GRAFISKE VIRKSOMHEDER

Sådan styrker bookstagrammerne bogsalget

Find ud af, hvorfor digitalt bogprint giver stigende indtægter for printleverandører

DOWNLOAD GUIDEN

Den trykte bog ikke er død

Den samlede digitalt printede bogvolumen vil nå 100 milliarder sider i 2022 – læs om det spændende nye kapitel, der venter.

Download guiden

A woman in a check shirt looks at her smartphone and a man wearing a hoodie and white earphones reads a book on a train

Hvad er en bookstagrammer?

Der er modebloggere, livsstils-"vloggere" og "foodstagrammere". Nu er der "booktubere" og "bookstagrammere"! Disse specialiserede bogbloggere indtager de sociale medieplatforme med deres kærlighed til trykte bøger og vækker en passion for læsning, der hjælper med at styrke den fremadstormede europæiske forlagsbranche.

Trykte bøger har mødt hård konkurrence fra e-bøger, sociale medier og digital underholdning i al almindelighed. Men efter at have kæmpet for at holde trit med hurtigere og mere tilgængelige metoder til både at udgive og forbruge indhold – især med begrænsningerne i bogtryk af små oplag – har trykkekunsten fået ny anerkendelse fra den digitale verden – i form af bookstagrammere og deres millioner af fans.

Med en dygtig kombination af bogudgivelse og digitale medier promoverer disse sociale trendsættere skønheden i det trykte medie – de fotograferer bøger i livsstilsbilleder eller anmelder romaner i en vlog. Og denne blanding af det printede og det digitale er ikke bare en overfladisk måde at få likes eller visninger på. Den digitale teknologi har forvandlet sig fra at være en modstander til at være vejen frem for printudgivelser. Digitalt print giver rige muligheder for, at printleverandører kan tilføre værdi til deres eksisterende tjenester, tilbyde nye og tiltrække en helt ny bølge af kunder.

Det printede genopstår

thebookseller.com har anslået, at den samlede markedsværdi for europæiske bogudgivelser er på imponerende 36-38 milliarder euro. Udsving i det britiske pund kan have påvirket den samlede omsætning for forlagene på det seneste, men sidste år alene i Storbritannien indtjente salget af trykte bøger 1,7 mia. pund ud af det samlede bogsalg på 2 mia. pund.

Med opsvinget i salget af trykte bøger er e-bøgernes popularitet stagneret – de er nu helt ovre den fase, hvor de var et spændende nyt legetøj. Ifølge markedsanalysebureaet Mintel var 54 % af de købte bøger inden for de sidste 12 måneder trykte, mens kun 24 % var digitale. Mintel forventer, at salget af trykte bøger fortsat vil stige, og forudsiger en stigning på hele 25 % frem til 2022, hvilket vil betyde, at salget når helt op på 2,1 mia. pund. I skarp kontrast hertil ser e-bogsalget kun ud til at få en "marginal" årlig stigning, efterhånden som nyhedens interesse daler.

Hvorfor er de trykte bøger kommet så stærkt tilbage? Jen Campbell (@jenvcampbell) – en bookstagrammer/booktuber, prisbelønnet digter og bestsellerforfatter – forklarer, hvorfor hun er passioneret omkring de trykte bøger:
"E-bøger er fantastiske til rejser, sparer plads og giver fantastiske muligheder for at forstørre teksten for dem, der har behov for det. Men i en verden, hvor så meget af det, vi foretager os, foregår online, lader bøgerne os undslippe dette, og deres trykte form er en håndgribelig repræsentation af det."

Folk elsker at forudsige "bogens død", men det sker ikke i den nærmeste fremtid.

Jen Campbell, digter, forfatter og booktuber
Image of a living room with a colourful bookcase across the back wall, two large table lamps on side tables and a two-seater silk sofa in the middle.

Udtalt støtte fra sociale medier

Booktubere og bookstagrammere bruger sociale medieplatforme som YouTube og Instagram til at dele de bøger, de elsker. Denne type livsstilsindhold er meget populært hos nutidens digitale publikum – de fleste store vloggere har formået at opnå berømthedsstatus – og kan have en utrolig indflydelse på de brancher, dette indhold støtter. "Folk ser booktube-kanaler for at få anbefalinger og finder ud af, hvem der har samme smag som dem selv. Jeg linker til mine anbefalede bøger i beskrivelsesfeltet til mine videoer, hvis man ønsker at købe dem. Via disse links køber seerne omkring 600-800 fysiske bøger om måneden. Dette er en lille repræsentation af det antal bøger, der er købt baseret på mine anbefalinger, da mange mennesker går til boghandlere eller søger efter bøgerne selv," siger Jen Campbell.

A man works at a laptop on a sofa in a living room and a woman sits on a stool surrounded by two piles of books, putting books into a bookcase.

En del af successen for booktubing/bookstagramming skyldes den måde, det balancerer ærlige boganmeldelser og flotte billeder på. I en digital verden, hvor online-æstetik betyder alt, er et flot udseende af stor vigtighed. De kunstneriske færdigheder, der kræves til bogprint, betyder, at traditionelt print kan være visuelt imponerende på digitale platforme.

Det populære hasghtag "#shelfie" er et bevis på dette: Tendensen til at dele billeder af boghylder fyldt med bøger er en klassiker blandt bookstagrammere og tilfører stor fysisk og emotionel værdi til trykte bøger. I modsætning til digitale bøger er de en fysisk ting, man kan eje og fremvise.

Så hvad tænker en booktuber/bookstagrammer om fremtiden for printede bogudgivelser?

"Folk elsker at forudsige 'bogens død'," siger Jen, "men det sker ikke i den nærmeste fremtid."

Find ud af, hvordan smartbooks og specialiseret udgivelse skaber øget vækst for digitalt bogprint

Relaterede løsninger

Se mere


Find ud af, hvordan I kan øge omsætningen med digitalt bogprint


TAL MED VORES TEAM