digitale teknologier på vej frem, som kan hjælpe med at løse disse nye udfordringer, og økonomiafdelingen skal tage dem til sig. Nu.

Rejsen mod digitalisering er afgørende for at ændre både den interne og eksterne opfattelse af økonomiafdelingen som et langsomt, forældet omkostningscenter og gøre den til et højtydende indtjeningscenter, der leverer reel forretningsværdi og hjælper virksomheden med at forfølge innovation på alle fronter.

Selv små skridt på transformeringsrejsen kan give store resultater. Automatisering af centrale processer vil f.eks. øjeblikkeligt gøre det nemmere at hente en komplet livscyklus for fakturaer eller kvitteringer samt give forbedret likviditet og likviditetsstyring via den bredere synlighed, der bliver tilgængelig gennem P2P-automatiseringen og dens forbedrede styring af indirekte udgifter. Uanset om det foregår lokalt, via SaaS eller er outsourcet via en tjenesteudbyder, bliver det efter en automatisering nemmere at opretholde best practice, da der kan indføres trinvise og obligatoriske foranstaltninger.

Når et økonomiteam er klar til at blive optimeret, kan ægte rentabilitet for hele funktionen blive en realitet. Treogtyve procent af virksomhederne har både etableret indkøbs- og økonomiautomatiseringsteknologi, men uden den integration, der vil styrke deres digitale transformation til fulde.[2] Virksomhederne anerkender, at det især er et øget økonomi- og indkøbssamarbejde, der kan fremmes med teknologi. Ved omfangsrige, rutinemæssige og gentagne opgaver som f.eks. fakturahåndtering kan robotprocesautomatisering (RPA) indhente og validere data intelligent og interagere sikkert med andre virksomhedsformål, hvorved hastighed og nøjagtighed øges, mens omkostningerne reduceres. RPA er også krediteret for at hjælpe med at træffe vigtige virksomhedsbeslutninger hurtigere og smartere.[3]

Den effektive implementering af disse avancerede og automatiserede teknologier udgør en reel mulighed for økonomiafdelinger i virksomheder af alle typer og størrelser for at skabe et nyt omdømme som centre for indtjening og effektivitet. Når det lykkes for økonomiafdelingen af slippe af med det hidtidige omdømme som en administrationstung afdeling, kan den genopfinde sig selv for den moderne virksomhed og tilbyde reel indsigt, innovation og - vigtigst af alt - rentabilitet.

Find ud af, hvordan I fornyr økonomiafdelingen

Relaterede løsninger

Se mere

Tal med Canon om at transformere jeres økonomifunktion

Tal med vores team