Opnå forbedrede forretningsprocesser med digital transformation

Skab smartere forretningsprocesser med en taktisk transformationsstrategi

DOWNLOAD GUIDEN

Skab en handlingsplan for jeres digitale transformation

53 % af de digitale transformationer er præget af ineffektivitet. Se, hvordan I kan strømline jeres virksomhed

Download guiden

Winding mountain road lit up brightly

Sådan forbedrer I jeres forretningsprocesser

Det er blevet almindeligt anerkendt, at digital transformation ikke er noget, der kan lykkes med ét stort "big bang"-projekt, og man kan heller ikke skabe et papirløst kontor fra den ene dag til den anden. Virksomheder, der stævner ud på en rejse med håndterbare trin og identificerer og prioriterer processer og workflows for digitalisering, vil høste fordelene mere effektivt.

De fleste af nutidens organisationer fungerer meget godt i et hybridmiljø, hvor der findes en fin balance mellem digitale og analoge forretningsprocesser. Så før I investerer, er det vigtigt at overveje, hvilke processer der er mest kritiske, udfordrende og tidskrævende. Mange af disse befinder sig inden for HR- og økonomiafdelingerne.

Økonomisk transformation

Økonomiafdelingen har ry for at have mange analoge processer og bruge ældre systemer. 88 procent af økonomimedarbejderne indrømmer blankt, at de kæmper for at holde trit med virksomhedens digitale mål. I en nyere Canon-undersøgelse sagde 1 ud af 3 af de adspurgte, at de havde digitaliserede eller automatiserede kreditor-, debitor- eller leverandøradministration.

Fakturahåndtering

Hvor bør I begynde, når I overvejer digital transformation i økonomiafdelingen? Et af de første trin bør være at kigge på fakturahåndteringen. Manuel fakturahåndtering er relativt almindeligt, men kan skabe store problemer for likviditeten. Undersøgelser viser, at forekomsten af menneskelige fejl i udførelsen af manuelle fakturaer er mellem 12 og 15 procent, uanset teamets anciennitet eller erfaring. Den bedste løsning på dette er at implementere fakturaautomatisering for at strømline arbejdsprocesserne og automatisere indsamling, validering og afstemning af fakturadata.

Purchase-to-Pay

En anden måde at fremme den driftsmæssige effektivitet på er at indføre en automatiseret, end-to-end, purchase-to-pay-løsning (P2P). Hvor uproduktive og forældede workflows begrænser vækstpotentialet og hæmmer rentabiliteten, vil en automatiseret P2P-løsning spare tid, penge og administration.

Team huddle

Digital transformation af HR

Digital udvikling og rejsen mod et mere papirløst kontor står fortsat højt på virksomhedernes dagsorden pga. dens evne til at styrke en arbejdsstyrke og øge innovationen. Men mens HR er under stigende pres for at forbedre dataforståelsen og de digitale færdigheder hos nuværende medarbejdere og nyansatte, administrerer 2 ud af 3 virksomheder stadig deres HR-dokumenter på papir.

Digitalisering af HR-afdelingen starter med at kigge på de administrationsprocesser, der stadig håndteres manuelt. Digital dokumenthåndtering og -arkivering reducerer både tid og overholdelsesomkostninger for medarbejderadministrationen.

Automatiseringen af processer såsom udgiftsbilag, ferieanmodninger og indsamling af medarbejderfeedback kan øge den tid, der kan bruges på arbejdstidsplanlægning, vejledning om forebyggende rekruttering og udformning af kursusprogrammer.

Implementering af et digitalt mailroom

Håndteringen og arkiveringen af indgående mails spænder på tværs af økonomiafdelingen (f.eks. fakturering) og HR (f.eks. jobansøgninger) og underbygger i sidste instans effektiviteten af forretningsprocesserne på tværs af en organisation. Uden det rette system er det tidskrævende at sortere mails, der opstår nemt fejl, og det fremgår ikke, hvem der har set hvilke mails eller hvornår. Implementering af en digital mailroom-løsning sørger for, at indgående mails automatisk registreres, identificeres, valideres og sendes med de relevante indeksdata til de rigtige systemer eller personer inden for få timer. Gennem disse processer kan et digitalt mailroom reducere driftsomkostningerne og forbedre kundeservicen.

Virksomheder kan opleve, at forskellige afdelinger eller funktioner har etableret sig på forskellige stadier af den digitale udvikling, og processerne inden for disse vil også variere i graden af digitalisering. Nøglen til at forbedre en organisations forretningsprocesser er ikke at fokusere på at nå et endeligt mål med et papirløst kontor, men at udtænke en smart hybridløsning, der opnår en balance mellem manuelle, digitale og automatiserede processer, som er ideel for virksomheden i dens digitale transformation.

Gør jeres digitale transformation til en succes med Canons guide

Relaterede løsninger

Se mere

Find ud af, hvordan I kan kickstarte transformationen i jeres virksomhed med Canon

KONTAKT OS