ARTIKEL

Omdan kundedata til rentable vækststrategier

Er data virkelig "det nye olie"?

Download guiden

Transformér marketing i dag

Får I mest muligt ud af jeres kundedata?

Download guiden

digital payment being made

Info-muligheden

Data som det nye olie er ikke et nyt koncept. Den anerkendte britiske matematiker og arkitekten bag Tescos Clubcard, Clive Humby, er i stor udstrækning krediteret for dette, og det er en smart idé, men hvad betyder det egentlig i dag? Det bør betyde, at data udnyttes til at støtte moderne, rentable og effektive virksomheder. Men virkeligheden er, at kundedata mest er en uudnyttet ressource.

Information har et enormt potentiale, men korrekt indsamling og analyse af kundedata kræver nye kompetencer og en ny tankegang. Men gør man det rigtigt, så begynder alle bekymringer om evnen til at måle effekten hurtigt at fordufte.

Det skyldes, at kundedata ikke kun kan bidrage til at forbedre kundeoplevelsen, men også til at fremme virksomhedens vækst, samtidig med at omkostningerne reduceres.

At kundeoplevelser har evnen til at drive loyalitet i langt højere grad end andre faktorer, herunder pris, er generelt accepteret i dag. Gartner Customer Experience in Marketing Survey 2017 afslørede, at 81 procent af virksomheder forventer at konkurrere mest eller helt baseret på kundeoplevelser inden for to år.

Nøglen er relevans - håndteringen af kundedata for at opnå indsigt og bruge denne viden til at kommunikere på måder, der opfylder virksomhedens mål, dvs. at forbedre kundefastholdelse, øge direkte debiteringer, øge mersalg eller muligheder for krydssalg eller for at skabe mere digitalt engagement. Brug af kundedata til at skabe personlig kommunikation, der giver mærkbare forretningsresultater, er et spændende område, og et område, der flytter marketing tættere og tættere på hjertet af forretningsstrategien.

Det seneste år har der været en pludselig og hidtil uset forandring i virksomheders og det økonomiske miljø. Nye risici og sikkerhedsrisici har udgjort en trussel for sikkerheden for kundedata. I første halvdel af sidste år blev der registreret 918 brud på datasikkerheden[1], herunder i den ledende revisionsvirksomhed Deloitte, medicinalfirmaet Bupa og internetgiganten Yahoo!. Gemalto[2] anslår, at mere end 10 millioner kunderegistreringer i gennemsnit bliver eksponeret hver dag. Strammere regulering, såsom GDPR (General Data Protection Regulation), betyder, at virksomheder skal indberette brud på datasikkerheden inden for en bestemt tidsperiode, og at de kan risikere at få bøder. Efterhånden som effekten af brud på datasikkerheden øges, er det afgørende for virksomheder at håndtere risici for at kundedata kan forblive sikre og at udnytte de nævneværdige muligheder for strategisk vækst.

Og mulighederne er uendelige. Udvikling af en bedre forståelse af kundernes adfærd, registrering af problemer og forbedret beslutningstagning kan være et resultat af en effektiv dataanalyse. Denne tilgang til information frembringer også nye forretningsmodeller, der kan åbne op for nye veje til forbedret kommunikation og interaktion med kunder.

Og denne tendens vil vokse, da virksomhedstransformationen fortsætter med at ændre virksomheder og ændre forbrugernes adfærd, da f.eks. øget brug af nye enheder via bærbar teknologi og Internet of Things (IoT), kræver, at der indsamles endnu flere data.

Coloured postit notes

Boring efter kvalitet

Den stigende indsamling af kundedata øger og introducerer nogle store udfordringer for virksomheder når det kommer til sikkerhed, compliance, forbrugertillid, tilgængelighed af it-ressourcer, uegnede ældre systemer og data af dårlig kvalitet. En virksomhed skal beskytte sine data og overholde lovgivningen, så forbrugerne kan bevare deres tillid. Men den har også brug for de nødvendige IT-ressourcer og passende hardware for at kunne studere kundedata nøjagtigt for at kunne levere den rette indsigt i, hvordan man kan opnå forbedringer og øge væksten. Fremtidig vækst er baseret på holistisk styring af datarisici. Grundig risikoidentifikation, vurderings- og kontrolsystemer og teknologi er vigtigt - og det samme er detaljeret overvågning og rapportering - for at sikre, at der håndteres spørgsmål som datatyveri, manglende compliance og forsømmelse.

Denne nye teknologi hjælper ikke kun med at håndtere udfordringer med kundedata, men kan også udnytte dataenes indsigt, hvilket gør det muligt at levere en bedre kundeoplevelse.

Marketingafdelingens værktøj

Kunder, der føler sig værdsat og synes, at det er ligetil at interagere med de virksomheder, de køber fra, har større sandsynlighed for at blive hos disse virksomheder, og loyale kunder har ofte mindre supportbehov. Det er kundedata, der er nøglen til at hjælpe med at forbedre kundeoplevelsen. Især via personlig kundekommunikation, uanset om det drejer sig om transaktioner som f.eks. regninger, kontoudtog, meddelelser og korrespondance eller mere salgsfremmende kommunikation som f.eks. direkte mail og via forskellige kanaler, f.eks. mobil, e-mail eller via internettet. Målrettet digital kommunikation og tovejsinteraktioner, der leveres på tværs af kanaler, lever op til og overgår kundens høje forventninger. Når alt kommer til alt betyder glade kunder gladere virksomheder.

Ligesom olie ville den verden, vi lever i i dag, simpelthen ikke fungere uden data. For at udnytte sit potentiale må ingen virksomheder være bange for at investere i banebrydende teknologi, eksperthjælp eller overveje at outsource kundekommunikationsprocesser for at fremme succes.

Find ud af, hvordan I får mest muligt ud af jeres kundedata

Relaterede løsninger

Se mere

Styrk jeres kundekommunikation

Tal med vores team