ARTIKEL

Er automatiserede workflows fremtiden for økonomiafdelingen?

Her kan du se, hvordan økonomifunktionen kan udnytte teknologien til at arbejde hårdere og smartere

Download rapport

Automatisér økonomiafdelingen til et indtjeningscenter

Kontanter er hovedsagen, og betalingsprocessernes effektivitet kan være et vigtigt konkurrenceparameter. Tag dit første skridt mod at automatisere økonomifunktionen.

Download rapport

Calculator

Overgang til automatisering

Nutidens virksomhedsledere forsøger konstant at opnå den rette balance mellem at fremme driftseffektiviteten, levere omkostningsbesparelser, implementere innovation og forbedre kundeoplevelsen. Den rette formel er dog ikke nem at finde, og der søges konstant efter digitale løsninger for at opnå den perfekte balance mellem driftseffektivitet og virksomhedsfremskridt.


Ved de "gammeldags" bestyrelsesmøder ville økonomifunktionen og økonomichefen ikke indgå som en del af disse samtaler, og de var begrænset til levering af detaljerede økonomiske opdateringer i deres fastlagte rolle som "pengeoptællere".


Men nutidens økonomifunktion bør være central for leveringen af innovation, og implementeringen af automatiserede digitale teknologier er afgørende for, at den kan spille denne rolle.
For at kunne slippe af med sit image som "pengeoptæller" skal økonomiafdelingen indføre automatiseringsstrategier, der eliminerer de tidskrævende opgaver, der hindrer funktionen i at muliggøre innovation, fremme vækst og øge fortjenesten. Når det globale marked for automatisering af forretningsprocesser skønnes at nå en omsætning på $5,2 mia. inden 2026[1], hvorfor kæmper virksomhederne så stadig med at implementere dem i 2019?

Engine

Stopklodser for automatisering

Kreditorautomatisering repræsenterer ikke blot en kompliceret transformationsproces, men også en dyr proces. Dette har heller ikke undgået ledernes opmærksomhed, hvilket er beskrevet i rapporten fra AIIM, Finance and Accounting in 2017: Automating Core Information Workflows, som er udarbejdet i samarbejde med Canon. Faktisk mener 25 % af økonomimedarbejderne, at en indførelse af en automatiseret kreditorløsning ikke ville have nogen mærkbar indvirkning på deres udgifter til fakturahåndtering. På trods af det forudsiger 23 % en omkostningsreduktion på 15-20 % ved at implementere en automatiseret kreditorløsning, og 22 % forventer en reduktion af fakturaomkostningerne på 25-50 %. Hvorfor bliver de håndgribelige fordele ved automatisering så overset?


Det er tydeligt, at noget ikke stemmer, når det drejer sig om økonomiautomatisering. Billedet bliver dog tydeligere, når vi tænker på, at dem, der allerede har investeret i automatiseringsprocessen, giver positiv feedback i overensstemmelse med, hvad alle økonomiafdelinger stræber efter at opnå: 28 % har rapporteret omkostningsreduktioner på 25-50 % ved at indføre en automatiseret kreditorløsning. Fireogtyve procent af de automatiserede organisationer rapporterede, at de opnåede afkast fra løsningen på 3 måneder eller mindre, mens 36 % opnåede investeringsafkast inden for et år. Disse resultater lader dog stadig ikke til at kunne overbevise de virksomheder, der tøver med at tilpasse sig automatiseringsprocessen.
Men omkostningerne er kun en del af udfordringen. Kulturen lader også til at komme i vejen for økonomiafdelingens genstart. Mens en tredjedel (29 %) af virksomhederne peger på manglen på kapital som en hindring for deres automatiseringsindsats, holder 27 % sig tilbage på grund af bekymringer omkring håndteringen af ændringerne. En transformation kan selvfølgelig virke skræmmende for nogle, men hvis økonomiafdelingen virkelig ønsker at blive en produktiv, proaktiv del af virksomheden, er det vigtigt at bakke op om en digital omstrukturering.

Lederne skal vise vejen til automatisering

Men muligvis er forhistorien den sværeste barriere at overvinde. Toogtyve procent af lederne beskriver automatisering som en løsning, der "hverken kan tilpasses eller er på linje med deres nuværende prioriteter", hvilket resulterer i en modvilje til at gennemføre automatiseringsprojekter. Yderligere 23 % rapporterer, at prioriteringen er vanskelig ved håndtering af flere projekter. Denne modvilje blandt lederne til for alvor at støtte en automatiseringsindsats er tydelig. En fjerdedel (27 %) af medarbejderne nævner de øverste lederes opmærksomhed og opbakning som en stor stopklods for at få godkendelse af kreditor-/debitorautomatiseringsprojekter på trods af, at avancerede processer kan forbedre deres resultater betydeligt.

I sidste ende skal lederne overbevises om potentialet i automatisering, før de vil støtte en transformationsplan. Mens nogle måske allerede er overbeviste om fordelene, f.eks. hurtigere ekspeditionstider (46 %), større nøjagtighed (46 %) og bedre dataindsamling (35 %), er det stadig et overvældende skridt for virksomheder, der mangler digital erfaring. Økonomiteams skal derfor fokusere på at opbygge en stærk virksomheds-case for transformation og først fokusere på de processer, der vil have den største indvirkning på virksomheden med minimal investering. Når først den øverste ledelse er overbevist om fordelene, kan en bredere automatiseringsstrategi implementeres.

Hvis økonomiafdelingen nogensinde for alvor skal anses for at være en innovativ funktion, der bidrager til virksomhedens fremdrift, skal den arbejde hårdt for at bevæge sig væk fra sit omdømme som "pengeoptæller". Muligheden er der. Automatisering har potentiale til at transformere økonomiafdelingen, muligvis mere end nogen anden afdeling, og dermed frigøre afdelingen fra sit støvede omdømme.

Find ud af, hvordan I automatiserer økonomiafdelingen og transformerer det til et indtjeningscenter

Relaterede løsninger

Se mere

Kunne jeres økonomifunktion have gavn af en automatiseringsindsprøjtning?

Tal med vores team