Artikel

Digitalisering vs. digitalt miljø: nytænkning og nye muligheder

Sven Fund opfordrer til, at man ændrer sit mindset for at åbne op for nye forretningsmodeller

Sven Fund presenting at FBF 2017

Udviklingen inden for bogudgivelse

Som en person, der er dybt engagement i forlags- og teknologiudbyderverdenen, har jeg med stor interesse holdt øje med den indflydelse, den teknologiske innovation har på bogudgivelser. Fremkomsten af e-læsere, den uventede stigning i lydbøgernes popularitet og det komplekse forhold mellem Amazon og udgivere har alle spillet en vigtige rolle i branchen.


Men den mest markante ændring er muligvis, at læserne ikke længere er bundne til bogen som et fysisk produkt, da den ikke længere udgør kernen i vores medieforbrug. I digitaliseringens tidsalder er det nu mere hensigtsmæssigt at tænke i "indhold".


Før vi uddyber, hvad denne perspektivændring betyder for den bredere forlagsbranche, er det først værd at skelne mellem, hvad vi forstår ved "digitalisering", der adskiller sig fra "et digitalt miljø".

En perspektivændring

Med digitaliseringsprocessen er forretningsmodellen stadig grundlæggende printbaseret – forlæggeren genanvender indhold, der allerede er tilgængeligt i print, på en digital platform, f.eks. en e-læser, og videresælger det simpelthen i et nyt format. I forbindelse med "digitalisering" er indholdet født digitalt og åbner op for flere muligheder for helt nye forretningsmodeller.


I princippet er denne digitale udgivelsesstrategi bedre tilpasset vores teknologidrevne tider, og man ville forvente, at udgiverne ville være ivrige efter at tilpasse den til deres egen virksomhed. Men digitalt skal ses som et mindset snarere end en teknologi – og hvis forlæggerne skal tage det til sig i højere grad, skal de først blive bedre til innovationsledelse.

Sandheden er, at med den teknologi, som er til rådighed i dag, kan dit indhold opgraderes, videredistribueres digitalt og endda printes igen on-demand.

- Sven Fund, fullstopp

Der findes to slags forlæggere: de, der genopfinder deres virksomheder, og de, der modsætter sig innovation, indtil den bliver en løsning, der bruges af et bredere publikum. Man kan enten være proaktiv eller reaktiv i sin tilgang. Der findes stadig forlæggere, der er "digitale analfabeter", som muligvis har adgang til digitale produkter og er bekendt med deres fordele, men som ikke helt har taget mulighederne ved digitalisering til sig.


På den baggrund kan det med sikkerhed antages, at forlæggerne ikke til fulde udnytter de teknologiske funktioner, der er tilgængelige i deres branche. Og derfor forstår de ikke den fulde betydning, som bogudgivelsesteknologi kan have på den måde, de arbejder på.


De personer i forlagsbranchen, der kæmper for at omfavne "indhold" som et dynamisk begreb, er de samme personer, der fortsat ser bøger som fysiske engangsprodukter, der printes og distribueres én gang og derefter overføres til en anden platform. Sandheden er, at med den teknologi, der er til rådighed i dag, kan indhold opdateres, videredistribueres digitalt og endda printes igen on-demand.


Dette er grunden til, at vi bør tilskynde flere forlagsvirksomheder til at tage det digitale mindset til sig. Så de kan udnytte de muligheder, som dynamisk content management og digital printteknologi tilbyder.

Det digitale mindset

Et digitalt mindset giver forlæggere mulighed for at omfavne en fremtid, hvor små oplag og on-demand-levering er mulige. Her gør en mere proaktiv livscyklusstyring for udgivelsesaktiver det muligt at maksimere den kommercielle værdi af deres indhold og gøre det mere tilgængeligt for forbrugerne.


Hvis bogproducenter i mellemtiden har investeret i en digitaliseret produktion, kan de spille en vigtig rolle i at motivere og lede deres forlæggere til at tænke digitalt og implementere effektiviserede primært digitale processer, der gør det muligt for forretningsmodeller, som kan hjælpe dem med at forny sig.


Som du kan se, er innovation af bogudgivelser ikke en ensrettet gade. Det er mere sandsynligt, at det opnås gennem et vedvarende, tresidet samarbejde mellem forlæggere, bogtrykkerier og udbydere af teknologiske løsninger.

Skrevet af Sven Fund


Sven Fund er grundlægger af og administrerende direktør hos fullstopp, en konsulentvirksomhed for akademiske forlag, der giver strategisk vejledning i forbindelse med en række problemstillinger lige fra change management til fusioner og virksomhedsovertagelser. Svens virksomhed arbejder ikke kun sammen med leverandører såsom trykkerier og distributører, men fungerer også som bindeled mellem akademiske biblioteker og forlag.

Relaterede løsninger

Se mere

Oplev den transformative styrke ved digitalt print

Tal med vores team