Tre trin til at indføre automatisering i jeres virksomhed

Start rejsen mod at transformere jeres forretningsprocesser

DOWNLOAD GUIDEN

En guide til en vellykket digital transformation

53 % siger, at strømlining af processer er en primær drivkraft for digital transformation. Find ud af, hvordan I kan reducere ineffektivitet

Download guiden

Winding mountain road lit up brightly

Sådan indfører I automatisering i jeres virksomhed

For 53 % af virksomhederne er det at skabe mere effektive interne processer den primære drivkraft for digital transformation. Automatisering er et vigtigt værktøj til at realisere denne vision: Ved at erstatte traditionelle, analoge arbejdsprocesser håber virksomhederne på, at de kan reducere antallet af fejl, spare tid og penge og frigøre arbejdskraft fra de mere rutineprægede opgaver, så de kan fokusere på mere værdiskabende, kundefokuseret arbejde.

Implementering af automatisering kan brede sig som ringe i vandet på tværs af hele organisationen. Marketingafdelingen kan fokusere på kundetilfredshed og nemmere spore resultater. For HR kan intelligent procesautomatisering, som omfatter kunstig intelligens, bidrage til at levere ensartede driftsmæssige HR-tjenester. Og i økonomifunktionen kan specifikke tendenser og udviklinger inden for robotdrevet procesautomatisering, kognitiv databehandling og Internet of Things (IoT) forbedre sikkerheden og reducere administrative fejl. Men implementering af automatisering er en vigtig del af rejsen mod transformation, og det er et sted, hvor mange virksomheder nemt kommer til at sidde fast. Nedenfor deler vi tre vigtige trin til at indføre succesfuld automatisering i jeres virksomhed.

Vurdér jeres digitale modenhed

Alle virksomheder har en forskellig digital modenhed, så det er klogt at starte langsomt. En vurdering af den digitale modenhed i en virksomhed involverer, at man gennemgår en række aspekter i en organisation: dens kultur, den aktuelle implementering af teknologi, hvor godt tilpasset den er til at understøtte digital forvaltning, samt hvordan den anvender kunde- og virksomhedsdata. Dette vil skitsere, om jeres virksomhed er "skeptiker, adoptant, samarbejder eller differentiator", hvilket giver jer mulighed for at definere jeres specifikke automatiseringsmål og implementere en faseinddelt tilgang til udførelsen. Dette involverer at udvælge små processer, der ikke kræver menneskelig indgriben, til at blive automatiseret (f.eks. godkendelse af rejseudgifter), i stedet for missionskritiske opgaver. Brug dette som en indledende test, der vil hjælpe med at identificere de potentielle virkninger og hindringer og nå frem til de potentielle løsninger på eventuelle problemer.

Man running up some stairs, shot from behind

Få interessenterne med

Når automatiseringen af forretningsprocesser begynder at falde på plads, er det vigtigt at fastlægge roller og ansvar for alle interessenter, der er involveret i processen. Sørg for, at alle interessenter er enige om det, de laver, inddrag dem helt fra de tidlige faser, og etablér et gennemsigtigt hierarki ved at identificere procesejeren, så alle ved, hvem der har ansvar for hele processen. Vælg en personcentreret løsning, som virksomhedslederne vil føle sig trygge ved, og tilpas den automatiserede proces efter den eksisterende strategi. Den strategiske tilpasning er vigtig og kan være knald eller fald for en teknologisk transformation. Udfør en brainstorming-session for at forstå de problematiske aspekter, så alle føler sig vigtige i organisationen. På denne måde bliver det også nemt at udnytte automatisering til at løse alle problemerne.

Investér i uddannelse

For at den digitale transformation kan blive en succes, er det vigtigt at investere i, at medarbejderne oplæres i grundelementerne i de nye platforme, den logiske begrundelse bag implementeringen og det ønskede resultat. Men for at brugerne kan vænne sig til den nye platform, er det vigtigt at vælge en software-løsning, der er intuitiv og brugervenlig, og som fremmer selvstændig læring.

Håndtering af forretningsprocesser

Den reelle succes for automatiseringen afhænger af, hvor godt den nye platform modtages, og hvor godt brugerne interagerer med systemet. Til dette har virksomhederne brug for at indføre BPM (Business Process Management): en proces, hvor man løbende måler automatiseringens ydeevne og foretager løbende ændringer for at optimere den. Uden konstant overvågning af de resultater, som automatiseringen tilfører jeres organisation, er det meget vanskeligt at forbedre effektiviteten af processen.

Indførslen af automatisering på et eller andet niveau er en vigtig fase i alle virksomhedstransformationer. Og selvom fordelene er tydelige, findes den perfekte automatisering af forretningsprocesser ikke, og der sker fejl, lige som mennesker begår fejl. For at få det bedste ud af det kræver det en betydelig mængde organisatoriske ressourcer. Automatiseringen skal være en del af organisationens DNA, og selvom dette kan være dyrt i starten, er det investeringen værd, hvis det udføres korrekt.

Håndtér udfordringerne ved digital transformation med Canon

Relaterede løsninger

Se mere

Opdag, hvordan I kan strømline jeres forretningsprocesser ved hjælp af digital transformation


KONTAKT OS
  • Canon
  • Erhverv
  • ...
  • Trin til automatisering af forretningsprocesser