Digital transformations rolle i kundeoplevelsen

Forbliv konkurrencedygtig med en kundeorienteret strategi for digital transformation

DOWNLOAD GUIDEN

Den digitale transformation: En guide til succes

Planlæg de næste skridt i din digitale transformation, her 20 år efter den første digitale marketingkampagne

Download guiden

Winding mountain road lit up brightly

Skab en bedre kundeoplevelse med digital transformation

I de sidste tredive år har marketing undergået en dramatisk forandring. Det har udviklet sig fra fysisk til digital marketing, og i dag går udviklingen mod automatisering. I en verden, hvor kundeoplevelsen betyder alt, anvender virksomhederne nye teknologier til at hjælpe marketingafdelinger med at opfylde og overgå kundernes forventninger.

Marketing-transformation

I årtier har marketingafdelingernes kernestrategi for at nå kunderne drejet sig omkring manuel direct marketing som f.eks. kataloger. I 1990'erne tog marketingafdelinger de første skridt på rejsen mod digital transformation med den første online marketingkampagne, der blev lanceret i 1997.

Marketingverdenens digitale transformation har ét hovedformål, nemlig at skabe en relevant, spændende kundeoplevelse i en verden i hastig forandring. Med fremkomsten af den allestedsnærværende adgang til internettet skiftede magtbalancen mellem brand og forbruger og placerede forbrugerne sikkert i førersædet.

Kundeoplevelsen

I en verden hvor kunder kan sammenligne priser og tilgå anmeldelser med et klik på en knap, er de blevet meget bedre informerede og mindre loyale over for brands. Som modsvar har virksomhederne været nødt til at blive mere kundeorienterede for at sikre, at de kan holde på kunderne ved at tilbyde dem den service, de forventer, på deres præmisser.

I takt med at personlige computere og smartphones blev allemandseje, dalede den analoge meddelelses betydning. Marketing var nødt til at tilpasse sig for at kunne holde trit med de nye forbrugerpræferencer. Selvom det at sende marketingmaterialer med posten aldrig helt forsvandt, gav det store fordele sideløbende at køre digital marketing. I stedet for envejskommunikation opfordrede digital marketing til interaktion. Digitale berøringspunkter gjorde det også muligt for marketingfolk at benytte en datadrevet tilgang for bedre at kunne forstå deres kunder og tilbyde en mere skræddersyet service. Dette forbedrede ikke alene kundeoplevelsen, men gjorde, at de kunne nå bedre ud til kunderne, hvilket gav et væsentligt bedre afkast og mindre spildtid.

Two women in a shop smiling whilst looking at something

Automatisering af marketing

Digital transformation er en løbende proces, der aldrig bliver færdig, men hvad er de vigtigste trin til at styre en marketingtransformation? For virksomheder, der allerede er begyndt at digitalisere deres forretningsprocesser, er automatisering en vigtig overvejelse i den konstante udvikling. Når den anvendes korrekt, kan en strategi for automatiseret marketing hjælpe marketingafdelinger med at levere personaliseret indhold til de rigtige personer, samtidig med at den skærer ned på tunge og tidskrævende opgaver. 

Manuelle opgaver som opfølgning på leads og planlægning af sociale medier kan automatiseres, og i dag kan smartere software endda understøtte generering af leads ved at komme med anbefalinger til forbedring af kampagner med hensyn til ting som f.eks. nøgleord. Automatisering kan også bruges til at forbedre inbound marketing ved at levere skræddersyede forslag til kommunikation med leads baseret på data, der er indsamlet på tværs af flere kanaler, for at opbygge en mere kompleks og nøjagtig profil.

Automatisering har dog nogle udfordringer. Det er vigtigt for virksomheder at huske på, at automatisering ikke kan overtage marketingmedarbejderens rolle. Det kan ikke generere kreative idéer eller leads eller efterligne ægte menneskelig kommunikation. Menneskelig interaktion er stadig afgørende for en positiv kundeoplevelse og kan ikke efterlignes af et program, så automatisering skal optimeres til at forbedre i stedet for at erstatte nuværende workflows.

Digital transformation er ikke en destination, men en rejse. For marketingafdelinger har denne rejse radikalt forandret kundekommunikation, og kampagner er nu smartere, mere personlige og mere kundeorienterede. Hvis det bruges effektivt, har automatisering i marketing et stort potentiale for yderligere at forfine denne proces ved at levere specifikt indhold til de rette personer via de rette kanaler, hvilket kan øge indtægterne og forbedre kundefastholdelsen.

Læs Canons guide for at finde ud af, hvordan I gør jeres digitale transformation til en succes

Relaterede løsninger

Se mere

Få mere at vide om at anvende teknologi til at forbedre kundeoplevelsen med Canon

KONTAKT OS